Afgelopen week vond de jaarlijkse Ulster Grand Prix plaats op het Dundrod circuit in Noord-Ierland. Waar woensdag en donderdag de vrije trainingen, kwalificaties en enkele lokale races werden verreden was het zaterdag tijd voor de belangrijke internationale races.
Op woensdag 9 augustus kwamen de motoren voor het eerst in actie op het Dundrod circuit. Voorafgaand aan het evenement was Peter Hickman al de gedoodverfde favoriet, mede omdat de Brit het voorgaande jaar enkele races op zijn naam had geschreven. In de eerste trainingen bleek dit ook terecht want Hickman was zowel de Supersport als de Superstock en Superbike de snelste coureur.
Op donderdag werden de kwalificaties verreden en Hickman zette in alle klassen de pole neer. Een opmerkelijk moment was nog dat William Dunlop voor het eerst een snelheid wist neer te zetten van boven de 200 mph (321 km/h) door de speed-trap op zijn Yamaha R1. Nog nooit was er op de ‘Flying Kilo’ zo’n hoge snelheid gemeten. Voor Dunlop bracht dit echter weinig geluk. De Ier had een aantal dagen voor de Ulster GP zijn middenhandsbeentje gebroken in een huiselijk ongeval en kwam daardoor later alleen nog in actie tijdens de Supersport races.
Na alle trainingen en kwalificaties was het tijd voor de nationale ‘Dundrod’ 150 races. In de Lightweight klasse was het Bruce Anstey die de race wist te winnen op een Honda 250cc tweetakt. In de Superbike klasse wist Hickman de verwachtingen waar te maken en won zo zijn eerste race van het weekend. Als tweede eindigde Dean Harrison, net voor Bruce Anstey, ditmaal onderweg op de exotische Honda RC213V-S die gebaseerd is op de MotoGP machine.
Volgens de planning zouden er nog meer races verreden worden maar dankzij een tragisch ongeval waarbij een dodelijk slachtoffer viel werd de rest van het programma opgeschort.
Zaterdag was het tijd voor de grote internationale races van de Ulster Grand Prix. Op deze dag werden maar liefst zeven races verreden: tweemaal Superbikes, tweemaal Supersport, Superstock, Lightweight en Supertwins.
Voorafgaand aan het programma werd eerst afscheid genomen van Doctor Fred MacSorley. Deze ‘Flying Doctor’ was 30 jaar in dienst als medische hulp in talloze road races en heeft menig leven van een coureur gered.
Als eerste stond de Superstock race op het programma. In een spannende race was het polesitter Hickman die de race wist te winnen voor Harrison en Dan Kneen.
Vervolgens was het tijd voor Supersport race 1. Waar Hickman wederom vanaf pole mocht vertrekken wist de Brit ook in deze race als eerste over de finishlijn te komen. Het was Bruce Anstey die de tweede plaats behaalde voor Lee Johnston. Voor Johnston was het de eerste keer dat hij weer in actie kwam op een motorfiets na een hevige valpartij tijdens de Isle of Man TT.
De volgende race was voor de Ultra Lightweight en Lightweight motorfietsen. Deze race werd gewonnen door Davy Morgan, voor Paul Owen en Callum Laidlaw.
Als vierde op het raceschema stond de eerste ‘big bike’ race: Superbike race 1. Favoriet Hickman mocht vanaf pole vertrekken maar de race verliep anders dan hij voorafgaand in gedacahte had. Het was Anstey die twee ronden achter elkaar een nieuw absoluut ronderecord klokte. Deze stond echter niet lang op de naam van de Nieuw-Zeelander want het was Dean Harrison die een nóg snellere ronde wist te rijden. In een duel met vijf coureurs om de winst was het uiteindelijk Anstey die de winst wist te pakken voor Hickman en Harrison. Dan Kneen en Conor Cummins finishten als vierde en vijfde respectievelijk.
De volgende race op het programma was Supersport race 2. Wederom een spannend gevecht waar drie coureurs het uitvochten voor de winst was het uiteindelijk Hickman die de race wist te winnen voor Anstey en Johnston.
De voorlaatste race van de dag was voor de Supertwins klasse. Deze werd gewonnen door Ivan Lintin, voor Daniel Cooper en Adam McLean.
De laatste en tevens meest belangrijke race van de dag was Superbike race 2. Peter Hickman mocht vanaf pole vertrekken maar kon deze niet uitbuiten op zijn BMW S1000RR. Door een kapot motorblok zag de Brit een mooi resultaat voor zijn ogen verdwijnen. Ook Bruce Anstey kampte met problemen en moest de race voortijdig verlaten. Het werd er hierdoor echter niet minder spannend om. Dan Kneen op de Tyco BMW, als vervanger van de geblesseerde Ian Hutchinson, nam de leiding over en voerde de strijd aan. In de laatste ronde werd Kneen ingehaald door Harrison en zo kon de Engelsman de race op zijn naam schrijven. Voor de lokale coureur Kneen was het een prachtige tweede plaats en Cummins eindigde indrukwekkend als derde.
Met een pole positie in alle klassen en 3 overwinningen mag Peter Hickman zich met recht de ‘man of the meeting’ noemen. Hiermee zit het International Road Racing seizoen er weer op en is de eerstvolgende de North West 200 dat zal plaatsvinden in de maand mei volgend jaar.