Pecco Bagnaia en Ducati: favorieten voor succes in 2022?

1786
Pecco Bagnaia op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De viezigheid naast de racelijn is duidelijk te zien | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia eindigde de MotoGP test in Mandalika als zesde op de tijdlijst. Zowel in Indonesië als Maleisië hield de Italiaan zich niet bezig met het rijden van één snelle ronde, en was het vooral zaak om de nieuwe Ducati Desmocedici GP22 zo goed mogelijk voor te bereiden voor het nieuwe seizoen.

Met vier overwinningen en vijf pole positions in de laatste zes races van 2021 gaat Pecco Bagnaia misschien wel het 2022 MotoGP seizoen als grote favoriet voor de wereldtitel. Niet alleen Bagnaia was ijzersterk in deze laatste fase van het afgelopen jaar, ook het materiaal waarmee de Italiaan reed leek beter te zijn dan dat van de concurrentie. Een volledig Ducati podium in de laatste race van het jaar in Valencia was het bewijs dat de Desmocedici een zeer complete machine was. Tevens won Ducati het constructeurs- en teamkampioenschap.




Maar de innovatieve Italiaanse motorenfabrikant heeft uiteraard niet stilgezeten. Gigi Dall’Igna en zijn team hebben met de Ducati Desmocedici GP22 opnieuw een stap gemaakt, alhoewel de machine nog wel enigszins verfijnd moet worden. Naast dat de nieuwe Ducati opnieuw meer vermogen heeft loopt de fabrikant uit Bologna opnieuw voor met een ander technische ontwikkeling.

In 2019 kwam Ducati als eerste fabrikant met een systeem waarmee ze de achterzijde tijdens de starts konden laten zakken. Hiermee werd de Desmocedici een soort ‘dragster’ met betere starts als gevolg. In 2020 ontstond de mogelijkheid om dit systeem ook tijdens het rijden te activeren. Bij het accelereren zou er dan minder sprake van ‘wheelie’ en luchtweerstand zijn, met een betere acceleratie en hogere topsnelheid als gevolg.

Inmiddels hebben alle andere fabrikanten zo’n systeem, maar Ducati is nog een stap verder gegaan. Aan de foto’s te zien lijken de GP22’s nu ook de voorkant te laten zakken tijdens het accelereren. Hoe dit precies werkt is uiteraard niet bekend, Ducati teammanager Davide Tardozzi heeft al aangegeven hier niet over te willen spreken aangezien andere fabrikanten het dan willen verbieden.

Hoe dan ook interessante ontwikkelingen bij Ducati die net zoals in de laatste jaren weer vooroploopt met de nieuwste innovaties. Bagnaia zal ongetwijfeld een kanshebber zijn voor de wereldtitel gezien zijn huidige vorm. Het feit dat zowel hij, als ook teamgenoot Jack Miller en Pramac Racing coureurs Jorge Martin en Johann Zarco nog niet zo hard van de daken hebben geschreeuwd, kan zomaar betekenen dat het wel eens mooi jaar kan worden voor Ducati. Hun enige MotoGP wereldtitel stamt nog uit 2007 met Casey Stoner, hoog tijd dat daar een tweede aan wordt toegevoegd.

Pecco Bagnaia: “Ik denk dat we in de afgelopen twee tests een grote stap vooruit hebben gemaakt. De nieuwe machine is heel snel en constant, daar zijn we heel blij mee. Alle fabrieksrijders hebben goed werk geleverd. Tijdens de laatste dag hebben we een lange run gedaan op medium banden, en ondanks dat dat niet de juiste keuze was, was ons tempo constant en goed.

Ik ben best tevreden met het werk dat we tijdens deze drie testdagen hier in Mandalika hebben verricht. De baan is erg mooi en ik vind vooral de eerste sector erg gaaf, dus ik kijk ernaar uit om hier over een maand te racen. Tijdens deze dagen hebben we vooral ons ontwikkelingsprogramma gevolgd. We hebben nieuwe onderdelen getest, gewerkt aan het bandenmanagement en de elektronica van de nieuwe motor zonder ons al te veel zorgen te maken over die ene rondetijd. Vandaag hebben we een racesimulatie gedaan, en de feedback was positief. Nu hebben we nog twee weken vrij voordat we in Qatar eindelijk aan het nieuwe kampioenschap beginnen! Ik kijk er naar uit.”

Verder zijn er ook nog de nodige zorgen wat betreft het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De afgelopen dagen werd er veel gesproken over hoe het circuit erbij lag. De eerste dag bestond bijna volledig uit het schoonrijden van de baan, terwijl de sessie halverwege de dag zelfs nog werd stilgelegd om het asfalt met grote machines schoon te maken.

Maar ook in de twee daaropvolgende dagen waren de coureurs absoluut niet te spreken over het asfalt. Zodra er iets van de ideale lijn werd afgeweken was het oppassen geblazen, want het vele stof en zand zorgde ervoor dat het ontzettend glad was. Daarnaast leken er ook delen van het asfalt los te laten. Nagenoeg alle coureurs klaagden over een stenenregen zodra ze achter iemand reden, waarvan onderstaande foto van Pecco Bagnaia met een flinke bloeduitstorting op zijn arm het bewijs is.

Chaz Davies, die afgelopen november met zijn World Superbike collega’s als eerste op het gloednieuwe Mandalika circuit racete, liet op social media al weten dat er toen ook al vraagtekens waren bij de toestand van het asfalt.

Een aantal MotoGP coureurs heeft al laten weten dat ze het niet veilig achten om hier over een kleine vijf weken te racen. Er wordt zelfs al gesproken om de Grand Prix van Indonesië uit te stellen naar later in het jaar of zelfs naar 2023 te tillen. De (financiële) belangen zijn groot, dus zo’n beslissing gaat zeker niet over één nacht ijs.

Update dinsdag 15-2-2022, 13:30 uur: Mandalika Circuit opnieuw geasfalteerd voor Grand Prix in maart

Hoe dan ook, het 2022 MotoGP seizoen zit eraan te komen en in het kamp van Bagnaia en Ducati lijkt men er het volste vertrouwen in te hebben dat ze er goed voor staan. Zondagavond 6 maart weten we meer, maar met maar liefst 21 races op de kalender is de weg naar het kampioenschap nog heel lang.




Handige links Official MotoGP Test Mandalika 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag





  • Mandalia Circuit
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 93 Marc Marquez
  • 20 Fabio Quartararo _
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo _DSC3749
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso, 40 Darryn Binder, 93 Marc Marquez _DSC0879
  • 20 Fabio Quartararo
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 93 Marc Marquez



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter