Petronas SRT stopt ermee, een nieuw begin in het vooruitzicht voor 2022

11953
sepang-racing-2021
Sepang Racing Team 2021 - foto© motogp.com

Het Petronas Sepang Racing Team zal aan het einde van het huidige MotoGP seizoen ophouden te bestaan. Een moeilijke beslissing die de directie van het Maleisische team in naam van Razlan Razali en Johan Stigefelt zwaar is gevallen. Maar na de eerste teleurstelling is er ook goed nieuws, het tweetal werkt aan de opzet van een compleet nieuw MotoGP Team.

Tijdens het tweede Grand Prix weekend op de Oostenrijkse Red Bull Ring sloeg het nieuws in als een bom: Het Petronas Sepang Racing Team houdt na dit seizoen op te bestaan, Natuurlijk is het voor een buitenstaander jammer dat een team ophoudt te bestaan, maar op het moment dat het nieuws officieel naar buiten kwam hadden Razlan Razali en Johan Stigefelt de avond ervoor het nieuws moeten brengen bij de o.a. zestig personeelsleden die in de drie teams (MotoGP, Moto2 en Moto3). Voor 30 van deze personeelsleden (Moto3 en Moto2) betekende het nieuws dat er voor hun na de laatste wedstrijd van het seizoen geen werk meer is en dat men op zoek moet naar een nieuwe baan.







Niet veel later liet het team al weten dat het MotoGP project na dit seizoen door zal gaan en tijdens de Monster Energy British Grand Prix in Silverstone zou men met een official statement komen omtrent de toekomstplannen. Dit nieuws komt er echter dit weekend nog niet, het team zal haar nieuwe MotoGP plannen in het weekend van 17 t/m 19 september officieel presteren tijdens het Grand Prix weekend op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.

Wat we al weten over het nieuwe MotoGP team
Op dit moment is het duidelijk, Razali en Stigefelt zullen een complete herstructurering doorvoeren. Niet alleen Petronas maar ook het Sepang International Circuit zal haar bemoeienissen met het team beëindigen. Dit komt er in het kort op neer dat het huidige Sepang Racing Team aan het einde van het seizoen op houdt te bestaan. Er komt dus een volledig nieuw MotoGP Team welke zo goed als zeker een Europese basis zal krijgen.

Zoals we een dag geleden al wisten te melden – ondanks dat er nog geen enkele officiële melding is gedaan – zal het team in zee gaan met Darryn Binder en Andrea Dovizioso als rijdersduo en zal de Italiaans energie en telecomgigant WithU (Europe Energy) op gaan treden als nieuwe titelsponsor. Op dit moment onderhandeld het team nog met Yamaha over de specificaties van de te leveren MotoGP machines voor komend seizoen. Na de bekendmaking van het stoppen van Petronas besloot het team ‘slechts’ twee B-spec Yamaha M1 machines te bestellen. De laatste berichten zijn echter dat met de komst van Dovizioso hiervan afgezien wordt en dat de Italiaan de beschikking zal krijgen over een A-spec Yamaha, dezelfde als de machines van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Dat hier extra kosten aan verbonden zijn moge duidelijk zijn, maar deze extra kosten zou de nieuwe Italiaanse titelsponsor graag voor zijn rekening willen nemen.

Hoe het team er verder uit zal komen te zien is nog niet bekend. Zo rees er bij ons snel de vraag of er volgend seizoen binnen het team b.v. plaats zal zijn voor huidig teammanager Wilco Zeelenberg of gaat Johan Stigelfelt deze functie vanaf komend seizoen bekleden nu het team ‘slechts’ een MotoGP Team is en geen team meer is welke in drie categorieën actief zal zijn. Vooralsnog houden alle partijen hun kaken nog stijf op elkaar, maar als wij onze voelsprieten laten werken dan staat ons hier binnenkort nog wel een verrassing te wachten.

Vooralsnog moeten we nog even geduld hebben, maar dat het team binnenkort met mooi, goed en verrassend nieuws zal komen moge inmiddels wel duidelijk zijn.

Onderstaand het statement welke het Sepang Racing Team donderdag in Silverstone naar buiten heeft gebracht.

Petronas Sepang Racing Team stopt ermee

Petronas SRT zegt eind 2021 vaarwel; een nieuw begin in het vooruitzicht voor 2022

Het team, dat in de Moto3 en Moto2 wordt vertegenwoordigd door PETRONAS Sprinta Racing en in de MotoGP door PETRONAS Yamaha Sepang Racing Team, kan bevestigen dat het aan het einde van het wereldkampioenschapseizoen 2021 alle activiteiten, zowel race- als niet-races, zal beëindigen.

PETRONAS Sepang Racing Team Principal Razlan Razali en Team Director Johan Stigefelt zullen vanaf 2022 verder gaan in de MotoGP categorie met een nieuwe entiteit. Deze nieuwe entiteit en titelpartner zullen worden aangekondigd tijdens de Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini in Misano op 16 september.

PETRONAS Sepang Racing Team in zijn huidige vorm werd in 2018 gevormd om vanaf het seizoen 2019 in alle categorieën van het MotoGP-wereldkampioenschap te racen. Het team werd hierbij ondersteund door titelsponsor over alle drie de categorieën, PETRONAS, en de eigenaar van het team, Sepang International Circuit.

In slechts zijn vierde race stond het MotoGP-team al op de eerste startrij. Het eerste podium kwam er na zeven races. In 2020 behaalde het team de eerste overwinning voor een Yamaha MotoGP-team via satelliet in meer dan 20 jaar en eindigde het als tweede in het algemene teamklassement, met rijder Franco Morbidelli op de tweede plaats in het algemene rijdersklassement en als beste onafhankelijke rijder. In 2021 kreeg het team versterking van de grootste coureur aller tijden, Valentino Rossi. In de drie jaar van haar bestaan heeft PETRONAS Sepang Racing Team poles en podiums behaald in alle drie de MotoGP categorieën en overwinningen in zowel Moto3 als MotoGP.

De oorsprong van het team gaat terug tot 2015 met M7 DRIVE SIC Racing Team in de Moto3, dat in zijn eerste seizoen twee podiumplaatsen behaalde. In 2017 stapte PETRONAS aan boord en ontstond het nieuwe PETRONAS Sprinta Racing. In 2018 breidde het team zich uit naar de Moto2.

Het PETRONAS Sepang Racing Team wil al haar fans, crew, partners en rijders bedanken voor hun deelname aan deze ongelooflijke reis. Het team is vastbesloten om het seizoen 2021 op de best mogelijke manier af te sluiten.

Razlan Razali: “We hebben een opmerkelijke reis meegemaakt in de afgelopen jaren. Van een kleine start in 2015 was er een grote stap voor ons in 2018 toen we ons verzekerden van een inschrijving in de hoofdklasse van de MotoGP en een MotoGP-selectie van de grond af opbouwden. In 2019 stonden we op de grid en na slechts vier races in ons rookie seizoen stonden we op de eerste rij. Tijdens de zevende race stonden we op het podium. In 2020 won een Yamaha satelliet MotoGP-team voor het eerst in 20 jaar een race en eindigden we als tweede in het algemene team- en rijderskampioenschap. In 2021 raceten we met de grootste rijder aller tijden, Valentino Rossi. Dit is een ongelooflijk verhaal.
Het team zal zijn laatste race rijden in Valencia en we danken al onze crew, rijders, fans en partners voor hun steun. In het bijzonder bedanken we PETRONAS, met wie niets van dit alles mogelijk zou zijn geweest. Samen hebben we het merk PETRONAS en de Maleisische expertise naar de voorgrond van de grid geduwd en hebben we een ongekende zichtbaarheid en publiciteit aan het merk gegeven, wat alle verwachtingen exponentieel heeft overtroffen.
We danken ook het Sepang International Circuit voor hun visie en hun steun voor opkomend Maleisisch talent gedurende een lange periode. Het was onze gezamenlijke droom om een Maleisische coureur voor de podiumplaatsen te laten strijden in het MotoGP wereldkampioenschap. Helaas hebben we dit niet kunnen bereiken in het korte bestaan van ons team, maar we kunnen wel terugkijken op een enorm succes op elke andere manier.
Ons laatste seizoen is nog niet ten einde en we blijven streven naar de best mogelijke resultaten in alle drie de klassen. Ik dank u allen.”

Johan Stigefelt: “Dank aan Petronas voor de kans die we de voorbije drie jaar kregen en alles wat we samen bereikt hebben. Het spijt me dat we dit project niet kunnen voortzetten, want we hebben in zo’n korte tijd een fantastisch team opgericht in alle drie de MotoGP-categorieën en onze visie was dat dit een langetermijn project zou worden. We hebben gewerkt met ongelooflijk personeel, fantastische coureurs, de steun gekregen van geweldige partners en geweldige fans en we willen hen allen oprecht bedanken.
Onze dank gaat ook uit naar het Sepang International Circuit, waarmee de relatie teruggaat naar 2015. Samen zijn we uitgegroeid van een klein Moto3-team met twee rijders tot één van de grootste teams die ooit in de MotoGP-paddock hebben bestaan. Ik ben er trots op dat ik deze reis samen heb mogen maken en zonder Sepang International Circuit zou dit niet mogelijk zijn geweest.
Als team behaalden we onze eerste overwinning, in de Moto3, in Le Mans met John McPhee in 2019 en op dat moment hadden we al onze eerste MotoGP pole behaald, eerder dat jaar tijdens de Spaanse GP in Jerez met Fabio Quartararo. In 2020 behaalden we zes MotoGP zeges met Fabio en Franco Morbidelli. We hebben fantastische herinneringen aan de afgelopen drie jaar, maar nu kijken we naar de rest van dit seizoen om het jaar op de best mogelijke manier af te sluiten.
Ik wil in het bijzonder iedereen in de Moto2- en Moto3-selecties bedanken die niet alleen collega’s zijn, maar de afgelopen jaren ook echte vrienden zijn geworden. Het valt me erg zwaar om afscheid te nemen van al deze mensen, vooral omdat ze allemaal een cruciale bijdrage hebben geleverd aan ons succes en de structuur die we in de afgelopen jaren samen hebben opgebouwd. Ik wil hen allen in het bijzonder bedanken.
Voor de toekomst hebben we een nieuw en opwindend project. We blijven in de paddock, als team in MotoGP met nieuwe shirts om te dragen. Maar daarover later meer; voor nu hebben we de resterende races van het 2021 seizoen om zo hard mogelijk te racen. Ik dank u allen.”



Handige links Monster Energy British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter