Collin Veijer heeft afgelopen weekend in Jerez een fantastisch visitekaartje afgegeven tijdens zijn allereerste optreden in de Spaanse PreMoto3 klasse. De pas 12 jarige Staphorster verscheen op het Zuid Spaanse circuit aan de start middels een wildcard optreden met het Italiaanse Team Speed Up.
Het werd een bijzonder weekend voor de jonge Collin Veijer, Team Speed Up en zijn vaste begeleiders. Onderstaand het verhaal van de Europees MiniGP kampioen:
Na onlangs in Italië een succesvolle test afgewerkt te hebben voor het Italiaanse Team Speed up kreeg Collin Veijer afgelopen weekend in het Spaanse Jerez de mogelijkheid om met het bekende Italiaanse team deel te nemen aan de finalewedstrijd van het Spaans pre Moto3 kampioenschap.
Het team besloot in overleg met Veijer aan de start te verschijnen in deze Spaanse wedstrijd ter voorbereiding op komend seizoen. Aangezien de pas 12 jarige Staphorster het komend seizoen van start hoopt te gaan werd er besloten om buiten mededinging mee te rijden op een machine die volledig geprepareerd was volgens de reglementen die gelden in het Italiaans kampioenschap.
Donderdag en vrijdag werden de vrije trainingen afgewerkt op het voor Veijer compleet nieuwe Jerez circuit. Stap voor stap werkte het Speed Up team tijdens deze sessies aan een goede set-up waar de Furori ambassadeur na afloop erg blij mee en tevreden mee was.
Zaterdagmorgen mocht Veijer aan zijn eerste PreMoto3 kwalificatie gaan beginnen tijdens een 30 minuten durende eerste kwalificatie. Veijer wist hierin direct een goed tempo te vinden en zich keurig te handhaven in de top van het veld. Halverwege de training stuurde de Staphorster zijn machine de pits binnen voor een aantal kleine wijzigingen en zich op te kunnen maken voor de tweede run. Tot zijn eigen verbazing werd Veijer echter staande gehouden om zich in parc-ferme te melden voor een technische controle. Na een flink oponthoud waarbij de Spaanse officials zich ontfermden over de machine kon Veijer zijn sessie vervolgen, echter loopt de machine ineens niet meer naar behoren. Veijer rijdt zijn sessie langzaam uit maar wel met het gevolgd dat hij in het tweede deel terugzakt naar de achtste plaats op de lijst.
Voorafgaand aan de tweede kwalificatie is de verwarring compleet als de organisatie met het voorstel komt om gebruik te maken van hun technische specificaties, de uitslag van de eerste kwalificatie te laten vervallen. Nog vreemder wordt het als men met het voorstel komt om met de eigen specificaties verder te rijden maar met het gevolg dat er zondag tijdens de wedstrijd vanuit de pitstraat aan de race moet worden begonnen.
Om verdere problemen te voorkomen kiest het team ervoor om het eerste voorstel te accepteren. Vervolgens werd de machine overgedragen aan de Spaanse officials om deze voorafgaand aan de sessie te voorzien van de door hun voorgestelde specificaties. Tot overmaat van ramp bleek deze aanpassing dusdanig veel tijd in beslag te nemen dat de machine pas bij het team terugbezorgd werd op het moment dat de tweede kwalificatie al van start was gegaan. Nog snel kon het team de nieuwe banden monteren voor Veijer de baan op te sturen. Na twee ronden stuurde Veijer zijn machine echter al weer de pits binnen om te melden dat de afstelling van geen kant klopt en er op deze manier niet mee te rijden is.
Na een noodoplossing gevonden te hebben stuurden de monteurs Veijer met nog zes minuten te gaan de baan weer op. Met een nog steeds ver van perfect lopende machine werd er vervolgens nog een zwaar bevochten dertiende plaats behaald welke op de gecombineerde lijst goed was voor de 17e startplaats.
Na deze teleurstelling wisten de Speed Up monteurs zaterdagavond na hard werken toch nog een enigszins acceptabele mapping te vinden voor de zondagochtend te verrijden warm-up sessie. Na tijdens deze warm-up de elfde tijd te hebben gereden gaf Veijer aan dat het inderdaad beter was en dat hij hiermee de wedstrijd wel in durfde te gaan.
Na de warm-up kwam echter een nieuwe verrassing toen zich er opnieuw een afvaardiging van de organisatie kwam melden in de pitbox. De organisatie wilde wederom invloed hebben op de mapping en deze opnieuw zelf aanpassen.
Na deze vreemde gang van zaken besloot het team het radicaal over een andere boeg te gooien, immers om Veijer met een niet goed lopende machine de wedstrijd in te sturen was te gevaarlijk en derhalve geen optie. Zo werd er in goed onderling overleg besloten de wedstrijd in te gaan met de oorspronkelijke en eigen mapping van het team, de wedstrijd puur te zien als test en zich na afloop terug te trekken uit de uitslag van de race.
Wedstrijd
De start van de wedstrijd – de eerste voor Veijer op een PreMoto3 machine – was goed. Zo wist de Staphorster, na vanaf de zeventiende plaats op de grid gestart te zijn, na de eerste ronde als twaalfde door te komen. Vervolgens werd de opmars voortgezet en werd er aansluiting gevonden bij voorste groep die met Veijer erbij uit twaalf rijders bestond. De groep brak vervolgens in tweeën waarbij negen coureurs afstand wisten te nemen. Veijer onderkende het geval, wist de twee voor hem rijdende coureurs te passeren om de jacht te openen naar het voor hem rijdende negental.
In de laatste ronde bezette Veijer inmiddels de zevende plaats, echter in de allerlaatste bocht van de wedstrijd gingen er in het heetst van de strijd maar liefst vijf coureurs onderuit waarna Veijer ineens als derde richting start en finish gesneld kwam. Na een weekend vol met ups-and-downs, tegenwerking, tegenslagen een prestatie van formaat.
Aangezien er besloten was om de wedstrijd als training te zien, buiten mededinging mee te rijden leverde de 12-jarige Veijer op een volwassen manier persoonlijk zijn verdiende beker in bij de nummer vier.
Collin Veijer: “De eerste sessie heb ik gebruikt om het voor mij nieuwe circuit te leren kennen. De sessies daarna liepen we tegen de nodige problemen aan wat betreft de set-up. Deze wisten mijn monteurs telkens goed op lossen waarna ik me alleen maar bezig hoefde te houden met het rijden op de Speed Up. Het was fantastisch om met dit zeer professionele team te mogen werken. Ik kan dan ook niet wachten om weer met dit team aan slag te gaan en wil dan ook Vittorio en Andrea hartelijk danken voor de fijne samenwerking”.
Vittorio Zaccaria, Team Speed Up teammanager: “Als teammanager ben ik heel erg happy en positief verrast wat betreft Collin’s prestaties gedurende dit weekend, dit omdat hij het voor elkaar wist te krijgen om hier als derde te eindigen. Dit is heel erg knap mede gezien zijn leeftijd (de jongste in de competitie) en het feit dat de PreMoto3 categorie helemaal nieuw is voor Collin.”