Pecco Bagnaia: “Dit was geen normale dag: crashen met 32 graden hellingshoek en een band die pas na vijftien ronden werkt”

7494
Pecco Bagnaia - Misano World Circuit Marco Simoncelli | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia kwam zondagmiddag ten val in de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Italiaan ging op een merkwaardige wijze onderuit nadat hij in de eerste helft van de race al een achterstand had opgelopen op Jorge Martin en Enea Bastianini, in nota bene zijn honderdste MotoGP race.

Dat het niet altijd meezit bij Pecco Bagnaia is inmiddels wel duidelijk. In de 28 MotoGP races die we in 2024 hebben gehad (Sprints en Grands Prix) is de Italiaan zeven keer niet aan de finish gekomen, een percentage van 25%. Iedere keer als het de tweevoudig en regerend MotoGP kampioen voor de wind lijkt te gaan is er weer iets anders dat hem in de weg ligt om het kampioenschap echt bij de nek te grijpen.




Zo ook op zondagmiddag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, de thuis Grand Prix van de Italiaan die hij zo graag wilde winnen. Zaterdagmiddag lukte het al in de Sprint race maar een Grand Prix race winnen is toch meer waard, uiteraard ook wat betreft de punten.

Bagnaia maakte niet de perfecte start maar wist titelconcurrent Jorge Martin toch achter zich te houden in de openingsfase van de race. Vervolgens werd het al gauw duidelijk dat hij niet over het tempo beschikte dat Jorge Martin en Enea Bastianini wel konden rijden. In de vierde ronde kwam de Spanjaard langszij en een ronde later kon zijn teamgenoot hem zonder al te grote problemen passeren. Er ontstond een gat van zo’n drie seconden waardoor het een gelopen race leek voor Bagnaia.

Daar kwam halverwege de race echter verandering in want ineens schoot het tempo van de Italiaan omhoog. Hij reed rondetijden van onder de 1’31 en was in die fase van de race een halve seconde sneller dan zijn twee merkgenoten voor hem. Bagnaia reed een nieuw ronderecord in de race en reed naar Martin en Bastianini toe totdat de opmars in de 21e ronde ineens abrupt ten einde kwam. Bij het aanremmen voor bocht 8 (Quercia) gleed de voorkant ineens weg alsof het een crash op een natte baan was. Bagnaia kwam hard ten val tot stilstand in de grindbak waardoor hij opnieuw een DNF achter zijn naam zag staan.

Het duurde even voordat de Italiaan zich meldde voor zijn media debrief waar hij zijn licht over deze race liet schijnen.

Pecco Bagnaia: “Ik weet niet wat er wel normaal was vandaag, alles verliep al vanaf de ochtend op een vreemde manier. Ik had de machine nog behoorlijk rechtop staan, er was op het moment van de crash slechts 32 graden hellingshoek. Normaal kun je met zo’n hellingshoek helemaal niet crashen in droge omstandigheden. Ik remde niet hard, ik remde zelfs achttien meter eerder dan in mijn snelste ronde. Toch verloor ik de voorkant alsof ik over een hobbel ging, terwijl die er helemaal niet was. Het is vreemd maar alles was vanaf het begin al vreemd.”

Al voordat de race van start ging bleek Bagnaia problemen te hebben met zijn banden. Het was volgens hem vergelijkbaar met de Grand Prix van Catalunya in 2023 toen hij na de start meteen met een flinke high-sider ten val kwam en over zijn benen werd gereden door Brad Binder.

Pecco Bagnaia: “In de warm up ronde verloor ik de achterkant in de laatste bocht, daarna verloor ik ‘m nog een keer na de start in bocht 1 en bocht 13. Ook verloor ik een keer de voorkant in bocht 14. Ik pushte heel hard maar kwam niet verder dan een 1’31.7 maar van het een op andere moment was mijn rondetijd ineens zes à zeven tienden sneller. Dit was zonder iets op een andere manier te doen, ik was gewoon aan het rijden. Ik weet niet wat het is.

Het gevoel met de achterband was vergelijkbaar met Barcelona vorig jaar, toen had ik er ook al tijdens de warm up ronde moeite mee en kwam ik in de tweede bocht ten val. Gelukkig heeft Misano meer grip dan Barcelona maar het voelde vergelijkbaar aan. De achterband werkte niet goed en ik was als een rijdend obstakel voor de andere rijders. Het is heel vreemd. Ik heb nog nooit een rijder horen klagen over een achterband die pas na vijftien ronden begon te werken.”

Eerder dit weekend klaagden onder andere Marc Márquez en Enea Bastianini ook over banden die ze niet helemaal werkend kregen. Gezien zijn rondetijden was het duidelijk dat de banden van Bagnaia wel goed waren, maar de reden dat ze in de eerste fase van de race niet functioneerde is nog een raadsel.

Pecco Bagnaia: “We kunnen er van alles van zeggen maar we weten niet precies wat er gebeurd is. Ook Marc [Márquez] en Enea [Bastianini] klaagden op vrijdag dat ze de medium-compound achterband niet konden gebruiken, terwijl het vanaf het begin van het weekend duidelijk was dat dat de raceband zou zijn. Hoe dan ook, de band werkte de eerste vijftien ronden niet en dat is vreemd. Daarna was het wel goed en ik was ook super snel, ik reed het tempo dat ik voorafgaand aan de race had verwacht. Na de start reed ik aan de leiding en ik was er vrij zeker van dat ik een gaatje kon slaan, want mijn racetempo was heel goed. Maar we zijn nu al heel veel kansen kwijtgeraakt.”

Gezien zijn indrukwekkende tempo in de tweede helft van de race, waarbij hij in rap tempo naar Martin en Bastianini toereed, was er dan wellicht nog een kans op de overwinning voor Bagnaia?

Pecco Bagnaia: “Winnen niet, maar als je kijkt wat er in de laatste ronde is gebeurd dan wel. Ik kwam dichterbij [Martin en Bastianini] maar toen ik sneller begon te rijden, werden hun rondetijden ook sneller. Ik had al anderhalve seconde op hen dichtgereden dus misschien had ik de race nog kunnen winnen, maar het gat dichtrijden en dan ook nog inhalen zijn twee verschillende verhalen. Maar hoe dan ook, überhaupt de race finishen was al een heel goed resultaat geweest.”

Waar we in het verleden andere coureurs al gauw de verwijtende vinger hebben zien wijzen naar Michelin houdt Bagnaia de beschuldigingen bij zich. Wel frustreert het hem dat er dingen gebeuren die (schijnbaar) buiten zijn macht zijn en ervoor zorgen dat hij veel punten blijft verliezen.

Pecco Bagnaia: “Dat het vijftien ronden duurt voordat de achterband begint te werken is volledig nieuw voor mij, maar ook voor Michelin. Zij weten niet wat er gebeurd is en ik denk dat het ook lastig is om te begrijpen want de bandenspanning en de temperatuur waren goed. Toch werkte de band niet, dus ik weet het niet. Ik weet 100% zeker dat Michelin niet weet wat er gebeurd is, dat is een probleem. Ze willen ons allemaal iedere keer dezelfde kans geven maar om de één of andere reden werken de banden niet altijd hetzelfde. Dat vind ik jammer want ik heb een perfect weekend gehad, voelde me op fysiek gebied goed en kon pushen zoals ik wilde.

Alles zag er goed uit en in de race deed ik wat ik moest doen, starten vanaf pole position en in de eerste ronde aan de leiding rijden. Toen moest ik langzamer rijden omdat de banden niet ‘klaar’ waren. Dat is een groot probleem waardoor het kampioenschap niet gebalanceerd is op dit moment. In de laatste drie Grands Prix zijn mij drie situaties overkomen die buiten onze controle zijn. In de twee raceweekenden in Misano heb ik uiteindelijk maar vijf punten verloren [op Jorge Martin] maar het had ook veel beter kunnen zijn. We hadden een grote kans om hier de leiding in het kampioenschap over te nemen maar die kans kregen we uiteindelijk niet.”

Dan een ander veelbesproken punt van de race: de inhaalactie van teamgenoot Enea Bastianini op directe titelconcurrent Jorge Martin in de laatste ronde. Het oordeel van Bagnaia is duidelijk.

Pecco Bagnaia: “Ik denk dat het gewoon een race-inhaalactie is, er was niks geks. Het is sowieso al heel lastig om in te halen. Het was niets anders dan wat Jorge [Martin] bijvoorbeeld bij mij heeft gedaan in Qatar en India. Ik denk dat het normaal is bij het racen.”

De gehele MotoGP paddock is inmiddels al onderweg naar Indonesië waar komend weekend, van 27 t/m 29 september, de vijftiende Grand Prix van het seizoen zal worden verreden op het Pertamina Mandalika International Street Circuit.



zs-728x90



Handige links Gran Premio Pramac dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Jorge Martin (89)
  • Jorge Martin & Enea Bastianini
  • Jorge Martin & Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • & Fabio Di Giannantonio
  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • Enea Bastianini & Jorge Martin
  • MotoGP podium - Misano 2
  • Start MotoGP race
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Moto2 race
  • Barry Baltus
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Sprint
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Sprint
  • Francesco Bagnaia
  • Start Sprint
  • Enea Bastianini
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Alex Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Joan Mir
  • Luca Marini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Miguel Oliveira
  • Raul Fernandez
  • Aprilia RSV4 X
  • Pedro Acosta
  • Augusto Fernadez
  • Aprilia RSV4 X
  • Johann Zarco
  • Aprilia RSV4 X
  • Francesco Bagnia
  • Francesco Bagnia
  • Francesco Bagnia
  • Adrian Fernandez
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Marco Bezzecchi (72)
  • Tony Arbolino
  • Zonta van den Goorbergh
  • Jorge Martin
  • Marc Márquez
  • Francesco Bagnaia
  • Pre-event persconferentie
  • Fabio Quartararo
  • Pre-event persconferentie
  • Jack Miller
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Márquez
  • Jorge Martin



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

31