Oranje boven in de MotoGP paddock: Jarno Bijma – Scorpion Helmets

690
jarno-bijma
Jarno Bijma | foto© Nico Schneider

Het MotoGP wereldkampioenschap komt van 28 t/m 30 juni op bezoek in Assen. Tijdens de Motul TT Assen is het niet alleen een thuiswedstrijd voor het Nederlandse NTS RW Racing GP, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh maar ook voor tal van landgenoten die in de MotoGP paddock werkzaam zijn.

Jarno Janssen, Wilco Zeelenberg, Roelof Waninge, Frank Weeink, Peter Bom allemaal namen die regelmatig langskomen tijdens de Grand Prix weekenden. Maar naast deze reeks bekende namen werken er nog een groot aantal Nederlanders in de MotoGP paddock, Van crewchiefs, dataengineers, monteurs tot aan servicemedewerkers van pakken- en helmen leveranciers.







Een tiental van deze Nederlanders hebben we de afgelopen periode opgezocht in de paddock en allemaal (nagenoeg) dezelfde vragen gesteld. De komende dagen tot aan de 2019 editie van de Motul TT Assen zullen we dagelijks een landgenoot aan jullie voorstellen en in de spotlights zetten.

Vandaag: Jarno Bijma – Racing Service & Development bij Scorpion Exo

Naam: Jarno Bijma
Functie: Racing Service voor Scorpion Helmets

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock:
Seizoen 2008

Wat houdt je functie precies in:
Ik verzorg de racing service voor alle rijders die met Scorpion helmen rijden. Dat houdt in dat ik onder meer het interieur zo maak dat de betreffende rijder daar het meest comfortabel mee is. Gedurende het race weekend maak ik uiteraard de helm schoon, controleer ik na elke sessie of alles nog in orde is, en doe nieuwe tear-offs op het vizier. Tevens geef ik advies aan de rijder in geval van wisselende weersomstandigheden, of hoe het best mist of water in de helm te voorkomen.

Hoe ziet een training /wedstrijddag er voor je uit:
Het meeste doe ik eigenlijk op donderdag; ik haal alle helmen op, en controleer ze allemaal. Je weet nooit of er tijdens transport van race naar race iets mee gebeurd is. Ik kijk of alles schoon is, of alle mechanieken soepel en feilloos werken, en of alle helmen tear-offs hebben. Voor de sessie zet ik twee helmen klaar in de box, rekening houdend met de weersvoorspelling. Dat kan dus twee helmen met donkere vizieren zijn, of ook een helm met regenvizier en eentje met “light smoke” vizier. Tijdens de sessies blijf ik vaak achterin de box, voor het geval iemand me nodig mocht hebben. Gelukkig is dat eigenlijk nooit het geval, maar mocht er iets aan de hand zijn, dan wil je niet ergens aan de andere kant van de paddock zijn! Zodra de sessie voorbij is, neem ik de helmen weer mee, zet ze op de droger (sommige rijders zweten als douchekoppen!), controleer de helmen, maak ze schoon, en voorzie ze weer van nieuwe tear-offs.

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden:
Ik woon in Slovenië, waar het geweldig fietsen is, zowel wielrennen als mountainbiken. Verder ben ik graag in het centrum van Ljubljana, er is altijd wel wat te doen!

Met wie in de paddock ben je goede vrienden:
Voor ik bij Scorpion begon, heb ik jaren voor Alpinestars gewerkt, dus ik prijs me gelukkig dat ik een heleboel mensen in de paddock tot mijn vrienden mag rekenen! Ook met de Racing Service mensen van andere helmen- en pakkenfabrikanten hebben we een mooi clubje waarmee we af en toe samen een biertje doen.

Wie is jouw favoriete MotoGP coureur:
Oei, dat is moeilijk..allemaal? Een paar namen die natuurlijk bij me opkomen: Casey, Marc, Jorge..en het was ook altijd fijn werken met Dani Pedrosa. Maar natuurlijk is op dit moment mijn favoriete rijder Fabio Quartararo! Grandioos wat hij nu al laat zien.

Wie is in jouw ogen de meest ondergewaardeerde MotoGP coureur:
Ook hier wil ik eigenlijk antwoorden: “iedereen”. Veel mensen krijgen niet mee hoe GOED deze rijders zijn. Ook de rijders die elke race laatste finishen zijn zo ongelooflijk snel, en zo professioneel, en werken zo hard om op dit niveau te komen, dat is moeilijk om over te brengen in die veertig minuten op zondagmiddag.

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij:
Het dodelijke ongeval van Craig Jones op Brands Hatch in 2008.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij:
Mijn eerste race voor Alpinestars, het besef van : “goh, ik werk nu echt in de SBK/MotoGP!” Gek gevoel.

Hobby’s buiten de racerij:
Sport! Ik fiets graag, train kick-box en af en toe een beetje hardlopen. En reizen blijft leuk, al ben ik voor mijn werk continu weg, ga ik graag met mijn vriendin op pad.

Ambities:
Ik zou graag op zoek gaan naar nieuwe rijders voor Scorpion. Het nieuwe model is super, nu hebben we nog wat meer rijders nodig voor wat extra exposure. En natuurlijk hoop ik dat Fabio zijn eerste overwinning gaat pakken dit jaar!

Lees ook: 

1. Oranje boven in de MotoGP paddock: Rieko Dalhuisen – JetConsult BV
2. Oranje boven in de MotoGP paddock: Robin Spijkers- Petronas Yamaha SRT
3. Oranje boven in de MotoGP paddock: Derek Knipscheer – REV’IT!
4. Oranje boven in de MotoGP paddock: Bart van Heugten – NTS RW Racing GP
5. Oranje boven in de MotoGP paddock: Wilko Kleine – LCR Honda MotoGP Team
6. Oranje boven in de MotoGP paddock: Gerald Perdon – WP Suspension

Dinsdag 25 juni: Arlan Holterman – FI Engineer voor Jorge Lorenzo bij Repsol Honda

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App