Pedro Acosta werd zondag tweede in de MotoGP race op het Circuit of The Americas. De rookie reed meerdere ronden aan de leiding en vertelde na afloop dat hij in jaren niet zoveel plezier heeft gehad, echter kon hij geen vuist maken tegen de ontketende racewinnaar Maverick Viñales.
De superlatieven om de toetreding van Pedro Acosta tot de MotoGP klasse te omschrijven lijken inmiddels de lading niet meer te dekken. De negentienjarige Spanjaard strijdt vooraan mee alsof hij al jaren in de koningsklasse rijdt en zet inhaalacties in op de gevestigde namen alsof het niets is.
It’s all action at Turn 11! ⚔️@PeccoBagnaia takes advantage! He’s into 3rd! 📈
At the front @37_pedroacosta is having to deal with @88jorgemartin! 🔥#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/gBSI0c6SJG
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 14, 2024
Dankzij een goede start nam hij zondag in de twintig ronden lange MotoGP race op het Circuit of The Americas meteen de leiding in handen en die zou hij tot in de vierde ronde vasthouden totdat Jorge Martin hem wist te passeren. De inhaalactie van de Prima Pramac Racing coureur zorgde ervoor dat Acosta ook posities verloor aan Pecco Bagnaia en Marc Márquez maar dat zou niet lang duren.
De negentienjarige coureur verzette zich met hand en tand tegen MotoGP wereldkampioenen Bagnaia en Márquez waarna hij in de tiende ronde de leiding weer wist over te nemen doordat hij Martin een koekje van eigen deeg had gegeven.
Making moves like he’s a veteran! ✅#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/ihWF5MxKyw
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 14, 2024
Echter was de ontketende Maverick Viñales in de tweede helft van de race weer naar voren gekomen en ging hij in de dertiende ronde voorbij aan Acosta. De Red Bull GASGAS Factory Racing coureur deed zijn uiterste best om de zijn landgenoot te volgen maar die bleek uiteindelijk toch een maatje te groot te zijn. Hoe dan ook was het een grootse prestatie van de nieuwkomer in de MotoGP klasse die al heel wat visitekaartjes heeft afgegeven.
Pedro Acosta: “Ik heb in jaren niet meer zo genoten van een race als deze, sinds de Moto3! Je kunt je niet voorstellen hoeveel plezier ik vandaag op de baan had. Toen ik meerdere rijders wist in te halen, toen Jorge Martin me passeerde en ik vervolgens de positie terugwon, de andere rijders raakte, enzovoort. Het was een superleuke race totdat Maverick Viñales me passeerde, hij was een raket vandaag. Ik heb alles geprobeerd om bij hem te blijven maar hij had iets extra’s dit weekend. Hoe dan ook ben ik ontzettend blij, ook voor hem [Maverick] want af en toe trainen we samen. Hij werkt heel hard en heeft het de laatste jaren lastig gehad, ik ben blij voor hem en z’n familie.”
Vlak voor de start van de race koos Acosta ervoor om de medium-compound achterband te gebruiken, in tegenstelling tot onder andere zijn merkgenoten Jack Miller, Brad Binder en Augusto Fernández. Teamgenoot Fernández gaf in zijn media debrief na afloop zelfs toe dat het beschamend is dat Acosta als enige van de vier KTM/GASGAS coureurs de juiste bandenkeuze had gemaakt.
Pedro Acosta: “Gisteren (zaterdag) was ik een beetje teleurgesteld over onze fout met de banden maar uiteindelijk ben ik echt blij dat we die fout hebben gemaakt, omdat we het vandaag (zondag) hebben opgelost. Tijdens de warm-up besloten we om voor de medium-compound achterband te gaan en toen ik tijdens de race aan de leiding reed, probeerde ik mijn banden te managen om geen domme fout te maken of iets anders geks te doen.
Ik ben ook erg blij dat ik heb kunnen vechten met topmannen als Marc Márquez. Ik leer veel van hem en ik vond het leuk om met hem te rijden tot hij crashte. Ik ben super dankbaar dat ik bij Red Bull GASGAS Tech3 ben omdat ze zo in me geloven, maar ook de mensen om me heen en de Pierer Mobility Group omdat ze alles geven om me het best mogelijke pakket te bieden. Het was een geweldig weekend, iedereen bedankt.”
Hier en daar wordt al geroepen dat Acosta een kandidaat is voor de wereldtitel maar daar wil hij nog niet aan denken.
Pedro Acosta: “Laten we eerst denken aan de race in Jerez en niet aan het kampioenschap. Alles wat mensen zeggen zorgt alleen maar voor extra druk. We zitten in een geweldig moment met de motor en met het team dus laten we daarvan genieten. Ik hoop natuurlijk dat ik aan het eind van het seizoen voor het kampioenschap kan vechten maar nu is dat niet de prioriteit.”
Na afloop van de Sprint race op zaterdag, waarin Acosta vierde werd, gaf hij aan veel geleerd te hebben van Jorge Martín en Marc Márquez wat op zondag de vruchten afwierp.
Pedro Acosta: “In deze race wist ik beter om te gaan met de banden, dat heb ik geleerd want in de Sprint race deed ik dat helemaal niet goed. Toen Jorge [Martin] me passeerde werd ik steeds langzamer en ook Aleix [Espargaró] kwam steeds dichterbij. Op zondag ging het veel beter en kon ik de banden met name in de eerste sector en de lange rechterbochten aan het einde van de ronde goed sparen. Het werkte goed. Ook bij het aanremmen, zodra ik iemand aan de binnenkant van mij zag besloot ik om wat ruimte te geven zodat ik er daarna meteen weer onderdoor kon gaan. Dat is wat ik geleerd heb van de Sprint race.”
Vorig jaar klaagden veel coureurs erover dat het haast onmogelijk is om andere coureurs te volgen, met name vanwege de te hoog oplopende bandendruk. In de spectaculaire MotoGP race op het Circuit of The Americas leek daar weinig sprake van te zijn en ook Acosta maakt zich er niet zo druk over.
Pedro Acosta: “De regels wat betreft bandendruk en penalty’s was nieuw voor mij. In ons team hebben ze er hard aan gewerkt dat wij andere rijders kunnen volgen zonder grote problemen te hebben. Alleen bij het remmen merk je het maar dat komt ook voornamelijk door de aerodynamica. Vorig jaar was dit probleem relatief nieuw voor iedereen maar ik denk dat iedereen er nu meer mee bezig is.”
In de persconferentie werd Acosta gevraagd of hij het gevoel heeft dat hij constant op de limiet zit met de KTM RC16 of dat er nog een marge is.
Pedro Acosta: “We weten nog niet echt waar de limiet van de motor is, zoals je kunt zien crash ik ook niet zo vaak. Dit betekent dat we nog ruimte voor verbetering hebben. Op dit moment veranderen we niet zoveel aan de setting van de motor. In principe heb ik dezelfde afstelling als tijdens de test in Valencia en richten we ons voornamelijk op de manier waarop ik rijd. Soms rijd ik nog een beetje met de Moto2 stijl, de Dunlop voorband was dan ook compleet anders dan de Michelin MotoGP band. Op dit moment richten we ons meer op hoe ik rijd dan dat we dingen aanpassen aan de motor, ik moet zelf de limiet vinden.”
In het kampioenschap staat Acosta nu vierde met 54 punten, 26 minder dan WK leider Martin.
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 26 t/m 28 april op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Klik HIER om de hoogtepunten van de Moto3, Moto2 en MotoGP races op het Circuit of The Americas te bekijken.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.