Pedro Acosta week lang op bezoek in Oostenrijk: “Belangrijk om elkaar in de ogen aan te kijken en zeggen wat er beter moet”

3015
Pedro Acosta - Sachsenring | © Randy van Maasdijk

Pedro Acosta werd zondagmiddag zevende in de MotoGP race op de Sachsenring. Ondanks dat hij wederom de best geklasseerde KTM coureur was, was de Spanjaard niet tevreden met dit resultaat. Deze week brengt hij door in Oostenrijk om in gesprek te gaan met de werknemers en het management van de raceafdeling van KTM.

Na een indrukwekkende start van het seizoen lijkt KTM inmiddels toch een aanzienlijke achterstand te hebben opgelopen op met name Ducati. De Italiaanse fabrikant heeft weliswaar twee keer zoveel machines op de baan rijden maar nadat het afgelopen jaar derde werd in het kampioenschap met Brad Binder werd nu toch echt gehoopt op meer.







Terwijl Jack Miller en Augusto Fernández ondermaats presteerden en Brad Binder – met uitzondering van twee tweede plaatsen in Qatar – zich ook niet van zijn beste kant heeft kunnen laten zien was het MotoGP nieuwkomer Pedro Acosta die voor de resultaten zorgde. Al in zijn tweede Grand Prix op Portimão eindigde de Spanjaard op het podium waarna hij in Austin zijn beste resultaat tot dusver haalde met een tweede plaats achter racewinnaar Maverick Viñales.

In een bizarre Sprint race in Jerez werd Acosta ook tweede waarna hij zowel in Barcelona als Mugello nog derde werd in de Sprint race. Sindsdien heeft ook de indrukwekkende rookie geen eremetaal meer behaald. In de afgelopen vier Grand Prix races bestond het podium volledig uit Ducati’s, daarmee erop wijzend dat de Italiaanse fabrikant de problemen van eerder in het seizoen heeft opgelost terwijl de concurrentie het nog moeilijk lijkt te hebben.

Afgelopen weekend kwalificeerde Acosta zich als tiende maar ging het in de Sprint race al vroeg mis doordat hij in de grindbak terechtkwam, hierdoor eindigde hij als 22e en daarmee laatste. In de Grand Prix race op zondag ging het een stuk beter en wist hij uiteindelijk als zevende over de streep te komen achter vijf Ducati coureurs en Miguel Oliveira. Hiermee was hij wederom de best geklasseerde coureur uit de KTM familie maar het stelde hem niet tevreden.

Pedro Acosta: “Het was eerlijk gezegd een betere race dan we hadden verwacht. Ik had een paar keer contact met Raúl waarbij we wat onderdelen verloren maar het was een leuke race. We waren best snel, het probleem was dat we veel tijd verloren in het begin van de race. Ik kon het device aan de voorkant niet terugkrijgen op de normale hoogte waardoor ik tot en met bocht 3 moest rijden met het device ingeschakeld. Dit kostte me veel tijd. Vervolgens verloor ik veel tijd met het inhalen van Marco Bezzecchi want hij maakte het heel lastig, ook Raúl Fernández voorbijgaan was niet makkelijk. Uiteindelijk was het een slecht weekend. We hebben samen met het team in ieder geval nog kunnen zorgen dat het geen rampzalig weekend werd.”

Ondanks dat Acosta niet tevreden was met zijn race gaf het hem wel de kans om te zien wat hij zelf moest veranderen om meer uit de huidige KTM RC16 te halen.

Pedro Acosta: “De motor is niet zoveel veranderd sinds de start van het seizoen. Er is een probleem waar ikzelf of de motor niks aan kan doen en tijdens de race hebben we kunnen zien waarom. Hierdoor moest ik heel anders rijden dan normaal met een andere lichaamspositie en minder hellingshoek. Voor mij was het verrassend dat het werkte, er werden daarmee veel problemen opgelost. Het is misschien wel iets waar we verder naar moeten kijken.”

In het geheel gezien is de eerste seizoenshelft natuurlijk fantastisch verlopen voor Acosta en staat hij als best geklasseerde KTM coureur zesde in het kampioenschap. De Spanjaard gaat de zomerstop niet gebruiken om aan het strand te liggen maar zal deze week in Oostenrijk te vinden zijn om daar in gesprek te gaan met de werknemers van KTM Racing in Munderfing, alsmede ook het management van KTM dat hij graag op scherp wil zetten.

Pedro Acosta: “In de tweede helft van het seizoen krijgen we veel verschillende circuits dus het is nog maar even afwachten hoe dat zal gaan. De komende week zal ik in Oostenrijk zijn om te kijken wat we kunnen doen om te verbeteren. Allereerst is het belangrijk om iedereen daar te ontmoeten want ik ben nog steeds behoorlijk nieuw binnen de groep. In Moto3 en Moto2 reed ik natuurlijk ook al voor KTM maar die teams zijn natuurlijk heel anders dan waar ik nu rijd. Het is naar mijn mening altijd beter om met elkaar face-to-face te in gesprek te gaan om te zeggen wat je wilt zeggen. Als ik daar een week blijf komen er misschien vragen in me op die ik tijdens de eerste dag nog niet had. Ik denk dat het interessant wordt.”

Afgelopen zondag vroegen we Acosta of hij tevreden is met deze eerste seizoenshelft, maar zoals we de twintigjarige Spanjaard inmiddels kennen is hij dat ondanks de geweldige resultaten niet.

Pedro Acosta: “Nog niet tevreden genoeg. Ik denk dat ik de laatste jaren ben opgegroeid met een ‘Oostenrijkse mentaliteit’ waarbij we bewust zijn van wat we kunnen presteren. Van de goede en de minder goede resultaten die ik dit jaar tot dusver behaald heb moeten we het gemiddelde nemen, dan zien we dat het nog beter kan. Dat klinkt soms misschien arrogant maar het is wat ik denk we moeten veel dingen verbeteren. Als ik bijvoorbeeld niet gecrasht was in Barcelona of Assen dan hadden we er beter voor kunnen staan. Van deze fouten moeten we leren.”

De coureurs en teams kunnen nu gaan genieten van een welverdiende drie weken durende zomerstop. De eerstvolgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 2 t/m 4 augustus op Silverstone in Groot-Brittannië.



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.