Pecco Bagnaia kwam zondag als derde over de finish in de spectaculaire MotoGP race op Phillip Island. De Italiaan streed mee voor de overwinning maar besloot in de laatste ronde eieren voor zijn geld te kiezen waardoor hij de leiding in het kampioenschap heeft overgenomen van de gecrashte Fabio Quartararó.
Nadat hij in juni de Sachsenring verliet met 91 punten achterstand op Fabio Quartararó is Pecco Bagnaia nu de leider in het MotoGP kampioenschap met 14 punten voorsprong op de Fransman. Het geeft weer hoe verschillend de eerste en tweede seizoenshelft tot dusver is geweest voor de twee coureurs en daarmee heeft Bagnaia komend weekend in Maleisië de eerste mogelijkheid om de wereldtitel in de wacht te slepen.
In de MotoGP race op zondag kreeg Bagnaia het niet cadeau want voor de start weigerde het mechanisme aan de voorkant van zijn Ducati dat ervoor moest zorgen dat de voorkant inzakte. Dit gebeurde niet waardoor de Italiaan veel plaatsen verloor en meteen veel risico’s moest nemen om niet te ver terug te zakken.
Pecco Bagnaia: “Dat is iets waar je op voorbereid moet zijn, zulke dingen kunnen gebeuren. Zonder het mechanisme was het iets gevaarlijker want de machine maakt daardoor alleen maar wheelies. Het is lastiger om onder controle te houden en het ‘ride height device’ aan de voorkant helpt om beter en veiliger te starten.”
De Ducati Lenovo Team coureur wist zich meteen weer terug te knokken in de top drie en gedurende de hele race reed hij niet buiten de top vier. In de vijftiende ronde nam Bagnaia voor het eerst de leiding over en deze gaf hij, met uitzondering van de twintigste ronde niet meer weg tot aan de laatste ronde. Alex Rins en Marc Márquez wisten hem te passeren en finishten uiteindelijk voor hem maar met een derde plaats scoorde Bagnaia zestien belangrijke punten en is hij daarmee de nieuwe leider in het kampioenschap.
Pecco Bagnaia: “Ik verloor veel plaatsen maar ik besloot om risico’s te nemen en zorgde ervoor dat ik aan het eind van de eerste ronde weer in de top drie reed, zodat ik daarna beter met de banden om kon gaan. Dat was de strategie en dat lukte. Het verhaal van deze race was om alles onder controle te houden. De achterband kon ik goed heel houden maar de laatste 5-6 ronden was de voorband volledig versleten aan de linkerkant. Dit betekende dat ik het in linkerbochten heel moeilijk had maar hoe dan ook kon ik het tempo goed volgen.
Ik ben blij met het resultaat, maar vooral blij met de stand in het kampioenschap. Mijn doel was om te winnen maar mijn race veranderde volledig toen ik op mijn pitbord zag dat Fabio [Quartararó] eruit lag. Daardoor was het alsnog een goed resultaat voor ons vandaag.”
Bij de meeste coureurs was vooral de slijtage aan de voorband een groot probleem richting het einde van de race. Daar had ook Bagnaia veel last van maar hij wist het tot aan de finish onder controle te houden.
Pecco Bagnaia: “Ik had de slijtage van de voorband niet zo verwacht want de Ducati is meestal niet zo veeleisend aan de voorkant. Maar ik denk dat ik in dit geval meer van de voorband vroeg om daardoor de achterband heel te kunnen houden. Dat is iets wat kan gebeuren, ik was dicht bij de overwinning. Ik werd ingehaald in bocht 2 (Southern Loop) en zei tegen mezelf dat ik nog zou aanvallen als die kans er kwam, maar zo niet dan zou ik geen risico nemen. Ik heb al veel fouten gemaakt dit jaar dus het was belangrijk om slim te zijn.”
Zoals gezegd heeft Bagnaia zijn grote achterstand nu omgebogen naar een voorsprong van veertien punten richting Quartararó. In Maleisië heeft hij zijn eerste ‘matchpoint’ maar daar wil de Italiaan niet te veel aan denken.
Pecco Bagnaia: “De race in Maleisië wordt ongetwijfeld heel belangrijk. Ik zal gewoon het zelfde proberen als wat we gedaan hebben sinds de zomerpauze. We bekijken het van sessie naar sessie en zullen ons gewoon zo goed mogelijk voorbereiden voor de race, dan zien we wel of het mogelijk is om de titel daar te halen of in Valencia. We moeten slim en voorzichtig zijn en gewoon zorgen dat we de race uitrijden.”
Er is weinig tijd voor rust want komend weekend staat alweer de negentiende en voorlaatste Grand Prix van het seizoen op het programma op het Sepang International Circuit in Maleisië. De eerste vrije training voor de MotoGP klasse gaat vrijdagochtend om 04:55 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Animoca Brands Australian Motorcycle Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter