Pecco Bagnaia (P2): “De situatie aan het einde was erg tricky, Aleix heeft deze overwinning verdiend”

2253
Pecco Bagnaia - Silverstone | © Randy van Maasdijk

Pecco Bagnaia werd zondagmiddag tweede in de MotoGP race op Silverstone. Nadat hij zaterdagmiddag in de Sprint race niet scoorde deed de Italiaan hiermee goede zaken voor het kampioenschap, mede doordat landgenoot Marco Bezzecchi onderuitging. 

De MotoGP race van afgelopen zondag op het Silverstone Circuit zat vanaf het begin tot het einde vol met spektakel. Pecco Bagnaia startte goed en schoof in de openingsronde op naar de tweede plaats nadat hij vanaf de tweede rij moest starten. Al gauw werd er afgerekend met voormalig teamgenoot Jack Miller waarna de regerend wereldkampioen voor bijna de hele race aan de leiding reed.







Tot aan de zesde ronde hield Marco Bezzecchi, landgenoot en naaste belager in het kampioenschap, de druk er flink op bij Bagnaia maar maakte vervolgens zelf een fout. In bocht 15 (Stowe) verloor de Mooney VR46 Racing Team coureur de voorkant van zijn Ducati en kwam zijn race met een flinke crash ten einde. Het was de derde crash van het weekend voor Bezzecchi, bij alle drie kreeg hijzelf een flinke klap te verwerken.

Hiermee leek de weg naar de overwinning vrij voor Bagnaia maar Aleix Espargaró dacht daar anders over. De Spanjaard reed zijn achterstand naar de Ducati Lenovo Team coureur dicht en toen het in de slotfase van de race begon te regenen wisten ook Maverick Viñales, Brad Binder en Miguel Oliveira de aansluiting te vinden.

Bagnaia probeerde zijn positie te verdedigen maar in de laatste ronde nam Espargaró meer snelheid mee uit bocht 9 (Copse Corner) waarna hij bij het ingaan van bocht 10 (Maggotts) zijn Aprilia ernaast drukte. Bagnaia wist op dat moment dat hij zijn verlies moet nemen en deed er alles aan om nog terug te slaan in het resterende gedeelte van de ronde. Daarin slaagde hij niet waardoor de 26-jarige Italiaan de finish uiteindelijk als tweede passeerde.

Pecco Bagnaia: “Ik ben blij met dit resultaat want in de Sprint race hebben we veel punten verloren. We weten dat ons potentieel in alle omstandigheden moet zijn zoals dat in deze race was. Ik heb het vandaag geprobeerd, vanaf de start was ik aan het pushen maar toen het begon te regenen was het behoorlijk beangstigend. Vooral in de laatste sector was het erg glad, in bocht 15 (Stowe) kon ik niet helemaal inschatten waar de limiet van de banden zat.

Ik probeerde de situatie te controleren maar wist dat Aleix [Espargaró] zeer dicht achter mij reed. Daardoor wist ik dat hij het in de laatste ronde zou proberen, vooral gezien de vorm die de Aprilia en Aleix hier op dit circuit hebben. Daardoor was ik voorbereid en ik probeerde een antwoord te geven op zijn aanval maar het was niet genoeg, hij heeft het deze keer verdiend om te winnen.

Ik weet dat de Aprilia hier heel sterk is, voornamelijk op het gebied van tractie hebben zij een voordeel. Dat was waar wij juist wat problemen hadden dus ik verwachtte zijn inhaalactie. Ik heb niet nagedacht over het kampioenschap en genoegen nemen met de tweede plaats. Ik wilde gewoon de race winnen en zal de tweede plaats nooit zomaar accepteren.””

Vanwege de koele omstandigheden en de nieuw ingevoerde regel wat betreft de bandenspanning die vanaf heden wordt gehandhaafd was het lastig voor de coureurs om het hoge tempo vast te houden.

Pecco Bagnaia: “Ik deed mijn uiterste best maar ik had niet het beste gevoel met de voorband omdat we voor de soft-compound hadden gekozen, daarmee zat ik behoorlijk op de limiet. Dit was de enige mogelijke keuze omdat het koud was, en met de nieuwe regel moet je een beetje marge inbouwen. Ik denk dat dat ook het probleem was van Marco Bezzecchi.

Hoe dan ook ben ik blij want de slotfase van de race was erg ‘tricky’ toen het begon te regenen. Ik probeerde de situatie te controleren maar het was moeilijk om in te schatten waar de limiet lag op dat moment. Ik probeerde het maximale te doen maar zag dat de andere rijders hun achterstand verkleinden. Gezien over het hele weekend ben ik tevreden.”

De crash van Marco Bezzecchi was een belangrijk moment, niet alleen in de race maar ook in het kampioenschap. Met een totaal van 214 punten heeft Bagnaia nu 41 punten voorsprong op merkgenoot Jorge Martin die vanwege Bezzecchi’s uitvalbeurt weer is opgeklommen naar de tweede plaats.

Pecco Bagnaia: “Ik hoorde het niet toen Marco Bezzecchi achter mij crashte maar het is wel een belangrijk moment in het kampioenschap, ik zag het pas na afloop van de race. Ik denk dat hij op de limiet zat met de slipstream achter mij, de soft-compound voorband en de nieuwe regel wat betreft de bandenspanning. Ik zat al op de limiet dus hij waarschijnlijk ook.”

De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 18 t/m 20 augustus verreden op de Red Bull Ring in Oostenrijk.







Handige links Monster Energy British Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • Start MotoGP Sprint
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Zonta van den Goorbergh
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • #96 Daniel Holgado - (SPA) - Red Bull KTM Tech3 - KTM RC 250 GP
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • 3M
  • Parc Ferme QP MotoGP (VLNR) #43 Jack Miller - #72 Marco Bezzecchi - #73 Alex Marquez
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #25 Raul Fernandez - (SPA) - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team - Aprilia RSGP
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • Wilco Zeelenberg - CryptoDATA RNF MotoGP™ Team
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • 3M95
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #27 Iker Lecuona - (SPA) - LCR Honda Team - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • Triumph Pers conferentie
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1 & #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #96 Jake Dixon - (GBR) - GASGAS Aspar Team - Kalex
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • 09_MotoGP_Silverstone_03 augustus 2023_DSB8170
  • vlnr #89 Jorge Martin  - #1 Francesco Bagnaia - #72 Marco Bezzecchi
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’