Een dag om niet snel te vergeten. Op vrijdag 7 september stond de Pirelli Endurance op het programma, op het circuit van Assen. Vorig jaar was de tryout, een Endurance race van 3 uur en dit was dusdanig goed bevallen bij organisatie en rijders dat er dit jaar weer een editie stond gepland, ditmaal onder de naam van hoofdsponsor Pirelli.
Na 1 uur en 22 minuten rijden gaat het mis voor team Fryslân. Dit team bestaande uit Lieuwe van der Veen, Tjalling Elzinga en Remco Hernamdt heeft op dat moment de laatstgenoemde op de baan rijden. Bij het uitkomen van de GT gaat het mis voor Hernamdt en hij verliest de controle over zijn zilveren R1 waarna deze meerdere keren over de kop gaat tegen de boarding bij de hoofdtribune. Veel schade maar Hernamdt komt er nog redelijk vanaf, al zagen we hem later wel met een arm in een mitella rondlopen. Dit alles bezorgde Team Fryslân een grote achterstand waardoor zij uiteindelijk niet verder dan een 13e positie wisten te komen.
De crash van Hernamdt zorgde voor een code 60 situatie. Hierbij geldt dat er op het circuit niet harder dan 60 kilometer per uur mag worden gereden. Nadat deze situatie na enkele rondes weer was opgeheven kon men verder.
Rond 1 uur 36 minuten op de klok had het Probikes Motorsport Team een aardige voorsprong opgebouwd van zo’n 29 secondes. Robert de Vries wist hier echter langzaam maar zeker het één en ander af te knabbelen en 3 kwartier later was dat gat nog 16 secondes. Door rijderswissels was rond 2 uur en 30 minuten, dus nog zo’n 30 minuten voor einde race’ het gat weer opgelopen tot maar liefst 50 secondes. Met nog een half uurtje op de klok leek het onmogelijk voor het Nederstaete – CRT Racing Team om dit gat nog dicht te rijden.
Toch ging Robert de Vries er goed voor zitten en dat had effect. Met nog 10 minuten op de klok was het gat geslonken tot nog 12 secondes. Met rondetijden die zo’n 2 tot 3 secondes per ronde sneller waren zou het nog spannend worden. Het publiek in en rond de pits besefte dit ook, dat het na 3 uur racen weleens heel erg close zou kunnen worden. Ronde na ronde kwam Robert de Vries dichterbij! De spanning was te snijden maar de Vries reed zo hard door dat hij in de voorlaatste ronde het Probikes Motorsport Team kon passeren! Het leek toen uitgemaakte zaak. Nederstaete – CRT Racing Team op 1 en Probikes Motorsport op 2. Echter ging Probikes in de allerlaatste ronde in de fout en kwam abusievelijk binnen in de pits, dat terwijl de finishvlag al uithing! Hiermee waren ze reglementair niet gefinisht en kwam er een DNF achter hun naam te staan. Drama! Het NIWA team kreeg hierdoor P2 in de schoot geworpen, voor het Rasta-Team dat hiermee onverwachts dus toch nog het podium haalde. Applaus was er echter wel voor Probikes Motorsport, ze hadden het
de latere winnaar erg moeilijk gemaakt en daarvoor verdienden ze alle lof. Het winnende team had uiteindelijk 97 rondes gereden, oftewel 441 kilometer.
Hiermee zat de Pirelli Endurance erop en kon iedereen tevreden huiswaarts keren. Gedurende de race verlootte Floor van Damen Leathers nog diverse, door sponsoren beschikbaar gestelde, items onder alle teams. Dit werd ook zeer gewaardeerd door iedereen.
Afsluitend kan de organisatie zeggen dat dit evenement louter winnaars kende en als het aan hun ligt dan komt er zeker een vervolg.
CRT Holland wil graag de volgende sponsoren bedanken voor hun ondersteuning en voor de beschikbaar gestelde items:
• Pirelli
• Damen Leathers
• HK Suspension
• Performance Friction
• Shark Helmets
• Philips