Pedro Acosta na beangstigende crash op de Red Bull Ring: “Het is wat het is, racen is nou eenmaal gevaarlijk”

1240
Pedro Acosta - Red Bull Ring | © GASGAS / Polarity Photo

Pedro Acosta kwam vrijdag maar liefst drie keer ten val in de twee sessies voor de MotoGP klasse op de Red Bull Ring. Vooral zijn tweede crash was een heftige waarbij hij met zo’n 300 km/h van zijn machine werd geworpen, gelukkig kwam de Spanjaard er zonder kleerscheuren vanaf.

Met drie crashes op één dag was het een dure dag voor het Red Bull GASGAS Tech3 team. ‘s Ochtends kwam Pedro Acosta twee keer ten val en ‘s middags overkwam het de MotoGP rookie nog eens. Het was echter de zeer snelle valpartij in de ochtend die behoorlijk beangstigend was en ook voor een rode vlagsituatie zorgde omdat het circuit bezaaid was met gras, zand en onderdelen van zijn machine.







In de slotfase van de eerste vrije training in de ochtend verloor Acosta de voorkant in bocht 2b, de linkerbocht van de chicane die sinds 2022 is aangelegd om de snelheid er tussen bocht 1 en 2 uit te halen. Het was een redelijk onschuldige schuiver en hij kon de machine dan ook oppakken om zijn weg te vervolgen.

Acosta kwam niet naar binnen en wilde de laatste minuten van de sessie nog gebruiken om een aantal ronden te rijden waarna het wel volledig misging. Bij het aanremmen voor bocht 4 verloor de Spanjaard de controle over zijn machine direct en terwijl de machine nog zo goed als overeind stond schoof deze met een snelheid van zo’n 300 km/h onderuit en werd Acosta eraf geworpen. Terwijl de KTM RC16 vol in de muur klapte en daardoor zowel gras en zand als onderdelen over het asfalt verspreidde schoof Acosta over het asfalt tot stilstand. Gelukkig bleef hij midden op de baan waardoor hij er dankzij zijn beschermende kleding nagenoeg ongedeerd van afkwam.

Uiteraard werd Acosta aan het einde van de dag gevraagd om zijn kant van het verhaal te vertellen.

Pedro Acosta: “De oorzaak van de crash in de ochtend was dat de voorband [na de eerste crash] nog een beetje koud was. Ik ging van het gas af zodat Pol Espargaró aan mij voorbij kon gaan, die op dat moment achter mij reed. De linkerkant van de voorband was een beetje afgekoeld omdat we hier maar een paar linkerbochten hebben. Ik zag dat er nog drie minuten te gaan waren in de sessie en het plan was om nog twee snelle ronden te rijden, daarna een proefstart te maken op het rechte stuk en vervolgens weer terug te keren naar de pitbox.

Ik was voorzichtig en reed ook niet zo snel door de chicane omdat ik wist dat de band nog niet volledig op temperatuur was. Wat ik niet wist, is dat ook het midden van de band al was afgekoeld. De oorzaak was niet een beschadigde kuip of een rem die vast kwam te zitten. Zelfs het midden van de band was al afgekoeld waardoor ik meteen onderuitging zodra ik de voorrem aanraakte.

Uiteindelijk is alles in het leven gevaarlijk: je kunt ook aangereden worden door een bus als je de straat oversteekt. Of het nou in FP1 gebeurde of in de race, het blijft dezelfde crash. Misschien ontbreekt me nog een beetje de ervaring om de band weer goed op te kunnen warmen. Daarnaast reed ik op dat moment ook met de harde voorband, terwijl de medium-voorband van dit jaar de harde voorband is van vorig jaar. Misschien hebben jongens als Marc Márquez of Aleix Espargaró de ervaring om naar de pitbox te gaan maar misschien hadden ze ook wel dezelfde fout gemaakt als ik.”

De meeste MotoGP machines hebben een waarschuwingslampje op hun dashboard die begint te branden wanneer de bandentemperatuur te laag is, en een coureur daardoor dus heel voorzichtig moet zijn.

Pedro Acosta: “Ja, maar deze brandde niet. Het probleem is dat de binnenkant van de band nog warm was maar het oppervlak was afgekoeld. Aan de linkerkant van de band verwachtte ik dat maar niet in het midden. Wanneer je op het rechte stuk rijd ben je immers de band al aan het opwarmen. Het is moeilijk om er wat van te zeggen maar het is wat het is.”

Wat ging er op het moment van de crash door het hoofd heen van de twintigjarige Spanjaard?

Pedro Acosta: “Ik dacht: “Daar gaan we …” Wat kan ik zeggen, op het moment dat je de grond raakt hoop je maar dat het een ‘goede’ crash wordt. De motor ging gelukkig vrij snel van mij weg en ik kwam erachteraan, ik zag veel vonken voor me. Uiteindelijk is het wat het is, dit is racen en dit is het leven. Misschien had ik het kunnen voorkomen maar dat is de ervaring die ik nog mis.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:10 uur weer in actie op de Red Bull Ring voor de tweede vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies.



zs-728x90



Handige links Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.