Honda beleeft een van de moeilijkste seizoenen in haar lange MotoGP-geschiedenis. Repsol Honda Team coureur Pol Espargaró blikt terug op de eerste helft van het 2022 MotoGP seizoen, het deel van het seizoen dat hij vroegtijdig moest beëindigen vanwege de gevolgen van zijn zoveelste crash op de Honda RC213V dit seizoen. Maar waar schort het momenteel aan bij Honda, de Spanjaard liet zich er zich voor het eerst echt over uit.
Pol Espargaró werd voorafgaand aan het seizoen 2021 door Honda binnengehaald als de opvolger van Alex – en teamgenoot van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team. Op papier een droomtransfer, immers Honda is een topmerk en heeft in het verleden al vele successen weten te boeken in de koningsklasse. Sterker nog, om een duo te vormen met Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team was als een droom die uitkwam voor de jongste van de twee broers Espargaró. (we moeten hier wel bij vermelden dat Pol Espargaró zijn contract bij Honda al voorafgaand aan het 2020 seizoen tekende, dus nog voordat de eerste tekenen van corona er waren en voordat Marc Marquez op 20 juli 2020 zwaar ten val kwam in Jerez en begon aan een lange lijdensweg waar momenteel nog geen einde aan is gekomen).
Pol Espargaró heeft er inmiddels anderhalf seizoen opzitten bij Honda maar na iets meer dan een jaar blijkt de keuze van Pol Espargaró niet helemaal zo uit te pakken dan vooraf was verwacht, sterker nog zijn keuze kan rustig als verkeerd worden beschouwd met geen enkele overwinning en slechts twee podiumklasseringen in anderhalf seizoen.
Afgelopen weekend tijdens de Motul TT Assen gaf de nabij het Circuit de Barcelona- Catalunya wonende Spanjaard na FP2 op en kwam hij zaterdag en zondag niet meer in actie, dit vanwege de bij een crash op de Sachsenring opgelopen blessures. Hiermee begon Pol Espargaró vervroegd aan zijn zomervakantie en wachtend op het tweede deel van het seizoen dat naar verwachting sportief gezien net zo moeilijk zal zijn. De vonk is nooit echt overgeslagen tussen Espargaró en de Honda RC-V en het zal voor velen dan ook geen verrassing zijn dat er aan het einde van dit seizoen een einde komt aan de samenwerking Espargaró-Honda. De Spanjaard keert in 2023 terug naar KTM en zal door de Oostenrijkers ondergebracht worden bij zijn voormalig werkgever Hervé Poncharal (KTM Tech3 Factory Racing). Een officiële aankondiging van dit nieuws is er echter nog niet, de vraag is echter niet of deze er komt, de vraag is slechts nog wanneer deze er gaat komen.
Na afloop van het door hem vroegtijdig beëindigde weekend in Assen blikte Espargaró terug op het eerste deel van het seizoen. Een seizoen dat de afgelopen winter zo goed leek te beginnen tijdens de eerste testdagen van 2022 maar als snel tijdens het seizoen een hele andere wending kreeg.
Pol Espargaró: “De motorfiets aan het begin van het seizoen en de huidige machine waarmee we rijden hebben er niets mee te maken. Noch qua wegligging, noch technisch. Ik ben het hele voorseizoen niet eenmaal gecrasht! Als je vervolgens veel crasht, en ze gebeuren zelfs als je langzaam rijdt, dan werkt er iets duidelijk niet goed, dan is dat een duidelijk teken dat er iets niet goed gaat. En het aanpassen van de fiets is niet zo eenvoudig. Er zijn veel componenten die niet van ons afhankelijk zijn, bijvoorbeeld de banden… Ik wijs nu echt niet met de vinger naar Michelin, maar we hebben ons niet kunnen aanpassen zoals de andere fabrikanten dat wel hebben gedaan.”
Na het eerste Grand Prix weekend in Qatar belandden de vier Honda MotoGP coureurs in een nachtmerrie.
Pol Espargaró: Marc [Marquez] klaagde al tijdens de wintertests dat het gevoel met de voorkant niet optimaal was, maar hij dacht op dat moment ook nog dat we dit probleem met de nieuwe motor wel opgelost zouden krijgen. Dat was de realiteit op dat moment. Daarom schrokken we ook zo toen het echt mis begon te gaan.”
De vijf weken durende zomerstop is te kort om alle problemen op te kunnen lossen en de ontstane situatie te kunnen keren. Er zal volgens Espargaró een andere manier van werken noodzakelijk zijn, maar een bestaande werksituatie zo maar even veranderen is niet eenvoudig. Een mogelijke oplossing volgens de Spanjaard zou kunnen zijn om de raceafdeling naar Europa te verplaatsen …
Pol Espargaró: “Het grootste probleem is onze reactiesnelheid om dingen aangepast te krijgen. We zijn erg traag. We hebben problemen, we hebben ze gevonden, maar we kunnen geen nieuwe onderdelen testen. Na Qatar hebben we slechts een ander frame geprobeerd – dat erg lijkt op het frame dat we hadden – en hetzelfde geldt voor een nieuwe achterbrug. Dat is alles. In zo’n moeilijke situatie moet je gewoon snel kunnen handelen en moet je onmiddellijk dingen aan kunnen passen, maar we hebben niets te testen om te verbeteren.”
Het moge duidelijk zijn, wil Honda in de toekomst weer een vooraanstaande rol spelen in de koningsklasse dan zullen er op korte termijn in Japan belangrijke knopen moeten worden doorgehakt.
Pol Espargaró: “Ik denk dat ze niet bang moeten zijn om een fout te maken! Veiligheid is een prioriteit voor hen, ze willen niets testen dat de veiligheid van de rijder in gevaar zou kunnen brengen. Ik vind het bewonderenswaardig en als coureur waardeer ik het enorm. Maar als het mis gaat, moet je soms meer risico nemen.”
Noot van de redactie: De coronapandemie heeft zeker ook een rol gespeeld en heeft het de Japanse motormerken de afgelopen twee jaar niet makkelijker gemaakt. In Europa waren de regels streng, in Japan daarentegen nog veel strenger. Neem daarbij dat we als Europeanen graag de grenzen opzoeken, voor een Japanner geldt het omgekeerde. Nee is nee, als iets niet mag dan doen we het niet. Daarnaast lag bij vele fabrieken in Japan (waaronder Honda maar ook de andere Japanse motorenfabrikanten) de productie lange tijd stil en mocht er niet gewerkt worden. Laat staan dat de HRC-technici mochten reizen van Japan naar Europa en omgekeerd. Dit is ook één van de door Espargaró genoemde redenen van het langzaam reageren op de ontwikkelingen en het zo weinig kunnen testen van nieuwe materialen. Iets dat – en dat kunnen we ons als Nederlanders misschien al een paar maanden niet meer voorstellen – tot op de dag van vandaag nog aan de orde is. Dit alles heeft de Europese fabrikanten in de MotoGP klasse de afgelopen twee jaar dan ook geen windeieren gelegd, zie de resultaten van o.a. Ducati en Aprilia.
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter