Pecco Bagnaia is er dit weekend op gebrand om zijn fout van afgelopen zondag in Japan recht te zetten. De Italiaan zag zijn achterstand in het kampioenschap richting Fabio Quartararó weer groeien na zijn vijfde uitvalbeurt van het seizoen.
Het seizoen van Pecco Bagnaia is – weliswaar wat cliché – te beschrijven als een seizoen met veel ups en downs. Als het goed gaat voor de Italiaan dan gaat het ook echt goed en weet hij de overwinningen aan elkaar te rijgen, echter als hij niet voorin mee weet te doen dan gaat het ook al gauw mis en bezwijkt hij onder de druk.
Dat begon dit seizoen al in de eerste Grand Prix van het jaar in Qatar waar hij voor de achtste plaats streed met Jorge Martin en vervolgens onderuitging waarbij hij de Spanjaard in zijn crash meenam. In de tweede Grand Prix van het seizoen in Indonesië kwam hij in de regenrace op een teleurstellende vijftiende plaats over de streep, ook afgelopen weekend was het tempo van Bagnaia in de regen simpelweg niet goed genoeg.
In de Grands Prix van Argentinië en de Verenigde Staten werd Bagnaia vijfde waarna hij in Portugal als achtste finishte, niet een positie om te vermoeden dat hij een grote kanshebber voor de wereldtitel zou zijn. Dat gebeurde een week later wel want op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was Bagnaia ijzersterk en behaalde hij de eerste overwinning van het seizoen.
Echter maakte de Ducati Lenovo Team coureur twee weken later in Le Mans opnieuw een grote fout door te bezwijken onder de druk die hem door zijn toekomstig teamgenoot Enea Bastianini werd opgelegd. Bagnaia wilde zijn landgenoot niet laten gaan waardoor hij onderuitging en veel punten weggooide.
Echter kwam de vicewereldkampioen ook nu weer sterk terug en won hij zijn thuis Grand Prix in Mugello. Een week later in Barcelona werd Bagnaia het slachtoffer van Takaaki Nakagami die een fout maakte in bocht 1 waardoor er weer geen punten gescoord werden. Datzelfde gebeurde twee weken later op de Sachsenring waar Quartararó zijn derde zege van het seizoen behaalde terwijl Bagnaia een fout maakte doordat hij de Fransman niet wilde laten ontsnappen. Op dit moment bedroeg zijn achterstand op de regerend wereldkampioen maar liefst 91 punten maar dankzij een geweldige reeks wist hij deze heel gauw kleiner te maken.
De races in Assen, Silverstone, de Red Bull Ring en Misano werden gewonnen en op Motorland Aragón hield hij zijn hoofd koel door tweede achter Enea Bastianini te worden en geen gekke dingen te doen in de laatste ronde, waardoor zijn achterstand op Quartararó was teruggebracht naar slechts tien punten. Echter deed Bagnaia dat een week later wel in de MotoGP race op het Mobility Resort Motegi en schoof hij zijn Ducati in de laatste ronde onderuit terwijl hij achter Quartararó reed.
Ze reden op de achtste en negende plaats en titelconcurrent Aleix Espargaró reed buiten de punten vanwege een technisch probleem in de opwarmronde waardoor er sowieso al meer te verliezen dan te winnen was. Toch liet de Ducati Lenovo Team coureur zich tot een fout dwingen in bocht 3 en gooide hij zeven kostbare punten weg.
Pecco Bagnaia: “Eerst wil ik mijn excuses aanbieden aan mijn team want de crash was alleen te wijten aan mijn fout. In vergelijking met de warm up had ik geen goed gevoel met de motor en maakte ik een te ambitieuze manoeuvre in een poging Fabio [Quartararó] in te halen. Ik hoopte dat als ik hem voorbij was, ik misschien kon profiteren van een mogelijke fout van [Maverick] Viñales om meer terrein goed te maken. In ieder geval zal ik nadenken over mijn fout. Het enige positieve was de overwinning van Jack [Miller], dat maakt me erg blij.
Dit weekend was zeker vreemd door alles wat er gebeurde. In de warm-up was ik competitief, dus wat er gebeurde tijdens de race was een beetje vreemd. Maar we weten dat achteraan starten moeilijk is voor het rijden van een goed racetempo. Dus de volgende race zal ik proberen mijn werk te doen zoals altijd, proberen competitief te zijn. Ik zal niet agressiever zijn, ik hoef niet agressiever te zijn. Ik moet gewoon doen wat ik deed in Aragón of Misano: mijn eigen tempo rijden en proberen punten te winnen op de concurrentie. Laten we nu proberen gefocust te blijven en denken aan de volgende race op zondag in Thailand.”
De achterstand bedraagt nu zeventien punten en met vier races te gaan is alles zeker nog mogelijk, maar laat wel zien dat hij met vijf uitvalbeurten in 2022 (waarvan vier door eigen schuld) het volledig aan zichzelf te wijten heeft als hij dit jaar geen wereldkampioen wordt. Komend weekend zal Bagnaia in ieder geval voor Quartararó moeten finishen om de achterstand weer te verkleinen maar een makkelijke opgave zal het niet worden. De Fransman streed in 2019 voor de overwinning op het Thaise circuit terwijl Bagnaia toen elfde werd en ruim dertig seconden moest toegeven op de winnaar (Marc Márquez). Daarnaast wordt er veel regen en onweer voorspeld komend weekend dus is de kans op een natte baan, en omstandigheden waarin Bagnaia niet sterk is, groot. Toch is de Italiaan zich ervan bewust dat het nu cruciaal is om geen fouten meer te maken en de druk daardoor bij zin concurrenten te verhogen.
Pecco Bagnaia: “Ik ben blij om weer in Thailand te racen. De sfeer hier is altijd ongelooflijk en er zullen zeker veel fans zijn om ons te steunen. Na een week van de Japanse GP zal de terugkeer op het circuit me helpen om de race van afgelopen zondag voorgoed achter me te laten. Dit weekend kunnen we een normaal werkschema volgen, omdat het tijdschema in tegenstelling tot Motegi weer normaal is. We zullen vanaf vrijdag hard werken om te proberen klaar te zijn voor de racedag, die mogelijk in de regen zal plaatsvinden. Ik ben vastbesloten om het goed te doen en geen fouten meer te maken.”
De eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Chang International Circuit in Thailand gaat vrijdagochtend om 10:50 uur lokale tijd, 05:50 uur Nederlandste tijd van start.
Handige links OR Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter