Pecco Bagnaia was vrijdag de snelste MotoGP coureur op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Italiaan verbrak zijn eigen twee jaar oude ronderecord en had niet last van het probleem dat hem de laatste Grand Prix weekenden dwarszat.
Na moeizame Grand Prix weekenden in Portimão en Austin, waar Pecco Bagnaia niet op het podium eindigde, stond de Spaanse Grand Prix op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto op het programma. Een goed circuit voor de tweevoudig wereldkampioen want in 2022 en 2023 wist hij er de Grand Prix te winnen.
Al sinds de start van het seizoen in Qatar hebben de Ducati coureurs, en dan die met een Desmocedici GP24, veel last van chatter: een bepaalde vibratie waarbij de banden soms wel enkele millimeters boven het asfalt stuiteren, meestal ontstaat dit vanwege teveel grip. Uiteraard geen ideale situatie en het heeft de Ducati coureurs tot dusver al meerdere keren dwarsgezeten.
Op vrijdag in Jerez had Bagnaia daar geen last van en was hij uiteindelijk de snelste met een 1’36.025. Hiermee reed hij zijn eigen ronderecord van 2022 uit de boeken en gaat hij de jacht voortzetten naar een derde Grand Prix zege op rij in Jerez.
Pecco Bagnaia: “Het was een goede dag, dat kunnen we eindelijk weer zeggen. We hebben vandaag een andere strategie gevolgd vergeleken met andere vrijdagen, we hebben alleen maar dingen getest en dat was erg bruikbaar. We hebben meer dingen geprobeerd dan voorgaande keren en uiteindelijk ben ik heel blij. We hadden geen last van de vibratie (chatter) maar in de voorgaande weekenden kwam dat ook pas op zaterdag, dus daarom moeten we met beide benen op de grond blijven staan. Op dit moment is mijn gevoel bij het aanremmen en insturen voor de bocht verbeterd, er is minder beweging en het voelt veel beter dus ik ben heel blij.”
Uiteraard hebben Bagnaia en het Ducati Lenovo Team navraag gedaan bij Michelin maar een duidelijk antwoord is er niet. Wel is te zien dat de rondetijden in de MotoGP klasse dit jaar aanzienlijk sneller zijn, en in principe is chatter een luxeprobleem aangezien er ‘te veel’ grip is.
Pecco Bagnaia: “De constructie van de banden is dit jaar anders. Deze biedt meer grip maar wanneer je begint te forceren dan ontstaan er ook vibraties. We moeten erkennen dat we dit jaar ongekend snelle rondetijden rijden, misschien hadden ze dit niet verwacht. De grip is dit jaar veel beter, misschien hadden zij verwacht dat we vergelijkbare rondetijden zouden rijden maar met iets meer stabiliteit van de voorband. Op dit moment zijn de rondetijden geweldig en ook de racetijden zijn korter maar met mijn setting, en ook de setting van Jorge Martin, ontstaat er vibratie. Hoe dan ook moeten we dit probleem zelf oplossen, wanneer je deze band ‘begrijpt’ dan kun je een grote stap maken.
Kijk bijvoorbeeld naar Pedro Acosta, hij heeft vanaf het begin met deze banden gereden heeft en zijn rijstijl op die manier ontwikkeld. Hij heeft tot dusver geen problemen gekend en de manier waarop hij de banden weet te pushen is indrukwekkend. Dat is ook weer bruikbaar voor mij om het te begrijpen, het zou mooi zijn als ik zijn data kon inzien.”
Ook vertelde de regerend en tweevoudig wereldkampioen dat hij dit weekend met een groots / belangrijk nieuw onderdeel rijdt op zijn Ducati Desmocedici GP24. Uiteraard wilde hij niet verklappen wat het was maar volgens hem gaan we daar dit weekend nog achter komen.
Pecco Bagnaia: “We hebben dit weekend een belangrijk nieuw onderdeel. Ik verwacht dat het ergens gedurende dit weekend wel bekend gaat worden.”
Doordat Bagnaia de voorgaande Grand Prix weekenden te maken had met deze chatter problemen was er ook minder plezier met het rijden dan hij vandaag ervoer.
Pecco Bagnaia: “Ja, als de motor beter reageert is het heel leuk om mee te rijden en ook minder fysiek uitputtend. Je kunt de motor laten doen wat je wilt en het geeft het gevoel dat alles klopt. Vanochtend begonnen we met praktisch dezelfde afstelling als die van Austin en van elke aanpassing die we deden werd de motor beter en ook makkelijker.”
De Grand Prix weekenden in Qatar, Portugal en de Verenigde Staten geven meestal niet echt een goed beeld over de daadwerkelijke verhoudingen in de MotoGP klasse. Het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, waar alle coureurs en teams ontzettend veel ervaring hebben, biedt meestal een veel duidelijker beeld over de echte krachtsverhoudingen. Als het aan Bagnaia ligt dan is dat nu ook zo.
Pecco Bagnaia: “Ik hoop dat het zo is, maar dat zeg ik liever pas na de race op zondag. In Austin voelde ik me ook goed op vrijdag maar in beide races had ik het heel moeilijk. Ik wacht tot zondag en als het gevoel het hele weekend hetzelfde blijft als vandaag ben ik heel blij.”
Klik HIER om de hoogtepunten van vrijdag in Jerez te bekijken.
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:10 uur weer in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de tweede vrije training met aansluitend de kwalificatie.
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.