De prestaties van Maverick Viñales en Valentino Rossi waren in het begin van het seizoen goed, echter al naar gelang het 2017 seizoen vorderde ging het minder en minder. In Valencia bleken de problemen zo groot dat zowel Viñales als ook Rossi zondagochtend teruggrepen naar het 2016 model van de Yamaha M1.
Dat de sfeer de afgelopen paar races niet heel goed was binnen het Movistar Yamaha MotoGP Team zal voor velen geen verrassing zijn. Zaterdagmiddag na afloop van de kwalificatie bleek overduidelijk dat met name Maverick Viñales er helemaal klaar mee was en niets liever wilde dat het seizoen voorbij was – Viñales kwalificeerde zich slechts als dertiende en wist zich niet te plaatsen voor QP1.
In zijn reguliere debrief met de media zaterdag na afloop van de kwalificatie deed de Spanjaard alle vragen over zijn slechte prestatie en de problemen af met één simpel antwoord: ‘No comment, you can ask Yamaha’. Het was overduidelijk dat er iets moest gebeuren, en zondag na afloop bleek dat er iets gebeurt was, iets dat een fabrikant normaalgesproken niet heel snel zal doen.
Beide Movistar Yamaha’s begonnen aan de warm-up op hun overjarige 2016 chassis – het chassis waarmee Johann Zarco de afgelopen wedstrijden als Rookie zo succesvol was.
Met een vijfde (Rossi) en een twaalfde plaats (Viñales) waren de prestaties zondag tijdens de afsluitende wedstrijd van het seizoen zeker nog niet zoals verwacht, maar ondanks dit hadden zowel de Italiaan als ook de Spanjaard na afloop geen spijt van de beslissing.
Zo liet Rossi weten dat hij hetzelfde resultaat had verwacht als hij wel gebruik had gemaakt van het 2017 chassis:
“We hebben dit weekend echt alles geprobeerd om het chassis aan te passen en een goede set-up te vinden. Het grootste probleem is de slijtage van de banden, ik had simpel geen grip en dat wordt het heel lastig. Uiteindelijk hebben we zaterdagavond de knoop doorgehakt en besloten om zondag het 2016 chassis te gebruiken. Het stond al op onze planning om met het 2016 frame te gaan testen dinsdag en woensdag, maar dat zijn dus een paar dagen eerder geworden. In een race kun je soms meer leren dan tijdens tien testdagen. We hebben inderdaad een aantal interessante dingen ontdekt. Met het 2016 chassis is de motor gewoon makkelijker te berijden, heb er een beter gevoel mee. Het is echter wel lastig om in een dag alles perfect en goed te krijgen. Ik denk dat ik met de motor van dit jaar hetzelfde resultaat in de race had behaald.”
Een opvallend feit was echter wel dat Rossi twintig seconden langer over de dertig ronden tellende race deed dan een jaar geleden.
Voor Viñales begon het optreden zondagochtend op het 2016 chassis zeker niet naar wens. De Spanjaard kwam al in zijn derde snelle ronde ten val waardoor er belangrijke tijd verloren ging. In de wedstrijd wist Viñales uiteindelijk niet verder te komen dan de twaalfde plaats. Voor veel mediavertegenwoordigers was deze klassering geen verrassing, immers wie zaterdag in de namiddag bij de debrief aanwezig was geweest kon heel duidelijk vernemen dat men tegenover een gebroken man zat die niet liever zou willen dan dat hij twee dagen kon overslaan, dat het 2017 seizoen per direct ten einde zou zijn en er begonnen kon worden aan de eerste test voor het komende seizoen.
“In de race had ik problemen met de achterband, aldus Viñales na afloop van de race. “Ik had op het einde van de race de nodige vibraties. Ik wilde toen geen risico’s meer nemen.”
Uiteindelijk eindigde Viñales, ondanks zijn twaalfde plaats in de race, nog wel als derde achter Marc Marquez en Andrea Dovizioso in de eindstand van het kampioenschap. Rossi zakte echter een plaats, de negenvoudig wereldkampioen zag Dani Pedrosa door zijn overwinning langszij komen, en sloot het seizoen af als vijfde.
Een seizoen om snel te vergeten voor het officiële Yamaha fabrieksteam, echter lang hoeft er niet gewacht worden alvorens het 2018 seizoen van start gaat. Dinsdag en woensdag is Yamaha namelijk op volle sterkte aanwezig bij de eerste tweedaagse test op het Ricardo Tormo Circuit in Valencia. Yamaha zal daarbij alle registers open trekken waarbij zowel Rossi, Viñales als ook Zarco vol aan de bak zullen moeten om alle nieuwe door Yamaha meegebrachte onderdelen te gaan testen.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag