Nadat Sylvain Guintoli eerder op de dag al een flinke straf opgelegd had gekregen heeft ook Tito Rabat zaterdagmiddag in Motegi een penalty gekregen nadat zijn Reale Avintia Racing Team vrijdagavond illegaal een zesde motorblok had gemonteerd.
Nadat Suzuki MotoGP testcoureur Sylvain Guintoli zaterdagochtend al op het matje werd geroepen bij de racedirectie en werd gediskwalificeerd voor de eerste en tweede vrije training van de Motul Grand Prix of Japan – Suzuki had de Fransman tegen de regels in vrijdag de baan opgestuurd met een 2020 versie van hun MotoGP machine – werd na afloop van de kwalificatie op het Japanse circuit bekend dat ook Tito Rabat een penalty heeft gekregen. Niet zomaar een penalty, de Spanjaard dient zondag vanuit de pitstraat te starten en ook nog eens vijf seconden nadat de lichten op groen zijn gegaan.
Of het echter zo ver zal komen moet nog afgewacht worden want de Spanjaard kwam zaterdagochtend tijdens de natte derde vrije training ten val en liep daarbij een spierblessure op. De Reale Avintia Ducati coureur probeerde het nog wel tijdens de vierde vrije training maar moest al snel opgeven waarna hij de kwalificatie zelfs helemaal liet schieten.
Terug naar de penalty, de Spanjaard kreeg deze zware straf opgelegd zonder dat hij er zelf waarschijnlijk iets aan kon doen. De monteurs van het Reale Avintia Racing Team hadden vrijdagavond namelijk een nieuw motorblok gemonteerd, niks mis mee zouden we zeggen, zij het niet dat Rabat maximaal vijf blokken per seizoen mag gebruiken en dit al de zesde Ducati krachtbon van dit jaar was.
In het geval dat een rijder meer blokken wil gebruiken dan dient het team dit vooraf te melden bij de racedirectie met als gevolg dat de desbetreffende coureur tijdens de eerstvolgende race wanneer hij van het nieuwe blok gebruik maakt vanuit de pitstraat zal moeten starten.
Het Spaanse team wilde deze straf waarschijnlijk ontlopen, maar men viel al snel door de mand. Na de voor Rabat al vroegtijdig beëindigde vierde vrije training ontdekte een oplettende IRTA-functionaris dat er gebruik gemaakt werd van een niet legaal motorblok en dat de verplichte verzegeling ontbrak.
Tito Rabat kreeg daarom door de FIM MotoGP-stewards een penalty wegens overtreding van artikel 2.4.3.3.3.4 van de FIM World Championship Grand Prix Regulations.
In het reglement staat duidelijk: Indien een concurrent een extra motor nodig heeft, moet de technisch directeur hiervan eerst op de hoogte worden gesteld. De racedirectie zal dan een straf opleggen in overeenstemming met het ‘Sportief Reglement Art. 1.21.20.
Na afloop van de kwalificatie werden Rabat en zijn team op het matje geroepen. Zij erkenden de fout en accepteerden de opgelegde straf.
Officieel document Tito Rabat: GP16_Motegi_19_Rabat_MGP_53_Engine_Durability
Officieel document Sylvain Guintoli: GP16_Motegi_19_Guintoli_MGP_50_Engine_Specification
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App