Positieve eerste test voor Marc Márquez met Ducati fabrieksteam: “Mooi om voor het eerst in de ‘rode’ pitbox’ te zijn”

6163
Marc Márquez - Circuit de Barcelona-Catalunya | © Randy van Maasdijk

Marc Márquez eindigde dinsdag als vierde op de tijdlijst van de officiële MotoGP test op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Het was voor het eerst dat de achtvoudig wereldkampioen in de Ducati Lenovo Team pitbox te vinden was, iets dat hem na jaren strijden tegen het ‘rode’ team goed beviel. 

Er was dinsdag nog veel media aanwezig op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Naast dat er veel aandacht was voor de overstap van de nieuwe MotoGP wereldkampioen Jorge Martin – van Prima Pramac Racing naar het Aprilia Racing team – stonden er misschien nog wel meer mensen te wachten voor de Ducati Lenovo Team pitbox. Iedereen wilde een eerste shot krijgen van Marc Márquez die letterlijk volledig in het rood gehuld was.




De Spanjaard reed maar twee runs op de 2024 Ducati waar hij het afgelopen seizoen zo vaak tegen heeft moeten strijden. De rest van de tijd bracht Márquez door op het eerste 2025-prototype van Ducati en dat verliep zeer positief. Het was voor de achtvoudig wereldkampioen wel weer even wennen om in een fabrieksteam werkzaam te zijn, in plaats van een satellietteam.

Marc Márquez: “Ik heb tijdens de test voornamelijk op de nieuwe 2025 Ducati gereden, ik denk zo’n 90% van de tijd. Ik heb veel werk gedaan voor de ingenieurs. Wanneer je overstapt naar een fabrieksteam, betekent het dat je een heel strikt plan hebt om aan te houden. Er is veel om te proberen en de rijder moet simpelweg uitvoeren wat de ingenieurs opdragen. We hebben een aantal runs gedaan en het is zo dat de nieuwe motor een aantal positieve kenmerken heeft waardoor die beter werkt. Er op een andere manier mee gereden worden maar het gevoel was super goed met het team, en dat is belangrijk tijdens een eerste kennismaking. We hebben goed gewerkt.”

Wat is er beter aan de nieuwe Ducati?

Marc Márquez: “Het topvermogen van de nieuwe motor is beter, dat merkte ik op het rechte stuk. Dit is echter wel vergeleken met de 2023 Ducati, niet die van dit jaar. Daarnaast lijkt het erop dat het karakter van de nieuwe motor bij het ingaan van de bocht iets anders is, ik moet wat dat betreft nog zoeken naar de limiet. Pecco had een iets ander testprogramma maar het belangrijkste is dat ons commentaar hetzelfde was. We ervoeren dezelfde verbeterpunten en goede punten dus dat is belangrijke informatie voor de ingenieurs.”

Márquez heeft gedurende zijn carrière veel gevechten gehad met rijders in het Ducati fabrieksteam. Denk in recente jaren aan Pecco Bagnaia en Enea Bastianini maar daarvoor ook vooral met Andrea Dovizioso en ook coureurs als Jorge Lorenzo en Andrea Iannone. Om nu zelf op die rode machine te zitten, weliswaar nog niet in de officiële kleuren, was wel even wennen.

Marc Márquez: “Het was heel mooi om voor het eerst in de ‘rode’ box te zijn. Als je je bij het team voegt dat de laatste jaren beter heeft gewerkt dan alle anderen, dan heb je de verantwoordelijkheid om snel te zijn omdat het het beste team van de grid is. Het was inderdaad wel een beetje vreemd om Davide Tardozzi te zien na alle gevechten die ik onder andere heb gehad met Andrea Dovizioso, maar we hebben een goede en vriendelijke relatie dus dat is allemaal geen probleem.”

Een jaar geleden blies Márquez zijn carrière nieuw leven in door over te stappen naar Gresini Racing. Zoals nu is gebleken was dat een zeer goede keuze en kan de Spanjaard samen met het Italiaanse team terugkijken op een zeer geslaagd maar ook vooral plezier seizoen. Aan het einde van de testdag in Barcelona werd nog even duidelijk gemaakt dat de onderlinge relatie heel goed is en beide partijen niet vies zijn van een grapje.

Marc Márquez: “Het Gresini Racing team zit altijd grappen uit te halen en ook dit was een leuke. Ook in de laatste run van deze test zaten ze me uit te lachen en wachtten ze me op toen ik de pits inreed. Ze zeiden afgelopen zondag namelijk dat ze volgend jaar in iedere race voor me zullen eindigen, en nu is dat in de eerste test al meteen gebeurd met Álex [Márquez]. Ook mijn vader stond erbij, ik denk dat hij volgend jaar steeds van box naar box zal lopen, afhankelijk van wie op dat moment de snelste is. Vandaar dat ik even die middelvinger gaf.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

Bij het Gresini Racing team waren er weliswaar de nodige verwachtingen voor Marc Márquez aangezien hij op een Ducati zat. Nu hij bij het fabrieksteam rijdt zal hij op z’n minst mee moeten doen voor de wereldtitel, waardoor de druk ook toeneemt.

Marc Márquez: “Ik voel me comfortabel en ontspannen. Natuurlijk zal de druk er zijn maar uiteindelijk accepteer ik dat ook. Als ik dat niet zou willen, dan zou ik niet hebben gekozen om naar Ducati te gaan. Ik weet dat het in het beste team van de grid de verantwoordelijkheid is om iedere race vooraan mee te doen, waarbij het dan de vraag is of je kampioen kan worden. Zoals we dit jaar zagen won Pecco [Bagnaia] elf Grand Prix races maar hij is wel als tweede geëindigd.”

Wat is de voornaamste reden dat het Ducati Lenovo Team, maar vooral Ducati als fabrikant, is uitgegroeid tot de sterkste factor in de MotoGP paddock?

Marc Márquez: “Het is niet alleen vanwege het fabrieksteam dat Ducati op dit moment de beste is. Dat is ook vanwege hun manier van werken met de satellietteams en alle informatie die ze daarvan krijgen. Al die informatie heeft dezelfde waarde en daar gaan ze zorgvuldig mee om. Dat maakt het verschil als je dingen op de juiste manier wil doen.

Je kunt heel veel budget hebben en van alles doen, maar uiteindelijk maken mensen het verschil. Degenen die alle informatiestromen controleren en verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling. Al die mensen moeten uiteindelijk door iemand aangestuurd worden, door de leider, en in dit geval is die leider Gigi Dall’Igna. Dat werkt heel goed en als hij zegt welke richting men op moet, dan wordt dat opgevolgd. Uiteindelijk is de werkwijze in de box wel heel vergelijkbaar met Honda, wat betreft een schema volgen tijdens een test.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

De MotoGP coureurs en teams kunnen nu genieten van een welverdiende winterstop. De eerste actie van 2025 staat gepland van 5 t/m 7 februari op het Sepang International Circuit in Maleisië.



supoorter-728x90



zs-728x90



Handige links Barcelona MotoGP Official Test:

Volledige uitslagen
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (pitlane)
Fotoverslag (actie) 

 





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.