Pedro Acosta beoordeelt zijn eerste seizoen in de MotoGP klasse met een vijf. De jonge Spanjaard wist maar liefst acht keer op het podium te finishen en stond vier keer op de eerste startrij, maar vindt dat hij gedurende het jaar te veel fouten heeft gemaakt.
De intrede van Pedro Acosta in het Grand Prix wereldkampioenschap was een kleine vier jaar geleden al opmerkelijk, waarbij hij in het eerste jaar meteen Moto3 wereldkampioen werd. In zijn eerste jaar in de Moto2 klasse wist de Spanjaard ook al gauw races te winnen waarna een flinke beenblessure – als gevolg van een motorcrosscrash – roet in het eten gooide. In 2023 werd hij Moto2 wereldkampioen waardoor hij in 2024 de enige rookie in de MotoGP zou worden.
Het werd tijdens de wintertests in Maleisië al duidelijk dat Acosta niet zomaar een rookie was. De Spanjaard reed snelle rondetijden en beschikte al gauw over een indrukwekkend tempo. Nadat hij in de seizoensopener in Qatar al meteen het gevecht aanging met niemand minder dan achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez was het duidelijk dat Acosta voor spektakel zou zorgen.
In Portugal behaalde hij zijn eerste podiumfinish door derde te worden in de Grand Prix waarna hij in de Verenigde Staten zelfs tweede wist te worden. In de Sprint race in Jerez werd Acosta wederom tweede waarna hij in de Sprint races in Barcelona en Mugello ook op het podium zou finishen. Na een moeizame periode keerde de Spanjaard in september op Motorland Aragón weer terug op het podium door in beide races derde te worden waarna hij ook in Indonesië weer op het podium belandde.
De gehoopte overwinning was er nog niet maar die leek er in Japan te gaan komen, nadat hij op zaterdagochtend daar zijn eerste pole position behaalde. De Spanjaard beschikte over een heel goed racetempo – misschien wel het beste van allemaal – maar schoof zowel in de Sprint als de Grand Prix onderuit. In de daaropvolgende Grand Prix in Australië zou Acosta ook puntloos blijven. In Thailand kwam hij in de regenachtige Grand Prix sterk terug door zijn achtste en uiteindelijk laatste podium van het seizoen te behalen.
Acosta is dankzij deze goede resultaten als zesde geëindigd in het kampioenschap, slechts twee punten achter de veel meer ervaren Brad Binder. Hierdoor verloor Acosta de status van best geklasseerde KTM coureur ternauwernood aan zijn nieuwe teamgenoot. Het was een uiterst indrukwekkend debuutseizoen voor de twintigjarige coureur maar hij blijft kritisch op zichzelf.
Pedro Acosta: “Ik zou mezelf nu een vijf geven. Ik heb veel fouten gemaakt en we hebben best wel wat moeilijke momenten gehad. Aan de andere kant hebben we ook mooie momenten gehad. Ik heb veel geleerd van wat de MotoGP nou echt is, wat dat betreft ben ik ook eerder blij dan teleurgesteld. We kunnen blij zijn maar hebben ook veel fouten gemaakt. We hebben mooie races gehad, met gevechten met rijders die veel ervaring hebben.”
Afgelopen dinsdag was Acosta na één seizoen in het rood van GASGAS weer in het voor hem vertrouwde oranje van KTM te zien. De Spanjaard werd meteen flink aan het werk gezet door behoorlijk wat testwerk te verrichten alvorens men de winterstop ingaat.
Pedro Acosta: “Ik heb wel vier of vijf verschillende kuipen getest terwijl Brad [Binder] zich meer bezighield met de elektronica. Ik ben blij want we hebben een aantal conclusies kunnen trekken wat normaalgesproken best moeilijk is bij aerodynamica. De nieuwe aerodynamica maakt de motor iets kalmer en dat is fijn, want op tv zie je deze nog wel eens hevig schudden. Er zijn daarnaast ook nog twee technici van een andere fabrikant naar ons gekomen, dat is goed want dan hoor je ook eens andere dingen.”
Ondanks at Acosta dus technisch gezien naar een nieuw team verhuist, en daar met nieuwe mensen zal werken, voelde het allemaal heel vertrouwd voor de Spanjaard die van 2021 tot en met 2023 ook al in de kleuren van Red Bull KTM reed.
Pedro Acosta: “Ik kan de winter rustig en met een goed gevoel ingaan. Terugkeren bij het KTM fabrieksteam voelt als thuiskomen en het was een hele mooie eerste dag samen. Verder heb ik mijn crew chief, data-engineer en strategist van afgelopen seizoen meegenomen. Een aantal monteurs ken ik ook al langer omdat we gedurende de Grand Prix weekenden vaak samen hebben gegeten. Ik heb ook mijn eigen ‘vertrouwens’ monteur meegenomen die ook al voor me sleutelde in de Moto2 klasse. Het liep allemaal goed en daar ben ik heel blij mee.”
Ook al lijkt het nog ver weg, de eerste officiële MotoGP test op het Sepang International Circuit in Maleisië staat begin februari alweer op het programma. Wat zijn de wensen van Acosta voor zijn KTM RC16?
Pedro Acosta: “Ik wil meer vermogen, ik wil een beter sturende machine, ik wil meer grip, ik wil alles! Zonder gekheid, als we onze tractie iets kunnen verbeteren en de machine iets rustiger kunnen krijgen ben ik blij.”
Handige links Barcelona MotoGP Official Test:
Volledige uitslagen
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (pitlane)
Fotoverslag (actie)
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’