Paolo Ciabatti: “De juiste coureurs in huis voor de 2022 MotoGP wereldtitel”

3790
paolo-ciabatti
Ducati Corse sportdirecteur Paolo Ciabatti | foto© Ducati Corse

Na een succesvol verlopen 2021 MotoGP seizoen zal Ducati in 2022 met maar liefst acht motoren vertegenwoordigd zijn in de koningsklasse. Ducati Corse sportdirecteur Paolo Ciabatti maakt de balans op van het voltooide kampioenschap en kijkt met optimisme naar de toekomst. Een toekomst waarin met acht talentvolle coureurs ook de nodige managementvaardigheden nodig zullen zijn om het geheel in goede banen te leiden en de juiste coureurs aan boord te kunnen houden.

Ducati kan terugkijken op een meer dan geslaagd 2021 MotoGP seizoen. Ondanks dat de Italiaanse motorenfabrikant de wereldtitel aan Fabio Quartararo (Yamaha) moest laten ging men wel aan de haal met zowel de constructeurs- als ook de teamtitel. De Desmosedici GP21 bleek daarnaast de meest gebalanceerde en competitieve motor te zijn, met in totaal 21 podiumplaatsen (het hoogste aantal in de geschiedenis van het merk in de MotoGP klasse).







Paolo Ciabatti: “Fabio had een fantastisch seizoen, een seizoen bijna zonder fouten, en hij verdiende het om de wereldtitel te winnen. Maar we hebben er alle vertrouwen in om volgend jaar nog beter voor de dag te komen. Het idee voor aanvang van het afgelopen seizoen was om met Jack [Miller] te beginnen als kanshebber voor het kampioenschap en dat Pecco [Bagania] mee zou strijden voor de top vijf klassering. Daarna pakte hij de pole in Qatar en streed hij mee om de race te winnen. Hij had een fantastisch tweede deel van het seizoen. Jack daarentegen pakte zijn eerste overwinning op een Ducati in Jerez en vervolgens op Le Mans, maar daarna waren er wat ups en downs voor hem.”

Ducati zag zijn kansen op het behalen van de wereldtitel enige tijd terug definitief verloren gaan tijdens het tweede Grand Prix weekend van het seizoen in Misano. Bagnaia kwam hier in de race ten val nadat hij daarvoor al een paar keer kostbare punten had laten liggen in o.a. Mugello, Spielberg en Silverstone.

Paolo Ciabatti: “Dat klopt, maar we zijn tevreden en we denken dat we de coureurs in huis hebben die volgend jaar echt voor de titel kunnen gaan. En dat gaan we doen.”

Dat Ducati voor komend seizoen goed beslagen komt moge duidelijk zijn met maar liefst acht machines op de grid. Met vijf Desmosedici-fabrieksmachines en drie GP21 uitvoeringen en de Fransman Johann Zarco met zijn dertig jaar als oudste coureur komen de Italianen inderdaad goed beslagen ten ijs. Een aantal jeugdige talenten die elkaar pusht en natuurlijk allemaal niets liever willen dan een plaats af te dwingen in het officiële fabrieksteam. Maar wie komen er de komende maanden in aanmerking voor een nieuw contract aangezien veel van de huidige rijderscontracten aan het einde van komend seizoen aflopen. Veel talentvolle coureurs binnen de gelederen is leuk, maar het betekent wel dat er al snel keuzes gemaakt moeten worden aangezien ook andere merken in de markt zijn voor een aantal van de huidige Ducati talenten.

Paolo Ciabatti: “De meeste van onze rijderscontracten lopen inderdaad eind 2022 af, met in sommige gevallen een optie erin om ze te verlengen. Over het algemeen is het de bedoeling om volgend jaar na enkele races te beginnen met het bedenken van de ideale samenstelling van ons fabrieksteam en onze satellietteams. Ik denk dat we al wat ideeën hebben, maar het is natuurlijk altijd leuk om eerst te zien hoe het seizoen begint en dan misschien onze contractmogelijkheden te benutten.”

Het zou dus zomaar eens kunnen dat Ducati begin komend seizoen een keuze moet maken tussen b.v. Jack Miller of Jorge Martin. Miller leek een jaar geleden immers nog de rol van eerste coureur binnen het Ducati fabrieksteam te moeten gaan vervullen, maar de afgelopen maanden bleek Bagnaia de kar te trekken terwijl Martin in de kleuren van Pramac Racing ook geweldige dingen liet zien.

Paolo Ciabatti: “Jack is één van de snelste coureurs, onder bepaalde omstandigheden waarschijnlijk wel de beste of in ieder geval één van de beste van het veld, helemaal als het nat of halfnat is. Maar soms helpt zijn rijstijl hem niet om de banden voor de tweede helft van de race goed te houden. Ik denk dat dit b.v. één van de gebieden is waar we hem moeten helpen verbeteren.”

Miller even druk met iets anders
Miller is inmiddels teruggekeerd naar zijn geboorteland Australië waar hij komend weekend aan de start zal verschijnen tijdens een ronde meetellend voor het Australisch Superbike Championship op The Bend Motorsport Park. De Ducati coureur zal aan de start verschijnen op een 2021 Ducati Paniagle V4 R, een machine welke hij onlangs kocht van het bekende DesmoSport Ducati Team. Miller zal komend weekend in zijn thuisland als teamgenoot optreden van Oli Bayliss, Mike Jones en Wayne Maxwell.

Onderstaand het tijdschema

Zaterdag:

  • Vrije training: 01:10am – 01:50am
  • Qualifying 1: 05:50am – 06:05am
  • Qualifying 2 (Top 12): 06:20am – 06:35am

Zondag:

  • Race 1: 01:45am – 02:25am
  • Race 2: 04:50am – 05:30am

Komend weekend zullen we de verrichtingen van Miller nauwlettend volgen. Indien mogelijk – we wachten nog op toestemming van de organisatie – zullen de kwalificaties en beide races Live te volgen zijn op www.racesport.nl. Hierover de komende dagen meer nieuws.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter