Pecco Bagnaia werd zaterdagmiddag derde in de MotoGP Sprint race op de Sachsenring. De tweevoudig en regerend wereldkampioen gaf ruiterlijk toe dat hij zijn meerdere moest erkennen in Jorge Martin. Ook uitte de Italiaan zijn frustratie over de kwalificatie van de MotoGP die volgens hem steeds meer op een Moto3 kwalificatie begint te lijken.
Na een perfect weekend op het TT Circuit Assen zou het sowieso al heel lastig worden voor Pecco Bagnaia om op de Sachsenring op dezelfde manier verder te gaan. Nadat hij de eerste dag uit de problemen bleef leek hij zaterdagochtend mee te kunnen doen voor pole position. De Italiaan leek mee te kunnen doen voor pole position – of in ieder geval voor een plaats op de eerste startrij – maar eindigde uiteindelijk als vierde doordat er een gele vlag werd gezwaaid in zijn snelste ronde.
When it was all over for @PeccoBagnaia 👀
Yellow flags thwarted his last attempt to improve his lap time ❎#GermanGP 🇩🇪 pic.twitter.com/pyq5IFNU8F
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) July 6, 2024
In de Sprint race startte Bagnaia goed en reed hij in de eerste twee ronden aan de leiding. Jorge Martin benutte zijn pole position niet optimaal maar had niet veel tijd nodig om af te rekenen met Miguel Oliveira en Bagnaia waardoor hij in de derde ronde de koppositie overnam en deze ook niet meer uit handen gaf.
Bagnaia reed dicht achter Oliveira maar kon geen vuist maken richting de Portugees. Hierdoor moest de Ducati Lenovo Team uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats waardoor Martin weer vijf punten is uitgelopen in het kampioenschap. Het verschil bedraagt nu vijftien punten in het voordeel van de Spanjaard.
Pecco Bagnaia: “Jorge [Martin] was in de Sprint race gewoon slimmer dan ik. Ik had niet de juiste strategie en probeerde de achterband te sparen maar dat was uiteindelijk iets te veel. Ik dacht dat ik het goed deed maar ik bleek toch iets te terughoudend. Jorge zag dat en zodra hij achter mij reed, ging hij aan mij voorbij. Hij gebruikte meer van zijn achterband. Ik dacht dat vijftien ronden behoorlijk lang waren en dat het beter zou zijn om aan het einde nog wat over te hebben maar het had geen zin.
Omdat ik achter iemand reed liep mijn bandenspanning aan de voorkant flink op. Bij het aanremmen had ik al problemen, zelfs wanneer ik niks geks probeerde. Iedere keer wanneer ik dicht bij Miguel [Oliveira] kwam had ik het gevoel dat ik zou crashen. Aan het einde van de race had ik nog heel veel van mijn achterband over maar van mijn voorband niets. In het laatste gedeelte van de race was ik sterk en reed ik sneller dan de jongens vooraan, maar vanwege de voorband was het lastig om een aanval in te zetten. Zondag zal het anders zijn met de medium-compound achterband, maar we moeten zien hoe het precies uitpakt.”
Tot dusver hebben we dit weekend al zware crashes gezien van onder andere Marc Márquez, Maverick Viñales, Marco Bezzecchi, Enea Bastianini en Fabio di Giannantonio. Het is voor Bagnaia wellicht dan ook meer een kwestie van uit de problemen blijven in plaats van grote risico’s nemen om zijn achterstand in het kampioenschap te verkleinen.
Pecco Bagnaia: “Dit circuit is heel anders dan alle anderen. Het is een behoorlijk langzame baan en de bandentemperatuur loopt niet zo ver op. We zagen al veel crashes dit weekend en soms is het beter om ‘in leven’ te blijven in plaats van te veel te pushen. Je kunt heel snel in de problemen komen. De crash van Maverick [Viñales] was heftig en ook de crash van Marc [Márquez] was heel groot dus je kunt gauw zwaar crashen. In de Sprint race kwam ik zelf ook meerdere keren dichtbij een crash dus het is belangrijk om te begrijpen waar de limiet is.”
Tijdens de kwalificatie stond Bagnaia nog een tijdje stil in pit lane om de coureurs achter hem voorbij te laten gaan. De Italiaan was gefrustreerd over het feit dat er zoveel coureurs zijn in de MotoGP klasse die op zoek zijn naar een sleepje. Volgens Bagnaia volledig onnodig en een slecht voorbeeld.
Pecco Bagnaia: “In de kwalificatie hadden wij niet de perfecte strategie maar ik wist 100% zeker dat iedereen me zou gaan volgen als ik in de pitbox bleef wachten. Ik begrijp niet waarom sommige coureurs in de MotoGP nog steeds willen volgen. We hebben de slipstream niet nodig, dit is het hoogste niveau van onze sport. Als je in de MotoGP rijdt dan ben je ook in staat om een snelle ronde te rijden. Ik begrijp het niet en ik vind het ook niet goed dat het gebeurt. Het heeft geen zin om hierover in gesprek te gaan, dat hebben we in het verleden al gedaan maar er verandert toch niets.
Wij hadden te maken met twee technische problemen tijdens de kwalificatie waardoor ik niet kon pushen zoals ik wilde maar toch kon ik meedoen voor pole position. In mijn tweede poging was ik op weg naar pole position maar er werd een gele vlag gezwaaid. We weten dat zoiets op dit circuit al gauw kan gebeuren maar ik kan er weinig over zeggen, zo zijn de regels. Ik hou er niet van dat de MotoGP op de Moto3 begint te lijken, dat is het enige dat ik zou willen veranderen. Ik erger me er behoorlijk aan.”
De MotoGP race over 30 ronden op de Sachsenring gaat zondagmiddag om 14:00 uur van start.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.