Pedro Acosta lijkt in 2024 uit te gaan komen in de MotoGP klasse voor KTM. De Spanjaard heeft in zijn contract met de Oostenrijkse fabrikant staan dat hij recht heeft op een zitje in de MotoGP klasse, de vraag is nu hoe dat opgelost gaat worden.
De vraag werd al aan het begin van dit seizoen veelvuldig gesteld. Hoe gaat KTM om met het luxeprobleem dat ze momenteel hebben? Met Jack Miller en Brad Binder in het Red Bull KTM Factory Racing team en Pol Espargaró en Augusto Fernández in het GASGAS Tech3 Factory Racing team hebben ze momenteel veel talent aan boord.
Te beginnen bij Brad Binder, de Zuid-Afrikaan heeft een doorlopend contract t/m 2024 en gezien zijn prestaties is er geen enkele reden toe om hem te laten gaan. Ook Jack Miller heeft een contract t/m 2024 en de prestaties van de Australiër zijn eveneens uitstekend.
Pol Espargaró kwam al in het eerste raceweekend van dit jaar hard ten val en raakte daarbij zwaar gewond. Even leek het erop dat de Spanjaard zelfs zou moeten stoppen als coureur maar hij bereidt zich voor op een terugkeer in Silverstone na de zomerstop. Espargaró heeft eveneens een contract t/m 2024. Teamgenoot Augusto Fernández is de enige die alleen een contract heeft tot het einde van 2023 maar de enige rookie heeft tot dusver indrukwekkend gepresteerd met een vierde plaats in Le Mans als hoogtepunt.
Wat gaat KTM doen? Inmiddels weten we dat contracten in de MotoGP niet heilig zijn en dat er altijd wel bepaalde uitkoopclausules in staan. Binder en Miller, die dit seizoen al bewezen hebben dat ze regelmatig op het podium kunnen staan in de MotoGP klasse, zullen niet vervangen worden door een onbewezen rookie als Pedro Acosta, hoe getalenteerd hij ook is.
Wat te doen met Pol Espargaró? De Spanjaard heeft dit seizoen nog niet kunnen racen en hij was een belangrijk onderdeel van het project in de beginjaren. Het zou vrij oneerlijk zijn om hem de laan uit te sturen zonder dat hij zich heeft kunnen bewijzen dit jaar, daarnaast zal het ook de reputatie van GASGAS / KTM niet veel goed doen.
Datzelfde geldt voor Augusto Fernández. Zoals gezegd presteert de Spanjaard uitstekend als rookie en nadat KTM al afscheid heeft genomen van talenten als Remy Gardner en Raúl Fernández zullen ze dat niet nog een keer willen doen. Ook dat zou de reputatie van de fabrikant niet veel goeds doen en aantonen dat het talentenprogramma, met doorstroommogelijkheden van de Red Bull MotoGP Rookies Cup tot aan de MotoGP klasse, niet per definitie leidt tot een plaats bij KTM in de MotoGP klasse.
Maar het risico om Pedro Acosta kwijt te raken is ook reëel. KTM heeft tot en met 30 juni om een plaats voor de Spanjaard te regelen in de MotoGP klasse, zo niet dan mag hij volgens zijn contract ingaan op aanbiedingen van andere fabrikanten. De Moto3 wereldkampioen van 2021 en huidig nummer twee in de Moto2 klasse ziet een langer verblijf in de Moto2 klasse niet als optie.
Pedro Acosta: “Moto2 is geen optie. Ik heb een nieuwe doelstelling nodig en als we zoals nu blijven vechten in het Moto2 kampioenschap ben ik klaar om naar de MotoGP te gaan. Er is natuurlijk nog niets bevestigd. KTM heeft momenteel vier machines in de MotoGP klasse en ze hebben vier snelle rijders. Ze zullen moeten zien hoe ze dit opgelost krijgen maar zoals gezegd geloof ik in ze. Ik laat het over aan mijn manager en ik wil me focussen op het Moto2 kampioenschap. Ik wil geen fouten maken en leg de druk bij hem neer.”
Een andere mogelijkheid is nog om een derde team met KTM materiaal op te richten in de MotoGP klasse. Alle satellietteams hebben momenteel doorlopende contracten met hun huidige fabrikant maar volgens de reglementen is er nog wel plaats voor een extra fabrikant met het verdwijnen van Suzuki. Zo zou KTM naast het Red Bull KTM Factory Racing team en het GASGAS Tech3 Factory Racing team dus bijvoorbeeld nog een Husqvarna Factory Racing team kunnen oprichten en Acosta daarin plaatsen. Hij is een te groot talent om kwijt te raken aan de concurrentie, maar hoe het afloopt zullen gaan we in de komende weken achter komen.
Pedro Acosta: “We zijn dichtbij de deadline maar momenteel heb ik geen updates over de situatie. Zoals ik vorige week en de afgelopen maand al gezegd heb ligt het in de handen van KTM, ik weet dat ze er hard voor werken. Het is een project waar ik in geloof, van de Red Bull MotoGP Rookies Cup naar de MotoGP klasse zou een mooi verhaal zijn. De motor is nu heel competitief, ook al is het nog niet de sterkste, en ik denk dat het in de komende jaren heel interessant kan gaan worden. In 2 à 3 jaar kunnen zij meedoen voor het kampioenschap. Ik heb er vertrouwen in.”
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag