HomeWorldSBKWorldSBKPirelli MotoGP deal: "Belangrijk om dit jaar al te beginnen met testen"

Pirelli MotoGP deal: “Belangrijk om dit jaar al te beginnen met testen”

Pirelli zal na het WK-motorcross, de Formule 1, het FIM Superbike World Championship, de Moto3 en Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap vanaf 2027 ook de rol van Michelin overnemen en de koningsklasse gaan voorzien van banden. Ene flinke uitdaging voor de Italiaanse bandenfabrikant die binnenkort al zal beginnen met testen, veel of zelfs heel veel testen op tijd klaar te zijn voor deze nieuwe uitdaging.

Pirelli is al vele jaren de vaste bandenleverancier binnen het WK-motorcross, de Formule 1 in het FIM Superbike World Championship (WorldSBK, WorldSSSP en WorldSSP 300) en sinds twee jaar voorziet de Italiaanse bandenfabrikant ook de Moto3 en Moto2 klasse binnen het MotoGP wereldkampioenschap van het zwarte ‘goud’. Maar de banden honger bij de Italianen is nog niet gestild bij Pirelli want onlangs werd bekend dat Pirelli vanaf 2027 ook de koningsklasse gaat voorzien van banden en daarmee Michelin op gaat volgen. Deze deal houdt tevens in dat Pirelli ook de MotoE zal moeten voorzien van banden, kortom met deze nieuwe MotoGP deal verwerft Pirelli zo’n beetje het bandenmonopolie binnen de twee belangrijkste wegracecompetities met een WK-status.

Maar het leveren van de banden voor een MotoGP machine is andere koek in vergelijking met de andere categorieën. Om in 2027 de MotoGP machines te kunnen voorzien van de juiste compound banden zal er binnenkort al begonnen moeten worden met testen, heel testen om op tijd klaar te zijn voor de afspraak. 2027 lijkt dan nog wel een eind weg, voor Pirelli daarentegen begint 2027 eigenlijk al morgen, daar is Giorgio Barbier, Pirelli Moto Racing Director, zich echter terdege van bewust.

Giorgio Barbier: “Als we naar de kalender kijken, lijkt 2027 heel ver weg. Maar gezien de uitdaging die Pirelli heeft aangenomen, begint 2027 praktisch gezien voor ons morgen. Daarom moeten we er meteen mee aan de slag: het plan is om in 2025 al te beginnen met testen. In onze wereld zijn dit korte periodes. Daarom is het belangrijk om dit jaar al te kunnen beginnen met het testen van de banden die we in het seizoen van 2027 gaan gebruiken. Wat het wel enigszins lastig maakt is dat we dat niet kunnen doen met de nieuwe 850cc machines die er vanaf 2027 gebruikt gaan worden, simpelweg omdat deze nog niet klaar zijn. We hebben hierdoor gevraagd om het te kunnen doen met de huidige 1000cc MotoGP motoren, maar dan voorzien van de nieuw aerodynamica regels die in 2027 van toepassing zijn (minder vleugels etc.) en met iets minder motorvermogen zodat we een zo goed als mogelijk vergelijk hebben.”

Het moge duidelijk zijn dat er wel degelijk verschillen zijn wat betreft de banden voor b.v. een prototype MotoGP machine en een WorldSBK machine, een tot wegrace machine omgebouwde productie motorfiets.

Giorgio Barbier: “De races in de MotoGP duren langer, dus zijn er sowieso banden nodig die langer hun prestaties behouden. De motoren hebben daarnaast een ander vermogen, remmen anders en hebben een hele andere aerodynamische basis die een andere belasting op de banden genereert in vergelijking met een Superbike machine. Er zijn dus grote verschillen en de te gebruiken banden zijn dan ook heel erg verschillend. In de MotoGP hebben de fabrikanten hele andere bandenspecificaties nodig, banden die speciaal voor een bepaald circuit geproduceerd worden. Zo worden er banden gebruikt die een b.v. links een andere compound hebben dan rechts, een combinatie van soft, medium en hard in één en dezelfde band. Dit heeft niets met een standaardband te maken, maar dit is wel een complicatie die MotoGP paddock de afgelopen jaren heeft gecreëerd.”

Maar hoe dan ook, een gebrek aan ervaring kan de Italiaanse motorfabrikant niet ontzegd worden, want naast dat men per 2027 de twee mondiale wegrace competities volledig gaat voorzien van banden is men zoals vermeld in de intro ook al als bandenleverancier verbonden aan de WK-motorcross en niet onbelangrijk de Formule 1.



↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Dutch Round↓



03 – WorldSBK Assen 2025
09:00 - 09:25
Northern Talent Cup
Eerste vrije training
09:40 - 10:05
WorldSSP300
Vrije training
10:20 - 11:05
WorldSBK
Eerste vrije training
11:20 - 12:00
WorldSSP
Vrije training
12:15 - 12:40
WorldWCR
Vrije training
13:30 - 13:55
Northern Talent Cup
Tweede vrije training
14:10 - 14:35
WorldSSP300
Superpole
15:00 - 15:45
WorldSBK
Tweede vrije training
16:00 - 16:40
WorldSSP
Superpole
16:55 - 17:20
WorldWCR
Superpole
17:35 - 18:05
Northern Talent Cup
Kwalificatie


Handige links Pirelli Dutch Round:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig