Pecco Bagnaia werd zaterdag achtste in de Sprint race voor de MotoGP klasse op het Circuit of The Americas. De verwachting was dat de tweevoudig wereldkampioen een vuist zou maken richting de concurrentie maar problemen met zijn achterband voorkwamen dat.
Voor tweevoudig MotoGP wereldkampioen Pecco Bagnaia is het seizoen nog niet echt begonnen op de manier waarop hij dat zelf graag had gezien. Na de seizoensopener in Qatar, die hij afsloot met een vierde plaats in de Sprint race en een overwinning op zondag, ging hij als leider in het kampioenschap naar Portugal. Daar eindigde hij in de Sprint race opnieuw als vierde en op zondag zou hij geen punten scoren na een aanvaring met Marc Márquez.
Na een iets langere onderbreking vanwege het wegvallen van de Argentijnse Grand Prix was het tijd voor Bagnaia om eerherstel te halen in Austin. Niet alleen vanwege het incident in Portimão maar ook vanwege zijn crash op het Circuit of The Americas een jaar geleden tijdens de Grand Prix toen hij aan de leiding reed, nadat hij op zaterdag de Sprint race domineerde.
Dat was ditmaal absoluut niet het geval want een slechte start viel Bagnaia vanaf de vierde plaats op de grid meteen al ver terug. De Ducati Lenovo Team coureur reed buiten de top tien en wist zich naarmate de race vorderde weer naar voren te knokken, maar verder dan de achtste plaats zou hij niet komen. De Italiaan scoorde hiermee twee magere WK punten en heeft inmiddels al 28 punten achterstand op Jorge Martin.
Na afloop gaf Bagnaia een verklaring waarom hij er in deze Sprint race niet aan te pas kwam.
Pecco Bagnaia: “Alles ging mis vandaag. Wat me nog het meest boos maakte is dat er tot en met vanochtend niks aan de hand was. In de vrije training reed ik mijn beste rondetijd met een achterband van dertien ronden oud terwijl ik in de race twee seconden langzamer was met een nieuwe band. Ik kon op geen enkele manier pushen, ook had ik veel last van vibratie. Het is erg vreemd.
Bij de start maakte ik een wheelie en begon de achterkant te spinnen, hierd moest ik de koppeling iets intrekken en viel ik terug naar de zevende plaats. Vervolgens moest ik in bocht 2 hard remmen omdat Jack [Miller] wat bewegingen maakte, waardoor nog drie rijders me inhaalden. Daarna was mijn gevoel niet meer hetzelfde als in de ochtend, de grip aan de achterkant was veel minder. We moeten de data controleren om te begrijpen waarom.”
Not a good launch off the grid and then boxed in the middle of the pack 👀
It all went wrong right at the start for @PeccoBagnaia in the #TissotSprint 😔#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/GQzfrHy60B
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 13, 2024
Het verschil met het gevoel van zijn Ducati Desmocedici GP24 tussen de kwalificatie in de ochtend en de Sprint race in de middag was dusdanig groot dat Bagnaia niet denkt dat het aan de machine ligt.
Pecco Bagnaia: “Morgen veranderen we niets aan de afstelling want mijn gevoel was te slecht om te zeggen dat de afstelling het probleem was. We wisselen dus alleen de achterband en dan denk ik dat alles goed komt. We zullen eerst nog met Michelin praten en analyseren wat er mis is gegaan. Misschien waren het de baanomstandigheden of iets met de temperatuur. Het doel en het tempo voor de race was om voor het podium te vechten. Ik zag het racetempo van Maverick en dat zag er geweldig uit, ik had verwacht dat ik met hem mee kon gaan maar we moeten kijken wat er gebeurd is. Het doel voor morgen (zondag) zal hetzelfde zijn.”
De MotoGP coureurs komen zondag om 09:40 uur lokale tijd, 16:40 uur Nederlandse tijd eerst nog in actie voor een tien minuten durende warm-up op het Circuit of The Americas. De Grand Prix race over 20 ronden gaat om 14:00 uur lokale tijd, 21:00 uur Nederlandse tijd van start.
Klik HIER om de hoogtepunten van de Sprint race te bekijken.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.