Pecco Bagnaia werd zondag voor het derde jaar op rij de winnaar van de Spaanse Grand Prix. In een spectaculair duel met Marc Márquez kwam hij uiteindelijk als eerste over de finish op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto nadat hij zaterdag nog puntloos bleef.
De frustratie was zaterdagmiddag groot toen Pecco Bagnaia in de derde ronde van de Sprint race tussen Brad Binder en Marco Bezzecchi terechtkwam en onderuitging. De tweevoudig en regerend wereldkampioen was erop gebrand om na die teleurstelling – en die van de voorgaande races in Austin en Portimão – keihard terug te slaan.
Dat was precies wat er gebeurde want in de eerste ronde was al duidelijk dat Bagnaia op oorlogspad was. De Italiaan viel op fenomenale wijze aan in bocht 6 (Curva Dani Pedrosa) door in één keer aan zowel Marco Bezzecchi als Jorge Martin voorbij te gaan. Aan het einde van de eerste ronde maakte Marc Márquez een klein foutje in bocht 13 (Curva Jorge Lorenzo) waardoor Bagnaia de leiding over kon nemen maar hij zou een ronde later hetzelfde foutje maken en weer terugvallen achter Jorge Martin.
View this post on Instagram
Terwijl de Spanjaard aan kop reed zag Bagnaia dat zijn bandenspanning toenam en hij gauw moest handelen. Dat werd voor hem gedaan in de elfde ronde toen de Prima Pramac Racing coureur onderuit schoof in bocht 6 en zo de koppositie aan Bagnaia presenteerde. De Ducati Lenovo Team reed meteen een aantal zeer snelle ronden om te proberen een gaatje te slaan naar de concurrentie.
View this post on Instagram
Daar kwam hij niet aan toe want Marc Márquez had het gat gedicht en wilde voor de ruim 144 duizend fans, voornamelijk Spaanse, zijn eerste overwinning behalen sinds 2021. Met nog vijf ronden te gaan was het zover en zette Márquez zijn machine naast die van Bagnaia in bocht 9 (Curva Ángel Nieto). Hij ging daarmee iets wijd waardoor Bagnaia terug kon slaan maar doordat ze elkaar raakten schreeuwen de fans het uit.
View this post on Instagram
Het liep gelukkig goed af voor beide partijen en met nog eens een zeer snelle ronde sloeg Bagnaia uiteindelijk en gat dat groot genoeg was zodat hij als winnaar over de streep kwam. Het was zijn twintigste MotoGP overwinning en zijn dertigste Grand Prix overwinning in totaal. Hiermee staat hij nu tweede in het kampioenschap met zeventien punten achterstand op WK leider Jorge Martin.
Pecco Bagnaia: “Ik heb zestig procent van mijn resultaat te danken aan een goede start. In de Sprint race probeerde ik dezelfde inhaalactie in bocht 6 (Curva Dani Pedrosa) maar aan de buitenkant was de baan nog een beetje nat. Ik probeerde het in de volledige race opnieuw en ditmaal ging het perfect, daar ben ik heel blij mee. Vervolgens was het heel belangrijk om niet teveel te forceren bij het remmen want het gevoel met de voorkant was niet ideaal, misschien vanwege de wat lagere temperaturen. Er zat veel beweging in. Ik ben heel blij want de race was heel lang maar we hebben het perfect gemanaged, zonder teveel risico’s te nemen en met nog een beetje marge over te hebben voor de laatste ronden.
Toen ik [Jorge] Martin zag crashen remde ik zelf heel hard voor bocht 6 maar hij wist alsnog wat tijd te winnen ten opzichte van mij. Hij verloor de voorkant maar het is lastig om te weten waarom hij crashte, soms kan het gebeuren in die bocht omdat het asfalt daar een beetje vreemd is.
Het gevecht met Marc [Márquez] was intens. Je weet dat je je ellebogen naar buiten moet houden als je met hem in gevecht bent maar het was mooi. Als je elkaar zo raakt als wij deden dan is het meestal zo dat degene aan de buitenkant de richting verliest maar hij was slim om z’n machine even rechtop te zetten, anders hadden we iets vergelijkbaars gehad als wat mij overkwam in de Sprint race. Het ging allemaal goed en toen hij het voor de tweede keer probeerde sloeg meteen weer terug waarna ik een gaatje sloeg voor de laatste paar ronden.”
Zaterdag tijdens de Sprint race zagen we voor het eerst dit jaar straffen uitgedeeld worden voor het rijden met te lage bandenspanning. Ook Bagnaia had het in deze race moeilijk met oplopende bandenspanning toen hij achter Martin reed.
Pecco Bagnaia: “Wanneer je de kans hebt om aan de leiding rijden is dat ook het belangrijkst om te doen. Als je voorop rijdt heb je geen last van turbulentie en blijven de bandenspanning en temperatuur onder controle. Ik probeerde Marc [Márquez] in te halen in de laatste bocht maar dat was erg tricky zoals we in de Moto2 zagen, zodra je een beetje wijd ging was een crash het gevolg. Toen ik mijn kans zag ben ik er voorbij gegaan maar ik heb later zelf ook een fout gemaakt in bocht 13.
Toen ik een aantal ronden achter Martin reed liep mijn bandenspanning alsmaar op en het was heel lastig om de motor af te stoppen en mijn eigen lijnen te rijden. Zodra hij crashte ben ik snellere rondetijden gaan rijden, het gevoel was meteen beter. Als je achter iemand rijdt moet je er zo snel mogelijk voorbij.”
Het meest besproken moment van de race was uiteraard het gevecht tussen Márquez en Bagnaia die elkaar raakten in bocht 10 (Peluquí), hun tweede onderlinge duel van het jaar die nu wel beter afliep dan in Portimão.
Pecco Bagnaia: “Voor mij was het prima zo want er gebeurde niet wat er in Portimão gebeurde of wat mij tijdens de Sprint race overkwam. Soms zijn de gevechten behoorlijk intens en kan het voorkomen dat we elkaar raken. Het is momenteel heel moeilijk om iemand in te halen omdat iedereen heel sterk is bij het remmen. Het komt heel snel voor dat degene die aan de binnenkant probeert in te halen ook meteen weer wijd gaat.”
Pecco Bagnaia komt maandag samen met alle andere MotoGP coureurs weer in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor een eendaagse test. De volgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 10 t/m 12 mei op het Bugatti Circuit in Le Mans, Frankrijk.
Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.