Pecco Bagnaia werd zaterdagmiddag vijfde in de Sprint race voor de MotoGP klasse op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. De Italiaan zag daarmee zijn voorsprong krimpen naar veertien punten maar stak de hand in eigen boezem.
Met de overwinning van Jorge Martin en de vijfde plaats van Pecco Bagnaia wordt de MotoGP wereldtitel pas op zondag in Valencia beslist. Het onderlinge verschil in punten is hiermee teruggebracht van 21 naar 14 in het voordeel van de Italiaan. Hiermee heeft regerend wereldkampioen Bagnaia een duidelijk voordeel maar kan hij zich zeker nog niet ontspannen.
Na een teleurstellende vrijdag, waar hij als vijftiende eindigde en zich dus niet rechtstreeks voor Q2 had geplaatst, leek het een lastige zaterdag te worden voor Bagnaia. In die eerste kwalificatiesessie kwam de Italiaan echter goed voor de dag en reed hij de snelste rondetijd waardoor hij zich alsnog mocht melden in Q2. Terwijl hij zijn hoofd koel hield en zijn Ducati op de eerste startrij neerzette waren er problemen voor Jorge Martin die niet verder kwam dan de zesde tijd.
Het voordeel leek nu duidelijk aan de kant van Bagnaia te staan maar dat bleek uiteindelijk toch weer anders te lopen. De Italiaan startte goed maar zou in de openingsronde al terugvallen naar de vijfde positie. Terwijl Martin stappen voorwaarts maakte en in de achtste ronde de leiding overnam kwam Bagnaia maar niet verder dan die vijfde plaats waar hij uiteindelijk ook eindigde.
Terwijl de meeste coureurs voor de hard-compound voorband en soft-compound achterband kozen liet Bagnaia medium-compound banden voor en achter monteren. Dat bleek achteraf de verkeerde keuze te zijn.
Pecco Bagnaia: “We hebben vandaag de verkeerde bandenkeuze gemaakt. De band zelf was goed maar het was niet de juiste keuze voor deze race. Ik denk dat de soft-compound achterband een betere keuze was geweest maar nadat ik me vanochtend heel goed voelde met de medium-compound zijn we die kant op gegaan. Ik had er daardoor meer van verwacht en iedereen die met de medium-compound achterband heeft gereden zei hetzelfde. Het is een fout van onze kant.
Voor morgen heb ik geen idee met welke banden wij gaan racen. Ik zal precies doen wat Jorge [Martin] doet. Maar gezien wat er vandaag gebeurd is was de mediumband geen goede optie. Ik verloor veel tijd bij het accelereren, in het duel met Jorge [Martin] verloor ik ook terrein vanwege slechtere acceleratie. Dat kostte me teveel tijd, ook al probeerde ik dat weer goed te maken door later te remmen en anders in te sturen. Als de achterband je niet de maximale grip geeft moet je meer vragen van de voorkant en dan wordt alles moeilijker. Het is wat het is en we moeten morgen wat kalmer zijn. Met hetzelfde resultaat als vandaag zijn we kampioen, Jorge moet winnen en wij weten hoe sterk we zijn in de race van zondag. Dit geeft mij het gevoel dat we competitief zijn en voor het podium kunnen vechten.”
Franco Morbidelli, Luca Marini en Fabio di Giannantonio bleken in de Sprint race met te lage bandenspanning te hebben gereden waarbij Di Giannantonio een waarschuwing kreeg (vanwege zijn eerste overtreding) terwijl Morbidelli en Marini een tijdstraf van drie seconden ontvingen. Mocht dit morgen bij Bagnaia of Martin gebeuren kan dit de uitkomst van de titelstrijd natuurlijk gigantisch beïnvloeden.
Pecco Bagnaia: “Ik hoop dat mijn team goed werk levert, mijn bandenspanning was vandaag in ieder geval perfect. Het is vreemd dat sommige rijders vandaag dit probleem hadden, vooral Di Giannantonio die heel lang achter mij heeft gereden. Hij was heel voorzichtig bij mij en we waren aan het vechten voor de vijfde positie. Voor hem was er niet veel veranderd als hij vijfde was geworden maar voor mij maakt die ene positie wel veel uit. We hebben nu veertien punten voorsprong en dat is een hele kleine voorsprong, maar we staan nog steeds voor en daarmee staan wij er beter voor.”
De start van Bagnaia in de Sprint race was fenomenaal en hij ging met een voorsprong als leider de eerste bocht in. Echter zorgde zijn keuze voor de medium-compound achterband ervoor dat hij gauw terugviel.
Pecco Bagnaia: “Vandaag probeerde ik ook uit het gedrang te blijven maar Maverick [Viñales] haalde me in en in de tweede ronde reed ik op de vijfde plaats. Het zal belangrijk zijn om weer zo goed te starten als vandaag en dan proberen iets meer te pushen in de eerste paar ronden. Vandaag had ik het namelijk heel moeilijk, meteen al bij het uitkomen van bocht 1 verloor ik de achterkant een beetje en werd ik ingehaald. Dat moeten we morgen verbeteren, eerst de eerste twee bochten overleven en dan zo hard pushen als nodig is.”
We zijn LOS! 🔥
Kijk mee live: https://t.co/7JneKw8cml 🍿#ZiggoSport #MotoGP #ValenciaGP 🇪🇸 pic.twitter.com/zVCqgnSrFC— Ziggo Sport Racing (@ZS_Racing) November 25, 2023
In de vijfde ronde probeerde Fabio Quartararo voorbij te gaan aan Bagnaia in bocht 6 maar hij remde zichzelf onderuit en crashte. Bagnaia werd ternauwernood ontweken, iets waar de Italiaan dan ook flink van geschrokken was.
Pecco Bagnaia: “Ja, dat ging maar net goed. Ik had even tijd nodig om weer te concentreren. Hij pushte hard en was snel, hij reed het gat naar mij namelijk heel snel dicht. Als hij mij had ingehaald had hij denk ik naar de kopgroep toe kunnen rijden. Maar hij deed een heel moeilijke inhaalactie en helaas ging hij onderuit. Misschien had hij wel kunnen winnen.”
Oh nee, Fabio Quartararo! 😱
Hij probeert Pecco te grazen te nemen maar vergaloppeerd zich… 😥Kijk live mee! https://t.co/7JneKw8cml 🍿#ZiggoSport #MotoGP #ValenciaGP 🇪🇸 pic.twitter.com/l7eOeCOnqp
— Ziggo Sport Racing (@ZS_Racing) November 25, 2023
Ondanks dat Martin uiteindelijk wist te winnen en daarmee zijn negende Sprint race overwinning behaalde heeft Bagnaia nog het volste vertrouwen in een goede afloop.
Pecco Bagnaia: “Ik denk dat Jorge het morgen ook moeilijker krijgt dan vandaag. Met 14 punten achterstand is het heel lastig, wetende dat hij móet winnen en geen fouten mag maken. Datzelfde geldt tevens voor mij. Vanavond ga ik eten met het team, hopelijk kan ik dat naar binnen krijgen, maar verder heb ik er vertrouwen in dat ons tempo vandaag goed was. Helaas hebben we onze bandenkeuze verpest maar ik weet zeker dat we op zondag sterker zijn.”
In zijn media debrief werd Bagnaia gecomplimenteerd dat hij zo rustig bleef, heel eerlijk gaf de Ducati Lenovo Team coureur toe dat dat niet helemaal het geval is.
Pecco Bagnania: “Ik ‘lijk’ rustig. Ik moet zeggen dat ik het een jaar geleden moeilijker vond ook al had ik toen een grotere voorsprong en maar één race. Ik heb daarvan geleerd en dat is belangrijk. Maar tien minuten voor de start is hetzelfde en de zenuwen zullen dan behoorlijk intens zijn.”
De MotoGP coureurs komen zondag eerst nog om 10:40 uur in actie voor een tien minuten durende warm-up sessie op het Circuit Ricardo Tormo. De allesbeslissende race over 27 ronden gaat ‘s middags om 15:00 uur van start. Dit is een uur later dan gebruikelijk vanwege de Formule 1 seizoensfinale in Abu Dhabi.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’