Alle tekenen wijzen op een scheiding tussen Ducati en hun belangrijkste MotoGP satellietteam Pramac Racing, zo is donderdag voorafgaand aan de Spaanse Grand in de paddock van Circuito de Jerez Angel Nieto te horen. Pramac Racing eigenaar Paolo Campinoti heeft volgens diverse insiders een zeer concreet aanbod van Yamaha in handen.
Alle tekenen wijzen erop dat Pramac Racing vanaf 2025 het Yamaha MotoGP satellietteam gaat vormen. Door deze ‘sensationele verandering’ zou het satellietteam aan het einde van dit seizoen – na twintig jaar samenwerking – Ducati verlaten. En hoewel er nog niets getekend is zijn er inmiddels voldoende aanwijzingen dat partijen heel dicht bij een deal zijn.
Nadat Fabio Quartararo onlangs een zeer lucratief nieuw tweejarig contract tekende bij zijn huidige werkgever en ook de komende twee jaren in de kleuren van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team actief zal zijn gonst het van de geruchten in de MotoGP paddock. De Fransman hintte bij het bekendmaken van zijn nieuwe deal met Yamaha op een aantal op stapel staande hele belangrijke veranderingen. Quartararo vermeldde er vervolgens wel bij dat deze veranderingen nog niet wereldkundig gemaakt konden worden maar dat deze hem wel mede hadden doen besluiten om het contract bij zijn huidige met nog eens twee jaar te verlengen.
Nu zal het financiële aspect zeker ook een rol hebben gespeeld – Quartararo gaat de komende twee seizoenen zo’n 12 miljoen euro per jaar verdienen waarmee hij de bestbetaalde actieve MotoGP coureur wordt – maar ook de toekomstplannen van Yamaha als fabrikant in de MotoGP stemden hem tevreden. Inmiddels is het wel duidelijk dat deze plannen te maken hebben met de komst van een Yamaha MotoGP satellietteam en het aantrekken door Yamaha van een aantal sleutelfiguren op technisch gebied.
Deze laatste twee aspecten en het steeds nadrukkelijker wordende gerucht dat Pramac Racing eigenaar Paolo Campinoti en Yamaha Racing Managing Director Lin Jarvis werken aan de laatste details van een meerjarige deal zouden heel veel verklaren van de door Quartararo genoemde op stapel staande ‘grote’ veranderingen. Een overstap van Pramac Racing betekend namelijk dat Yamaha twee vliegen in één klap vangt, namelijk het verkrijgen van een Yamaha MotoGP team en het binnenhalen van een aantal technische sleutelfiguren.
Pramac Racing werkt sinds 2005 samen met Ducati en men heeft (had) in hun huidige contract met Ducati een optie, die ze zouden kunnen activeren, om nog twee jaar te blijven. In die clausule staat (stond) dat men de komende twee seizoen ook zou kunnen beschikken over twee fabrieksmachines, machines die ze momenteel ook gebruiken. Maar ondanks dat teammanager Gino Borsoi tot voor kort volhield dat het slechts een formaliteit was om te tekenen, is die clausule vreemd genoeg nog steeds niet geactiveerd ondanks dat de deadline al verstreken is. Daarnaast is het inmiddels zeker dat Jorge Martin na dit seizoen afscheid gaat nemen van het team en, ongeacht de toekomst van het team, ervoor heeft gekozen om in 2025 voor een officieel fabrieksteam te gaan rijden. Allemaal tekenen die erop wijzen dat er een grote verandering op komst is.
Daarnaast is het opvallend dat ook VR46 Racing met Ducati in gesprek is over het verlengen van hun na dit seizoen aflopende contract. Het heikele punt is echter dat VR46 Racing weliswaar heel graag verder wil met Ducati, maar wel op de voorwaarde dat men vanaf 2025 ook de beschikking krijgt over het nieuwste materiaal. Voor Ducati is dit echter onmogelijk, mocht Pramac Racing ingaan op het aanbod. Nu het ook duidelijk is dat Pramac Racing zo goed als zeker geen gebruik zal maken van deze optie, en VR46 Racing het aanbod van Yamaha inmiddels al naast zich neergelegd heeft wordt de puzzel steeds duidelijker.
Mochten Yamaha en Pramac Racing binnenkort hun samenwerking wereldkundig maken dan geeft dat Ducati de mogelijkheid om (deels) op de wensen van VR46 Racing in te gaan. De kans dat Ducati in het mogelijke nieuwe contract met VR46 Racing echter twee fabrieksmachines beschikbaar zal stellen is echter niet heel erg groot, dit omdat ook Gresini Racing zich inmiddels bij Ducati gemeld heeft voor het verkrijgen van een GP25 machine, dit voor hun stercoureur Marc Márquez. Nu zal er Ducati veel zo niet alles aan gelegen zijn om de achtvoudig wereldkampioen na dit seizoen aan boord te houden, de kans dat we de Spanjaard zien overstappen naar VR46 Racing lijkt echter niet heel groot, sterker nog die lijkt op voorhand uitgesloten gezien de verhoudingen tussen de twee voormalige rivalen.
Kortom, genoeg op stapel staande veranderingen binnen de MotoGP paddock. Het is dit seizoen niet alleen op de baan spannend maar zeker ook naast de baan. Naast bovengenoemde ontwikkelingen staan ons op korte termijn nog een aantal zeer spraakmakende veranderingen te wachten.
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.