Pol Espargaró verlaat na dit seizoen Honda om in 2023 terug te keren naar KTM. Donderdag aan de vooravond van de Gran Premio Animoca Brands de Aragón liet de Spanjaard weten dat zijn vertrek bij het Repsol Honda Team niet zo eenzijdig is als wordt aangenomen. Hij kon namelijk bij Honda blijven maar besloot zelf hiervan af te zien.
Pol Espargaró is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen in dienst van HRC. De 31-jarige Spanjaard heeft echter een moeilijke tijd achter de rug als Repsol Honda Team coureur. De ontwikkeling van de Honda RC213V liep duidelijk niet zoals werd verwacht en de prestaties blijven tot op heden ver achter bij de verwachting, dit ondanks een veelbelovend voorseizoen en een podiumfinish tijdens de openingsrace van het huidige seizoen in Qatar.
De afgelopen tijd werd er vaak gesuggereerd dat het na dit seizoen aflopende contract van de Spanjaard niet zou worden verlengd, dat er voor hem geen plaats meer was binnen Honda en dat hij voor 2023 verplicht op zoek moest naar een nieuwe werkgever. Het verhaal blijkt echter iets anders in elkaar te steken dan werd gesuggereerd, Espargaró liet donderdagmiddag in Aragon namelijk weten dat er een aanbod op tafel lag om te blijven voordat hij koos voor een terugkeer naar KTM.
Pol Espargaró: “Ik had de mogelijkheid om na dit seizoen bij Honda te blijven, wat voor mij een enorme blijk van waardering en respect was. Ze weten dat de huidige motor niet goed presteert, dus ze leggen niet al het gewicht op mijn schouder en zeggen dus niet: ‘Je bent niet goed genoeg, dus je bent geen onderdeel meer van ons project. Ze gaven me een kans om door te gaan, maar ik heb voor iets anders gekozen. Ik wil in een motor gaan rijden waarvan ik weet dat ik snel ga zijn. Ik ken de mensen bij KTM die mij gaan omringen, om alles in de hand te hebben om snel te zijn. Ik ga daarheen om te proberen de beste GASGAS-coureur te zijn en vervolgens de beste MotoGP coureur te worden binnen de KTM-familie. Ik heb iets extra’s, namelijk mijn ervaring bij verschillende fabrikanten. Dus ik denk dat ik iets extra kan brengen, meer dan alleen snelheid en pure resultaten. Ik sta open voor alles, probeer mijn best te doen qua resultaten, maar ook in het ontwikkelen van de motor om er zeker een betere motor van te maken.”
Terwijl 2021 een leerjaar was voor de Spanjaard bij Repsol Honda, waren de verwachtingen voor 2022 hooggespannen. Na een veelbelovend voorseizoen en een podiumfinish in de eerste race van het seizoen in Qatar – twee plaatsen voor teamgenoot Marc Marquez- leken de vooruitzichten goed maar niet veel later was Espargaró terug bij af en werd de belofte niet ingelost.
Pol Espargaró: “Ik verwachtte veel van dit seizoen, vooral hoe het gedurende het voorseizoen en tijdens de eerste race in Qatar ging. Alle voortekenen waren er voor een goed seizoen, geen enkele crash gedurende de wintertesten, steeds snel zijn en dat op verschillende circuits maar na het eerste Grand Prix weekend in Qatar begonnen de problemen toen in Mandalika het karkas van de Michelin banden veranderde. Ik schrok me rot, ik begreep er niets meer van en vanaf dat moment lukte gewoon niets meer. Honda heeft de afgelopen seizoenen veel problemen gehad maar dit seizoen is het wel extreem en heel bijzonder. We hebben daarnaast ook te maken met de nieuwe jonge garde en de Ducati brigade wat de situatie nog moeilijker maakt. Vooral op zaterdag is het erg moeilijk om je vooraan te kwalificeren en dan vervolgens een goede race te kunnen rijden. Kortom, we hebben het moeilijk. De motor werkt niet goed. We hebben geen nieuwe onderdelen om de situatie te verbeteren en alles lijkt erg traag te gaan. Als je zoveel over iets moet nadenken, kost dat tijd en in deze competitie betekent dat je achter de feiten aan gaat lopen, steeds verder achteropraakt en verliezen en dat is behoorlijk frustrerend. Maar aan de andere kant, de Japanners, als ze iets brengen weet je dat het hetzelfde resultaat zal hebben als ze verwachten. Dit is hoe het werkt. Het is zeker psychologisch niet gemakkelijk voor een coureur, maar fysiek en mentaal denk ik dat ik volwassen genoeg ben om de problemen op een andere manier aan te pakken. Ik ben dan ook van mening dat mijn beslissing goed is. Ik heb de afgelopen twee seizoenen veel geleerd en ik heb een geweldige ervaring opgedaan. Ik heb geweldige mensen leren kennen en ik zal die ervaring meenemen naar de toekomst om een nog betere coureur te worden.”
Pol Espargaró bezet na vijftien verreden Grand Prix weekenden de zeventiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De Spanjaard heeft 42 WK punten weten te scoren en is daarmee slechts de derde Honda coureur op de lijst. Zijn dit weekend terugkerende teamgenoot Marc Marquez is ondanks het missen van het grootste deel van het seizoen op de vijftiende plaats nog steeds de best geklasseerde Honda coureur in de tussenstand. Typerend en veelzeggend natuurlijk over de huidige situatie van Honda in de koningsklasse.
Handige links Gran Premio Animoca Brands de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter