Danilo Petrucci maakte vrijdag op het Chang International Circuit zijn terugkeer in de MotoGP klasse. Vorig jaar kwam er een teleurstellend einde aan de MotoGP carrière van de sympathieke Italiaan maar op vrijdag in Thailand was de lach niet van zijn gezicht af te krijgen.
De carrière van Danilo Petrucci was al opmerkelijk te noemen maar met zijn activiteiten van dit jaar wordt het nog merkwaardiger. In tegenstelling tot de meeste MotoGP coureurs, die via de Moto3 en Moto2 klassen naar de koningsklasse komen, kwam Danilo Petrucci via het toen nog bestaande Superstock 1000 kampioenschap rechtstreeks naar de MotoGP waar hij toen eerst een aantal jaren op niet-competitieve CRT machines moest rijden.
Het feit dat hij met die machines altijd achteraan reed zorgde ervoor dat hij zelfs overwoog om te stoppen met racen totdat hij bij Pramac Racing terechtkwam en voor het eerst kon rijden op een echte MotoGP machine. Na vier jaar bij het Italiaanse team op een satelliet Ducati te hebben gereden stapte hij in 2019 over naar het Ducati Lenovo fabrieksteam. Alsof de jongensdroom nog niet compleet was won hij dat jaar zijn thuisrace op het Autodromo del Mugello na een sensationele strijd in de laatste ronde met teamgenoot Andrea Dovizioso en Marc Márquez.
Na die geweldige overwinning kwam er nog een zege in 2020 op een regenachtig Le Mans waarna hij in 2021 overstapte naar het Tech3 KTM Factory Racing team. Dit werd een jaar om te vergeten waardoor Danilo Petrucci zijn heil ergens anders ging zoeken. Eerst reed hij nog de Dakar Rally en wist hij zelfs een etappeoverwinning te behalen waarna hij in de Verenigde Staten in het MotoAmerica kampioenschap ging racen en tweede werd achter Jake Gagne.
Lees: Danilo Petrucci over MotoGP terugkeer: “Sprakeloos, ik had dit niet verwacht”
Afgelopen zondag, net na de laatste MotoAmerica race van het seizoen, besloot Petrucci op de aanbieding van Team Suzuki Ecstar teammanager Livio Suppo in te gaan en naar Thailand te komen om daar te racen op de GSX-RR. Op vrijdag maakte Petrucci zijn eerste meters op een MotoGP machine sinds de Grand Prix van Valencia in 2021 maar ditmaal op een machine die heel anders was dan waar hij ooit op heeft gereden.
Danilo Petrucci: “De motor is zo anders dan wat ik de voorgaande jaren gewend was. Niet alleen de Ducati, maar ook de KTM. Het is ongelooflijk hoeveel snelheid je kunt meenemen in de bocht. Dat is iets wat je moet begrijpen, want je denkt altijd: “Ik ga te snel, te snel, te snel!” en dan besef je dat je op de lijn blijft en dat het goed is. Ik probeer altijd zo hard mogelijk te remmen, maar zo wil deze motor niet rijden.
Het enige wat ik heb gemist is de ‘time-attack’ maar dat geeft niet want vanmorgen was ik gewoon zo blij dat ik niet laatste was en vanmiddag denk ik dat ik één seconde van de leiding had kunnen eindigen [als er geen fout was gemaakt en er geen gele vlaggen waren geweest].”
Petrucci sloot de eerste dag in Thailand af als 24e op de tijdlijsten en was zo’n 2,4 seconden langzamer dan Johann Zarco. Echter was de Italiaan niet met een nieuwe soft-compound achterband de baan op gegaan om een aanval te doen op een snelle rondetijd en werden er gele vlaggen gezwaaid in zijn snelste ronde.
Danilo Petrucci: “Ik heb nog steeds moeite, vooral in de eerste twee sectoren waar hard geremd wordt. Maar in de andere delen waar het circuit echt vloeiend is, is de motor gewoon ongelooflijk. Het is min of meer de positie waar ik vorig jaar vertrok, en ik denk dat deze motor meer potentieel heeft om vooraan te blijven. Misschien niet met mij vandaag, maar ik ben tevreden.
Misschien als ik vorig jaar met deze motor had geracet was ik niet gestopt met mijn carrière in de MotoGP. Dit is zeker, want ik geniet er echt van om ermee te rijden. Je hebt een grote hellingshoek en veel bochtensnelheid. Ik moet de motor zeker nog leren kennen en het team moet mij leren kennen, want vergeleken met de andere rijders ben ik heel anders, met mijn gewicht en grootte. Maar ik ben zo gelukkig.
Ik was [voor het opstappen] zo bang, zo opgewonden, zo nieuwsgierig – maar ik ben blij, want ik dacht dat ik langzamer zou zijn dan ik was. Toen ik zag dat het niet regende dacht ik dat ik me niet zou kwalificeren voor de race, uiteindelijk was ik slechts twee seconden van de snelste verwijderd.
Ik was gewend om de bocht meer hoekig te rijden en om hard te remmen, maar deze motor is niet zo. Je kan veel snelheid meenemen. Ik ben gewend om de motor op te pikken als je op het gas gaat, maar met deze motor kun je op de maximale hellingshoek blijven. Je hebt een goede bochtensnelheid en je kunt dicht bij de kerbstone blijven. Het is iets wat ik nog nooit van mijn leven heb geprobeerd en ik moet er nog aan wennen, en er zijn nog bochten waardoor ik niet in staat was om een hele ronde aan elkaar te rijgen.”
Zoals Petrucci zelf omschrijft is de Suzuki GSX-RR een compleet andere machine dan de KTM RC16 of de Ducati Desmocedici GP waar hij eerder mee reed. Als de Italiaan de loterij wint weet hij in ieder geval al wel wat hij met het geld gaat doen.
Danilo Petrucci: “De positie, de ergonomie – het is mijn eerste Japanse motor en hij is zo anders, maar hij is zo goed. Het is maar goed dat ik geen geld heb, want als ik dat wel had zou ik deze motor kopen! Na de Dakar kocht ik de KTM, maar die kostte maar 15.000 euro. Ik denk dat deze iets meer zou kosten en ik heb al dat geld niet!”
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:55 uur lokale tijd, 05:55 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Chang International Circuit. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies begint begint om 09:25 uur Nederlandse tijd.
Handige links OR Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter