![BAG ARA RAC1_Watermarked](https://www.racesport.nl/wp-content/uploads/2022/09/BAG-ARA-RAC1_Watermarked-696x464.jpg)
Pecco Bagnaia is zondagmiddag als tweede gefinisht in de Grand Prix van Aragón. Daarmee kwam er een einde aan zijn winnende reeks maar met het uitvallen van Fabio Quartararó heeft de Italiaan zeer goede zaken gedaan voor het kampioenschap.
De MotoGP race van afgelopen zondag op Motorland Aragón duurde 23 ronden en in 22,5 daarvan reed Pecco Bagnaia aan de leiding. Vanaf pole position startte de Italiaan goed en wist hij de koppositie vast te houden voor Brad Binder, huidig teamgenoot Jack Miller en toekomstig teamgenoot Enea Bastianini.
Doordat de Italiaan voorop reed bleef hij uit het gedrang van wat er achter hem afspeelde. Op één van de videoschermen naast de baan zag Bagnaia dat het de leider in het kampioenschap en titelconcurrent Fabio Quartararó was die uitviel en daardoor geen punten zou scoren op het Spaanse circuit.
Bagnaia bleef aan de leiding rijden terwijl Bastianini van de vierde plaats in de openingsronde uiteindelijk naar de tweede plaats opschoof in de zesde ronde. Na een aantal ronden te hebben toegekeken viel Bastianini in de negende ronde aan en nam hij de leiding over, echter maakte hij kort daarna een fout waardoor Bagnaia de koppositie weer terug wist te pakken.
In de slotfase leek Bastianini het betere tempo te hebben maar Bagnaia maakte geen fouten waardoor het lastig was voor de Gresini Racing coureur om een inhaalactie in te zetten. Daarnaast speelden natuurlijk de belangen voor het kampioenschap mee en wilde Bastianini geen fouten maken, ook al had het management van Ducati al aangegeven dat er geen team orders waren.
Uiteindelijk werd Bagnaia in de laatste ronde gepasseerd in bocht 7 en moest hij nu een kans zien te vinden om zijn jongere landgenoot weer te verschalken. Doordat hij in de laatste bocht veel snelheid meenam kwam Bagnaia nog zeer dichtbij maar moest hij 0,042 seconde toegeven op Bagnaia en finishte hij als tweede.
Pecco Bagnaia: “In deze race was het heel belangrijk om geen fouten te maken. Fabio [Quartararó] had pech en gaf ons daardoor een grote kans om veel punten op hem in te lopen. Het was heel belangrijk om de race te uit te rijden, toen ik in de laatste ronde zag en voelde dat Enea [Bastianini] zo dichtbij me was probeerde ik te ontspannen en rustig te blijven. Ik dacht dat als hij me inhaalt, ik geen risico wil nemen. We moesten gewoon de race zo goed mogelijk uitrijden en misschien toeslaan als hij nog ergens een foutje zou maken. Dat deed hij niet dus ben ik uiteindelijk tevreden met dit resultaat. Ik heb mijn uiterste best gedaan en we waren samen een stuk sterker dan de concurrentie.”
In de laatste races zijn Bagnaia en Bastianini duidelijk sterker geweest dan hun concurrenten. Volgend jaar zullen zij samen het Ducati Lenovo fabrieksteam vertegenwoordigen maar hoe komt het volgens de Italiaan dat zij er de afgelopen weken bovenuit hebben gestoken?
Pecco Bagnaia: “We zijn met acht [Ducati] rijders en proberen iedere keer het niveau verder op te tillen. We groeien samen en worden daardoor steeds sneller. Enea is, net als ik, ontzettend gemotiveerd om vooraan te rijden en races te winnen en daardoor pushen we elkaar. Ik weet dat als hij snel is, ik dat ook kan zijn. Het is extra motivatie en we moeten dat gebruiken om samen beter te worden.”
In de afgelopen weken gaf Bagnaia aan dat hij nog niet aan het kampioenschap wilde denken omdat zijn achterstand nog te groot was. Nu bedraagt het verschil richting Fabio Quartararó slechts tien punten en heeft hij in de laatste vijf races maar liefst 81 punten goedgemaakt op de Franse regerend wereldkampioen. Het kampioenschap zal nu toch wel in het hoofd zitten van de huidige vicewereldkampioen?
Pecco Bagnaia: “Nu zijn we duidelijk dichterbij gekomen, het verschil is nog maar tien punten. Sinds het begin van het seizoen is het verschil niet zo klein geweest als nu. Ik denk daardoor nu wel aan het kampioenschap maar niet teveel, de focus ligt vooral op het werk wat ik moet doen. Ik verwacht dat Japan niet makkelijk zal zijn en we hebben daar minder tijd om aan onze machine te werken. Ik weet dat onze machine meer tijd nodig heeft om een goede setup te vinden dus met het tijdschema in Japan zal dat lastig worden. Toch ben ik er vrij zeker van dat we daar heel competitief kunnen zijn en zal ik proberen om de zelfde manier te werken als we nu doen.”
Veel tijd voor rust is er niet want de meeste teamleden en coureurs zitten al in het vliegtuig naar Japan waar komend weekend de zestiende Grand Prix van het jaar wordt verreden. De tyfoon waarvoor werd gewaarschuwd lijkt voor het grootste gedeelte voorbij te zijn maar nog steeds zijn de weersverwachtingen wisselvallig. Daarnaast is het voor het eerst sinds 2019 dat de MotoGP coureurs weer op het Mobility Resort Motegi zullen rijden wat ongetwijfeld voor een aantal verrassingen gaat zorgen.
Er is een aangepast tijdschema omdat de verwachting is dat alle vracht pas laat zal arriveren. Dit houdt in dat er op vrijdagochtend geen trainingen zijn en er op vrijdagmiddag één, weliswaar langere, eerste vrije training wordt verreden. Het programma op zaterdag en zondag is hetzelfde als gebruikelijk.
Handige links Gran Premio Animoca Brands de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter