Pecco Bagnaia heeft zich zaterdagmiddag als derde gekwalificeerd voor de 90e Dutch TT op het TT Circuit Assen. De Italiaan moest via Q1 komen en wist zijn Ducati uiteindelijk dus op de eerste startrij te parkeren, wel erkende hij meteen dat de Yamaha’s de grote favoriet zijn voor de race van zondag.
Na de persconferentie op zaterdagmiddag leken de meeste coureurs het wel eens te zijn over welke fabrikant er op zondagmiddag de 90e Dutch TT gaat winnen. In de vierde vrije training was het met name Fabio Quartararó die een ongekend hoog tempo wist te rijden op racebanden maar ook de veelbesproken Maverick Viñales was snel.
Vervolgens leek het erop dat Fabio Quartararó pole position zou gaan halen en de Fransman was ook de eerste die onder de magische grens van 1’31 dook. Toch was uiteindelijk Maverick Viñales die met een 1’31.814 de allersnelste ronde ooit op het TT Circuit Assen wist te rijden en pole position naar zich toetrok. Zo’n 0,3 seconde daarachter kwalificeerde Pecco Bagnaia zich als derde, een indrukwekkende prestatie als er gekeken wordt naar het verloop van zijn weekend.
Op vrijdag stond Bagnaia slechts als veertiende op de tijdlijsten. Ook op zaterdagochtend ging het nog niet voortvarend en stond de Italiaan buiten de gecombineerde top tien wat betekende dat hij deel moest nemen aan Q1. Dit bleek hem goed uit te komen want in die korte eerste kwalificatiesessie had de Italiaan een eureka-momentje en had hij een stap gemaakt op het vloeiende en snelle TT Circuit Assen. Hij reed de tweede tijd achter Johann Zarco waardoor beide Ducati coureurs verder mochten naar Q2.
Hierin wist Bagnaia zich uiteindelijk als derde te kwalificeren achter beide Monster Energy Yamaha coureurs. Een prestatie van formaat voor de Ducati coureur, de Italiaanse fabrikant heeft pas één keer in de geschiedenis in Assen gewonnen (Casey Stoner, 2008) en in totaal pas drie keer op het podium gestaan in de konigsklasse. De Ducati en het TT Circuit Assen zijn dus geen beste vrienden maar het is zeker dat Bagnaia er alles aan zal doen om er een zo goed mogelijk resultaat uit te slepen zondagmiddag.
Pecco Bagnaia: “We hadden niet verwacht dat het dit weekend zo moeilijk zou zijn. Onze machine is heel lastig te besturen in de snelle bochten, en daar heb je er hier veel van. De Ducati schudt heel veel en het insturen is heel lastig. Na gisteren hebben we een ‘reset’ gedaan en heb ik geprobeerd om een aantal dingen anders te doen. Tussen vanochtend en Q2 vanmiddag heb ik mezelf weten te verbeteren en kwamen we steeds dichterbij de snelsten.
In FP4 was mijn snelheid niet zo slecht maar als we naar de Yamaha’s kijken komen we nog wel zo’n 0,5 of 0,6 seconde tekort. We moeten dus nog een stap gaan maken morgen. Ik weet dat mijn team bezig is om nog wat te vinden. Ik had vandaag eigenlijk wel ‘geluk’ dat ik eerst naar Q1 moest omdat ik in die sessie iets had gevonden wat mij later in Q2 hielp. Ik kon iets beter insturen maar het zal dus nog beter moeten om goed mee te komen in de race.”
Dat het niet altijd meezit weet Pecco Bagnaia maar al te goed. Toch zal de Italiaan op zondag proberen om zijn Desmocedici GP21 optimaal te gebruiken door goed te starten en het tempo uit de wedstrijd te halen. Zodra de Yamaha coureurs vrij baan krijgen lijkt het een gelopen race te worden.
Pecco Bagnaia: “We missen eigenlijk altijd wel wat. Op de Sachsenring had ik de pace om mee te doen voor het podium maar toen startten we vanaf P10 en ook functioneerde mijn achterband niet goed in de eerste zes ronden. Soms kan dat gebeuren maar we weten niet waarom. Ik denk dat dat voor de meeste MotoGP coureurs zo is, soms heb je een band die het gewoon niet goed doet.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. In Mugello maakte ik zelf een fout, in Portimão zorgde een gele vlag ervoor dat ik op zondag niet kon winnen. Nu is het een ander verhaal want mijn pace is goed en ook mijn startpositie is goed, alleen zijn we niet zo snel als de Yamaha’s. Ik zal proberen om hen zoveel mogelijk tegen te houden maar het zal zeker een lastige opgave worden.
We kunnen de Yamaha’s inhalen bij het uitkomen van de laatste chicane maar daarna is het lastig om voor ze te blijven. Bijvoorbeeld in bocht 7 (Ruskenhoek) hebben zij veel meer snelheid en kunnen ze daardoor aanvallen in bocht 8 (Stekkenwal). Op het hele circuit zijn er dit soort punten dus we moeten gewoon zo goed mogelijk starten. Met ons start-device kan dat zeker goed en dan moeten we proberen ze in de eerste ronden voor te blijven als de grip van de banden nog goed is. Daarna gaat het heel lastig worden want hun pace is fantastisch.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie. De race over 26 ronden op het TT Circuit Assen gaat om 14:00 uur van start.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter