Pol Espargaró: “Als je voor Repsol Honda rijdt moet je strijden voor de titel”

1548
Pol Espargaró | © Repsol Honda Team

Pol Espargaró begint in 2022 aan zijn tweede jaar bij het Repsol Honda Team. Na een moeilijk debuutseizoen voor de Japanse motorenfabrikant lijkt de nieuwe Honda RC213V hem stukken beter te liggen en worden er aanzienlijk betere resultaten verwacht.

Het was de laatste jaren een komen en gaan van coureurs bij het Repsol Honda Team. In 2018 nam MotoGP Legend Dani Pedrosa afscheid als actief MotoGP coureur waarna vijfvoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo zijn plaats innam. Voor de Spanjaard werd het echter een rampzalig jaar en zorgde een stevige crash in Assen ervoor dat hij aan het eind van 2019 ook zijn helm aan de wilgen zou hangen.







Deze beslissing kwam echter pas heel laat, tijdens de laatste Grand Prix van 2019 in Valencia moest er daardoor achter de schermen ineens flink geschoven worden. Er werd onderhandeld met Johann Zarco maar men besloot uiteindelijk om Alex Márquez uit zijn contract met het MarcVDS contract te kopen en hem naast zijn oudere broer en achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez te plaatsen.

In 2020 kwam het coronavirus en werd de eerste Grand Prix van het jaar pas in juli verreden. Echter voordat deze GP plaatsvond waren de contracten voor 2021 al rond. Marc Márquez had voor maar liefst vier jaar bijgetekend terwijl Pol Espargaró werd aangetrokken als tweede rijder. Dit betekende dat Alex Márquez al voordat het seizoen 2020 begonnen was, wist dat hij in 2021 voor LCR Honda zou gaan rijden. Tijdens de eerste GP van 2020, op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, kwam Marc Márquez zwaar ten val en was daarmee voor lange tijd uitgeschakeld, Stefan Bradl maakte het seizoen af naast Alex Márquez.

Ondanks dat Marc Márquez de eerste twee en laatste twee Grands Prix van 2021 moest missen vanwege blessureleed behaalde hij toch drie overwinningen. Pol Espargaró was het hele seizoen fit maar zijn enige successen waren een pole position op Silverstone en een tweede plaats in Misano achter teamgenoot Márquez. Met twee fitte coureurs voorafgaand aan het nieuwe seizoen lijkt de rust in dat opzicht teruggekeerd te zijn bij Repsol Honda.

Voordat hij de overstap van KTM naar Honda maakte verwachtte iedereen dat dit wel goed moest komen, de twee motoren leken qua karakter immers veel op elkaar. Toch bleek dat een veel lastigere opgave te zijn want buiten de pole position en de podiumfinish was het verder geen geweldig jaar voor Espargaró. De Spanjaard wacht nog steeds op zijn eerste MotoGP overwinning en is zich ervan bewust dat zulke resultaten eerder regel dan uitzondering moeten worden als coureur van het Repsol Honda Team, het meest succesvolle team en de meest succesvolle fabrikant in de geschiedenis van de MotoGP.

De eerste tekenen voor 2022 lijken goed met een volledig herziene Honda RC213V. De testdagen op het Sepang International Circuit bevielen goed, maar het feit dat ook Suzuki, Ducati en Aprilia goed voor de dag kwamen (en Fabio Quartararó namens Yamaha) betekent dat het geen eenvoudige opgave wordt komend seizoen voor de dertigjarige Spanjaard.

Pol Espargaró: “Ik ga dit seizoen in met meer ervaring en dat is uiteindelijk één van de belangrijkste dingen in de MotoGP. We hebben pas vijf testdagen achter de rug, maar het is heel belangrijk om weten hoe het team is, hoe de motor is en wat ik daar ga aantreffen. Dat is al iets heel belangrijks, iets heel groots. We weten dat we in de loop van het jaar met een nieuwe motor nog verbeteringen zullen aanbrengen, maar ik denk dat het beginpunt goed is. Ik denk dat we vanaf Qatar klaar zullen zijn om te vechten voor mooie resultaten, dat is ons doel. Nu gaan we in Indonesië de komende dagen verder werken.”

Wat Alberto [Puig] tijdens de presentatie zei klopt helemaal, ze hebben mij gecontracteerd om op het podium te finishen en om mee te doen voor het kampioenschap. Zoals Marc [Márquez] zei, als je voor dit team rijdt moet je vechten voor de titel. Vorig jaar is dat niet gegaan zoals we verwacht hadden, de omstandigheden lieten het toen niet toe om iedere week voorin mee te doen. Dit jaar denk ik dat we daar met de nieuwe machine veel beter voor staan. Het concept is volledig nieuw, iedereen aan mijn kant van de pitbox is heel gemotiveerd en hopelijk zijn we er klaar voor als het seizoen begint in Qatar.

De nieuwe machine gaat me zeker helpen. Deze is meer gefocust op de achterkant en dat wilde ik graag. Ik had veel problemen wanneer het gripniveau laag was, en Honda liet weten dat de andere coureurs dit probleem ook kenden. Ze hebben geprobeerd om de nieuwe fiets meer in lijn te krijgen met de anderen, en zo meer grip aan de achterkant te creëren. De meeste crashes die we vorig jaar hadden, kwamen ook vanwege het feit dat we de achterband niet op de juiste temperatuur kregen. De nieuwe fiets gaat daar veel beter mee om, deze is sneller maar ook veiliger. Dat is ook belangrijk en het gaat me helpen met mijn rijstijl, die is voornamelijk gefocust op de achterkant. Ik heb er heel veel zin in.”

Nadat afgelopen weekend de eerste twee officiële testdagen van 2022 op het Sepang International Circuit in Maleisië werden gehouden staan de volgende drie testdagen al weer voor de deur. Van vrijdag tot en met zondag zullen alle MotoGP coureurs en teams in actie komen op het gloednieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit, gelegen op het eiland Lombok in Indonesïe. Dit zijn de laatste testdagen voordat het nieuwe MotoGP  seizoen van start gaat in het weekend van 4 tot en met 6 maart op het Losail International Circuit in Qatar.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter