Pit Beirer geeft toe dat het aantrekken van Maverick Viñales en Enea Bastianini voor 2025 persoonlijk voor hem ook een verdrietige kant heeft. De komst van het tweetal gaat namelijk ten koste van Jack Miller en Augusto Fernandez en dat doet pijn volgens de KTM-sportdirecteur.
De één zijn brood is de ander zijn….. Het spreekwoord kwam de afgelopen week veelvuldig ter sprake nadat KTM bekend maakte dat Maverick Viñales en Enea Bastianini in 2025 deel uit gaan maken van de KTM MotoGP line-up.
Met name voor Miller is het een bittere pil om te slikken. De Australiër kwam begin 2023 de KTM-gelederen versterken als viervoudig MotoGP winnaar. Miller begon sterk aan zijn avontuur bij KTM, al in de vierde ronde van het 2023 seizoen in het Spaanse Jerez zagen we de Red Bull KTM Factory Racing coureur zowel op zaterdag als ook zondag een top drie klassering scoren. Het succes kreeg echter geen vervolg, sindsdien werden er geen podiumklasseringen meer gescoord en momenteel bezet de Australiër na zeven verreden Grand Prix weekenden dit seizoen slechts de zestiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap.
Nadat KTM onlangs al Pedro Acosta voor langere tijd vast wist te leggen en intern promoveerde naar het officiële KTM MotoGP fabrieksteam als de nieuwe teamgenoot van Brad Binder betekende dat er binnen zijn huidige team voor komend seizoen sowieso geen plaats meer zou zijn. Ook de hoop op een plaats binnen Tech3 Racing ging eerder deze week verloren op het moment dat KTM de komst van Bastianini en Viñales wereldkundig maakte.
Pit Beirer: “Zoals je je kunt voorstellen, zijn we op dit moment heel tevreden en gelukkig omdat we voor 2025 een zeer veelbelovende rijders line-up hebben. Met Enea en Maverick hebben we nog twee hele sterke coureurs binnen weten te halen. Maar dit betekent tevens dat we afscheid moeten nemen van twee andere coureurs die momenteel deel uitmaken van onze MotoGP familie. Jullie [mediavertegenwoordigers] volgen de rijdersmarkt net zo goed als wij. En Mugello was een soort omslagpunt omdat alles ineens in een stroomversnelling kwam. De tijd om deze twee jongens aan boord te krijgen was heel erg kort. Dus uiteindelijk ben ik echt super enthousiast dat, als je alleen maar naar de feiten kijkt, wat voor geweldige coureurs we voor 2025 hebben weten te contracteren. Dit is voor echt weer een stap voorwaarts om ons hele pakket nog beter te maken.”
Maar zoals al gezegd heeft elk voordeel ook een nadeel, en dat stak Beirer niet onder stoelen of banken.
Pit Beirer: “Dat klopt, het opgeven van Jack en Augusto is echt triest. Ik hoopte echt dat we Jack weer op het niveau konden krijgen, het niveau waar hij thuishoort. In Mugello is dat duidelijk niet gelukt omdat hij buiten de punten eindigde. En wat de toekomst ook brengt, we moeten dat in de nog resterende races van dit seizoen om zien te draaien, want zo gaan we onze relatie niet beëindigen. Ik dacht dat we beide heren wat langer konden de tijd konden geven, maar de markt stond zo zwaar onder druk. Binnen een paar dagen kwamen deze kansen voorbij en dan moet je snel handelen omdat je anders achter het net vist. Dus namen we de moeilijke beslissing om verder te gaan met twee nieuwe rijders, iets dat heel eerlijk gezegd nog niet zo lang geleden niet het plan was. Absoluut niet zelfs. Jack heeft onze fiets beter gemaakt… maar misschien is hij de laatste die hiervan profiteert”
Beirer maakte er dan ook geen geheim van dat Miller een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het KTM RC16 MotoGP project.
Pit Beirer: “Het is geen geheim – ik heb het al eerder gezegd – Jack, zijn teamchef en vervolgens het team hebben iets met de motor gedaan, iets wat we nog nooit eerder hebben gedaan. Begin vorig jaar hebben ze het potentieel van de KTM RC16 uitgebreid. Ze lieten ons nieuwe dingen zien waar we voorheen niet met de KTM heen wilden. Dus hij heeft ons beter gemaakt. Vorig jaar, in het tweede deel van het seizoen, kon Brad veel meer profiteren van wat Jack met de motor deed dan Jack zelf. Dus Jack begon het afgelopen jaar problemen te krijgen en daar konden we nooit meer van herstellen. Ik teken er nog steeds voor dat Jack onze fiets beter heeft gemaakt en het lijkt erop dat hij op dit moment misschien wel de laatste is die daarvan profiteert. En dus is ons doel nu – niet op de middellange termijn, niet op de lange termijn, maar voor Assen – om Jack weer op het goede spoor te krijgen. Er ontbreekt iets voor hem om een goed gevoel op de fiets te krijgen en dat moeten we vinden. Dat zijn we onderweg ergens kwijtgeraakt. Dat is het doel, om hem terug te krijgen, om hem ook het platform te geven om te schitteren, want ik wil dat hij in de MotoGP blijft. Ik wil dat hij een goede toekomst heeft en voor 2025 een goed zitje vindt. Dus hoe beter hij bij ons kan presteren, het is een win-winsituatie. We behalen betere resultaten en het helpt hem hopelijk ook om een goede toekomst in deze sport te krijgen. Dus ik heb het gevoel dat Jack nog niet klaar is.”
Wat de toekomst voor Miller zal brengen is op dit moment nog niet bekend. Een terugkeer naar Honda zou tot de mogelijkheden behoren, ook wordt hij de afgelopen dagen veelvuldig in verband gebracht met Pramac Racing en zelfs geruchten over een mogelijke overstap naar het FIM Superbike World Championship doen de ronde. Eén ding is duidelijk, voor zijn persoonlijk manager Aki Ajo is er werk aan de winkel. Eén belangrijk ding zal hierbij een klein voordeel zijn, Miller is momenteel de enige MotoGP coureur met een Australisch paspoort en zeker weten dat Dorna er veel aan gelegen is om een Australiër op de grid te hebben in de koningsklasse.
Augusto Fernandez zou net als Miller opties hebben in het WorldSBK maar ook een terugkeer van de Spanjaard naar de Moto2 klasse is op dit moment een reële optie. In tegenstelling tot Miller lijkt een langer verblijf in de MotoGP klasse voor Fernandez zo goed als uitgesloten. Fernandez lijkt hiermee hetzelfde lot te moeten ondergaan als Remy Gardner die als Moto2 wereldkampioen zijn droom in de MotoGP klasse ook al na een jaar in duigen zag vallen, en voor degene die het zich nog kunnen herinneren…..zijn werkgever destijds was ook een Oostenrijkse motorenfabrikant die luistert naar de naam KTM.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.