Pedro Acosta eindigde zondag in Jerez als zevende in de MotoGP race van de Spaanse Grand Prix, vlak achter Red Bull KTM Factory Racing teamgenoot Brad Binder. Toch was het Maverick Viñales die de beste KTM-rijder van het weekend bleek te zijn met een vierde plaats zondag in de race. Ondanks het redelijke resultaat maakt Acosta zich zorgen over de prestaties van zijn KTM RC16.
Pedro Acosta is op dit moment binnen de MotoGP paddock misschien wel de meest besproken coureur. Er wordt veel gesproken over de toekomstplannen van de jonge en talentvolle Spanjaard. Ondanks een nog tot aan het einde van 2026 doorlopend contract wordt Acosta in verband gebracht met een tussentijdse overstap naar Honda en doen er geruchten de ronde van hij ook in de belangstelling staat van niemand minder dan Valentino Rossi die hem voor komend seizoen ook graag in zou willen lijven binnen zijn Pertamina Enduro VR46 Racing Team.
Veel van zijn toekomst zal afhangen van de ontwikkelingen binnen KTM, zijn Oostenrijkse werkgever die momenteel financieel in zwaar weer verkeerd. Voor Acosta is er op dit moment echter één ding het belangrijkste en dat is de ontwikkeling en progressie van de KTM RC16, de machine waarmee hij dit seizoen onderweg is.
Dat er nog voldoende werk aan de winkel is werd zondag in Jerez opnieuw duidelijk. Acosta moest genoegen nemen met de zevende plaats in de race op het Zuid-Spaanse circuit. Een klassering die op het eerste gezicht helemaal niet zo slecht is, zij het niet dat de jonge Spanjaard in de uitslag wel een tweetal merkgenoten voor zich moest dulden. Maverick Viñales passeerde op de Red Bull KTM Tech3 machine namelijk als vierde de finish terwijl zijn teamgenoot Brad Binder de zesde plaats voor zich op wist te eisen.
Volgens Acosta is er nog veel werk aan de winkel wil men dit seizoen potten kunnen breken zo was te horen tijdens zijn media debrief zondag na afloop van de race.
Pedro Acosta: “Het was niet makkelijk, in het midden en aan het eind van de race hadden we een goed tempo en voelden we ons weliswaar sterk. We moeten vooral begrijpen hoe de concurrentie zoveel grip vindt in de eerste ronden. De eerste ronden zijn waar we het meest verliezen. Op het einde van de race waren we soms één van de snelsten op de baan. We moeten leren hoe we sneller grip krijgen vanaf het begin. Op een schaal van 1 tot 10 is mijn bezorgdheid een 12. We zitten niet in onze beste periode, dat is duidelijk. Maar we moeten blijven werken, stap voor stap.”
De MotoGP testdag maandag in Jerez is volgens Acosta dan ook van cruciaal belang, zij het dat hij geen wonderen verwacht.
Pedro Acosta: “Er zijn wat nieuwe onderdelen, maar ik denk niet dat het mijn leven ineens zal veranderen. Wat we nodig hebben is een stabiele basis. Nu presteert de motor de ene sessie goed en de volgende niet, en dat maakt alles moeilijk.”
↓Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España↓
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’