Pepijn Bijsterbosch | foto© Felix Wiessmann
De zogenaamde ‘Naturstrecke Schleizer Dreieck’ is het laatste weekend van juli het toneel van al weer het vijfde Superbike IDM-event. Dit semi-stratencircuit is door het hoogteverschil en door de hoge snelheden geen gemakkelijk circuit. Er wordt hier veel verlangd van de coureurs en je moet hard werken voor de punten. Zo ook Pepijn Bijsterbosch van het Van Zon Remeha BMW-team.
Trainingen
Na de vrijdagse vrije trainingen is Bijsterbosch nog niet tevreden met de afstelling van de BMW S1000RR.
“Om in de kwalificaties verder van voren te staan, hebben we nog wel wat huiswerk te doen vanavond”, aldus Bijsterbosch.
Op zaterdag gaat het inderdaad iets beter; met kleine stapje gaan de rondetijden omlaag. De concurrentie zet echter net iets grotere stapen. De Schleizer Dreieck blijkt voor de BMW’s een lastig te nemen horde en Bijsterbosch blijft steken op de vijftiende startpositie overall c.q. een negende in de Superstock-klasse.
Raceday – Race 1
Na de start weet Bijsterbosch zich te handhaven op de vijftiende positie. De Superbike-coureurs nemen op dit snelle circuit het voortouw, gevolgd door een grote groep Superstockers dicht bij elkaar. Dit kan zo op het oog een mooie strijd worden. Bijsterbosch zit aan de staart van deze groep en met de te verwachten positiewisselingen is er nog van alles mogelijk. De voor hem rijdende Italiaan Marco Faccani maakt echter een foutje, waardoor Bijsterbosch even van het gas af moet en vervolgens alles op alles moet zetten om weer aansluiting bij de groep te vinden. Dat is een lastig verhaal als iedereen ongeveer dezelfde rondetijden noteert.
Ook Ducati-rijder Marc Moser gaat in de fout en moet even door het gras, waardoor Bijsterbosch doorschuift naar de dertiende positie c.q. zevende bij de Stock. Hij houdt Stefan Kerschbaumer weliswaar in het vizier, maar het lukt niet om dichterbij te komen. Vervolgens komt de snellere Moser na een paar ronden weer voorbij en verwijst Bijsterbosch terug naar de veertiende (8e) positie. Vervolgens wordt het ‘harken’ om er bij te blijven en verliest hij langzaam aan terrein op zijn voorgangers. De achter hem rijdende Daniel Kartheininger vormt geen gevaar, daarvoor is de afstand te groot. Uiteindelijk wordt Bijsterbosch afgevlagd op de dertiende positie, omdat in de laatste ronde Lukas Trautmann (Superbike) nog in de fout gaat. Voor de uitslag in de Superstock maakt dit geen verschil ; namelijk een achtste plaats.
Race 2
Bijsterbosch zit opnieuw rond de vijftiende positie als het hele veld door de eerste bocht over de Buchhubel dendert. In de tweede ronde begint het licht te druppelen uit de donkere wolken die al een tijdje boven het circuit hangen. Gelukkig zet de regen niet door en hoeft de race niet afgevlagd te worden. In de beginfase van de race worden Dominik Vincon en Arnaud Friedrich gepasseerd en zit Bijsterbosch op de twaalfde plaats. Vincon verwijst hem echter al snel weer naar de dertiende positie. Met hem heeft Bijsterbosch in voorgaande races al menig robbertje uitgevochten. Dit keer gaat de Duitser niet echt fair te werk; zijn inhaalacties kunnen eigenlijk niet door de beugel. Contact wordt niet geschuwd en met meer geluk dan wijsheid blijven hijzelf, Bijsterbosch en Faccani op de motor zitten. Vanaf de zevende ronde blijft dit trio bij elkaar. Halverwege de race komt teamgenoot Jan Bühn dichterbij, maar kan de aansluiting toch niet tot stand brengen. In het verdere verloop van de race vinden geen positiewisselingen meer plaats en finisht Bijsterbosch ook deze race op de dertiende positie overall en als achtste bij de Stock.
Pepijn Bijsterbosch; “Weliswaar opnieuw achtste, maar de tweede race geeft me toch meer voldoening. We hebben nog wat dingen aangepast en dat pakte goed uit. Ik kon nu beter pushen en dat resulteerde ook in betere rondetijden. Al met al had ik op meer gehoopt, maar dat zat er dit weekend niet in. Over twee weken in Assen wil ik weer mee doen om de topposities.”