Ook al zo’n zin in dat voorjaarszonnetje? Voor je het weet is het alweer tijd voor het nieuwe motorseizoen! Open die garagepoort en trek het doek eraf – het is tijd om je geliefde motor uit zijn winterslaap te laten ontwaken.
Te beginnen bij het begin, schoonmaken en poetsen, om vervolgens te genieten van nieuwe routes of een uitstapje naar het circuit. De volgende tips omvatten de perfecte voorbereiding op de start van het nieuwe seizoen.
TIP 1: BESCHERMLAAG VERWIJDEREN EN BANDEN CONTROLEREN
Heb je voorafgaand aan de winterstalling je motorfiets in de poets gezet? Verwijder dan met een droge, zachte doek de beschermlaag die eventueel is achtergebleven na het vóór de winter aanbrengen van Motul E.Z. Lube op metalen of verchroomde onderdelen. Controleer daarna het profiel en de spanning van de banden. Pas zo nodig de luchtdruk aan. Check hiervoor de handleiding van je motor.
TIP 2: CHECK OF DE MECHANISMEN NOG GOED WERKEN
Controleer alle mechanische onderdelen en de goede werking ervan: gashendel, koppelingshendel, versnellingen en remmen. Sluit een opgeladen en eerder nagekeken batterij aan. Controleer de lichten: grootlicht en dimlicht, achterlicht en remlicht. Ga ook na of de richtingaanwijzers en de claxon goed functioneren.
TIP 3: KETTINGCONTROLE
Moet de ketting gesmeerd worden? Na de winterstalling kan het voorkomen, afhankelijk van de opslag, dat de ketting wat droog is geworden. Normaal gesproken reinig je de ketting voorafgaand aan de winterstalling om corrosie te voorkomen, dus hoef je nu alleen in te vetten met een Motul Chain Lube. Is de ketting niet schoon? Zorg dan altijd dat je de ketting schoonmaken met bijvoorbeeld de C1 Motul Chain Clean voordat je de ketting weer smeert.
Bij normaal gebruik op de weg is de C2 Motul Chain Lube Road of de C2+ Motul Chain Lube Road+ met teflon de ideale keuze. Ook hebben we bij Motul de C5 Motul Chain Paste met een geïntegreerde borstel op de tube. Dit kost iets meer tijd maar met het borsteltje zorg je wel voor een gelijkmatige laag van het product wordt aangebracht op de ketting, zodat het smeermiddel goed verdeeld wordt. Zorg ervoor dat alle schakels goed gesmeerd worden. Mocht de spray op het wiel komen, dan kan deze gemakkelijk verwijderd worden met een zachte doek en Motul Chain Clean.
TIP 4: ELEKTRONICA EN VLOEISTOFFEN
Zet de ontsteking aan. Werd eerder de accu volledig losgekoppeld, dan moeten het motormanagementsysteem en andere elektronische componenten opnieuw worden gestart en gekalibreerd worden wanneer het contact voor het eerst weer aangaat. Controleer of alle vloeistoffen (motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof, remvloeistof) tot het juiste peil zijn bijgevuld.
TIP 5: CONTROLES EN TESTRIT
Controleer de vloeistofcircuits op lekkage – let vooral op de olie-aftapplug, het remvloeistofreservoir, de radiator, de ontluchtingsschroeven van de remklauwen en de afdichtingen van de voor- en achterschokdempers. Start de motor en laat hem stationair draaien. Controleer of het oliedruklampje is uitgegaan. Maak een kleine rit met de motor en let goed op de vering en demping. Bij een motor met ABS moet het lampje doven zodra de motor gestart wordt.
TIP 6: VERZORG PLACTIC ONDERDELEN
E10 Motul Shine & Go frist metaal, kunststof en rubberen onderdelen op na het wassen. Spray vanaf een afstand van ongeveer 20 centimeter en reinig het oppervlak vervolgens met een zachte doek. Motul Shine & Go vormt een beschermende film die voorkomt dat vuil blijft kleven. Het maakt het veel eenvoudiger om insecten te verwijderen en zo het lakwerk beter te beschermen. Ook houdt het de rubberen delen elastisch.
TIP 7: ONDERHOUD AAN HET BRANDSTOFSYSTEEM
Waterdamp condenseert in het brandstofsysteem als gevolg van de veranderende luchttemperatuur. Als er water in de tank komt, gaat de brandstofkwaliteit achteruit en kan er corrosievorming of zelfs bacteriegroei in de tank ontstaan. Dat leidt in de minst problematische gevallen tot startproblemen en verminderde prestaties, maar kan zelfs leiden tot motorschade. Ook merk je dan vaak een lager koppel en een slechte gashendel respons (vooral bij een- en tweecilindermotoren).
Voeg minimaal twee keer (hoe vaker hoe beter) per seizoen Motul Boost & Clean Moto toe aan de brandstof (we hebben dit ook voor scooters in een kleinere verpakking). Het product reinigt het gehele brandstofsysteem, stabiliseert de brandstof, verwijdert water/condens uit de tank, smeert en beschermt tegen corrosie en slijtage maar. Kortom, het verlengt de levensduur van je motorblok en brandstofsysteem, en zorgt voor een efficiënt lopende motor wat ook weer zorgt voor minder verbruik. Deze belangrijke handeling is dus ook zeer goed voor je portemonnee!
TIP 8: ZORG VOOR GOED ZICHT!
Gebruik Motul Helmet & Visor Clean om snel en effectief stof, insecten en ander vuil van het oppervlak van de helm en het vizier te verwijderen. Bevochtig het oppervlak vanaf een afstand van 20-30 cm, laat het product even intrekken en veeg het dan af met een zachte, pluisvrije doek. Is je helm niet vies? Het product voorkomt ook dat de insecten zich opnieuw sterk hechten. Motul Helmet Interior Clean is ontworpen om de binnenkant van de helm grondig te reinigen. Het desinfecteert en verwijdert geurtjes. Het is dermatologisch getest en irriteert de huid niet.
Rijd voorbereid het voorjaar in met de Club MOTUL READY TO RIDE KIT
De Club Motul Ready to Ride kit bevat diverse producten om jou en je motor na de wintermaanden weer op weg te helpen! Met de MC Chain Lube C2 smeer je eenvoudig de ketting. Om snel en effectief stof, insecten en vuil van het oppervlak van de helm en vizier te verwijderen, gebruik je Motul Helmet & Visor Clean. Aandacht voor het brandstofsysteem mag natuurlijk ook niet ontbreken, daarom bevat de kit Motul Boost and Clean Moto. En voor extra glans zijn de MC Care E10 Shine and Go inclusief microvezel doeken toegevoegd. Are you ready to ride?
Bestellen? Tijdelijk van € 65,- voor € 49,95
Link: www.clubmotul.nl