Pol Espargaró werd zondagavond derde in de eerste MotoGP race van het seizoen op het Lusail International Circuit in Qatar. De Honda coureur verraste niet alleen de concurrentie maar ook zichzelf door meteen na de start de leiding in handen te nemen en voor lange tijd aan kop te rijden.
Het is al veelvuldig gezegd, maar het moge duidelijk zijn dat de nieuwe Honda RC213V een flinke verbetering is ten opzichte van het oude model. Er was jaren kritiek van de Honda coureurs (soms inclusief Marc Márquez) dat de machine ontzettend moeilijk te besturen was en dat met name de grip aan de achterkant te wensen overliet.
Na de flinke blessures van Marc Márquez in 2020 en 2021 is de Japanse motorenfabrikant met een volledig nieuwe RC213V gekomen en de machine lijkt op bijna alle vlakken een verbetering ten opzichte van het vorige model. Tijdens de wintertests in Sepang en Mandalika gaven Pol Espargaró, Alex Márquez en Takaaki Nakagami al aan dat de machine op ieder vlak anders is, maar het absoluut een verbetering is vergeleken met wat ze hadden in 2021. Marc Márquez moest nog even wennen maar het duurde niet lang voordat ook de achtvoudig wereldkampioen toegaf dat het toch wel een betere machine is.
Dat bleek op zondagavond tijdens de eerste Grand Prix van het jaar. Marc Márquez startte goed vanaf de derde plaats maar het was Repsol Honda teamgenoot Pol Espargaró die vanaf P6 nog beter wegkwam en de leiding in handen nam. Tot in de zesde ronde was het een 1-2 voor Repsol Honda totdat Brad Binder opschoof naar de tweede plaats. Even later ging ook Enea Bastianini voorbij aan Marc Márquez, maar Pol Espargaró reed ijzersterk en constant aan de leiding.
🚦 #MotoGP 2022 IS GO! 🚦
The Hondas fire through! What a start from @polespargaro and @marcmarquez93! 🤯👏#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/g1QxveLXRB
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 6, 2022
De Spanjaard had op een gegeven moment zelfs een marge van zo’n anderhalve seconde richting Binder, maar uiteindelijk bleek hij toch iets teveel van zijn banden te hebben gevraagd. Pas in de achttiende ronde dook Bastianini op het rechte stuk uit de slipstream en nam hij de leiding over, waarna de Italiaan uiteindelijk de overwinning naar zich toetrok. Pol Espargaró ging als gevolg van deze inhaalactie wijd en viel terug naar de derde plaats achter Binder.
Het was nog even spannend voor de Repsol Honda coureur want vlak achter hem reed oudere broer Aleix Espargaró, de Spanjaard die natuurlijk ook graag de Aprilia op het podium wilde zetten. Pol hield echter zijn hoofd koel en kwam als derde over de streep. Het is pas zijn tweede podium in dienst van Honda en een eerste overwinning in de MotoGP klasse laat nog steeds op zich wachten.
Dat leek Pol Espargaró niet te hinderen want hij gaf aan dat het Lusail International Circuit zeker niet tot één van de betere circuits voor de Honda behoorde en dat ‘zijn’ circuits pas later in het jaar komen. Het lijkt erop dat we niet heel lang hoeven wachten totdat we Pol Espargaró op de hoogste trede zien na een MotoGP race.
Pol Espargaró: “Het voelt heel goed om het seizoen zo af te trappen. Natuurlijk kun je niet helemaal blij zijn met een derde plaats wanneer je nagenoeg de hele race aan de leiding hebt gereden, maar ik denk dat ikzelf samen met Honda heb laten zien vanavond dat niet alleen Marc Márquez kan winnen met deze machine. Na zoveel jaren dat er maar één coureur op de Honda kon winnen geeft dit een geweldig gevoel.
Het betekent dat een andere rijder, met een andere rijstijl, komend van een andere fabrikant, ook gewoon kan winnen. Voor een fabrikant is dat geweldig. Ik denk dat deze race vooral een opsteker is aan het adres van Honda. Zij hebben ontzettend hier ontzettend hard voor gewerkt.”
Pol Espargaró gaf wel eerlijk toe dat dit niet helemaal zo gepland was. Voorafgaand aan de race had de Spanjaard samen met zijn Repsol Honda Team een strategie voor deze seizoensopener, maar na een geweldige start ging dat toch even anders.
Pol Espargaró: “Ik had zeker niet gepland dat ze race zou gaan zoals die uiteindelijk verliep, mijn strategie was eigenlijk volledig anders. Mijn banden waren helemaal op aan het einde. We verwachtten een grote groep waar ik zolang mogelijk deel van uit wilde maken. De strategie was om de banden te sparen en ook het brandstofverbruik in de gaten te houden op dat moment., maar het werd een heel andere race. Ik reed aan de leiding en ik ging gewoon vol gas. Ik had een best grote marge richting de nummer twee en ik voelde me comfortabel. Ik was snel en het maakte me niet uit wat er zou gaan gebeuren, ik wilde gewoon zo lang mogelijk aan de leiding rijden totdat er wat zou gebeuren. Ik wilde laten zien dat ik snel ben en dat ik mee kan doen voor de overwinningen. Ik wilde laten zien dat ik talent heb en dat ik met recht een fabriekscoureur bij Honda ben. De wereld heeft kunnen zien dat Honda terug is, en ikzelf ook.”
De teams hebben alles alweer ingepakt om verscheept te worden naar Indonesïe. De coureurs hebben een weekje rust voordat zij weer zullen afreizen naar het eiland Lombok voor de tweede Grand Prix van het jaar. Pol Espargaró was daar tijdens de test vorige maand het snelst, zal hij dan eindelijk zijn eerste MotoGP overwinning kunnen behalen? Op zondag 20 maart weten we meer.
Handige links Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter