Oranje boven in de MotoGP paddock: Derek Knipscheer, REV’IT!

588
derik-knipscheer
Derek Knipscheer | foto© Nico Schneider

Het MotoGP wereldkampioenschap komt van 28 t/m 30 op bezoek in Assen. Tijdens de Motul TT Assen is het niet alleen een thuiswedstrijd voor het Nederlandse NTS RW Racing GP, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh maar ook voor tal van landgenoten die in de MotoGP paddock werkzaam zijn.

Jarno Janssen, Wilco Zeelenberg, Roelof Waninge, Frank Weeink, Peter Bom allemaal namen die regelmatig langskomen tijdens de Grand Prix weekenden. Maar naast deze reeds bekende namen werken er nog een groot aantal Nederlanders in de MotoGP paddock, Van crewchiefs, dataengineers, monteurs tot aan servicemedewerkers van pakken- en helmen leveranciers.







Een tiental van deze Nederlanders hebben we de afgelopen periode opgezocht in de paddock en allemaal (nagenoeg) dezelfde vragen gesteld. De komende dagen tot aan de 2019 editie van de Motul TT Assen zullen we dagelijks een landgenoot aan jullie voorstellen en in de spotlights zetten.

Vandaag: Derek Knipscheer, Senior Brand Relations Manager voor REV’IT!

Naam: Derek Knipscheer
Functie: Senior Brand Relations Manager voor REV’IT!

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock:
Voor REV’IT! sinds 2013

Wat houdt je functie precies in:
Ik ben verantwoordelijk voor de door ons gesponsorde rijders. Dit betekent dat ik de scouting/sourcing voor mijn rekening neem, maar ook het opstarten van de relatie tussen de rijders en hun management en REV’IT!. Daarbij ben ik ook verantwoordelijk voor het onderhandelen en uiteindelijk opstellen van de contracten.

Hoe ziet een training /wedstrijddag er voor je uit:
Het is voor mij zaak om snel duidelijkheid te hebben over welke rijders bij welk team zullen rijden na het huidige seizoen, en om te weten of er mogelijkheden zijn om met de door ons geselecteerde rijders samen te werken (lees: of het contract met hun bestaande partner afloopt aan het einde van het seizoen, of dat het nog doorloopt). Ik heb daarom meerdere besprekingen met diverse stakeholders in de paddock. Soms gaat het om een directe bespreking met de manager in kwestie, soms met andere relaties die mij van de nodige informatie kunnen voorzien.

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden:
Om op het juiste moment de juiste beslissing te kunnen nemen documenteer ik alles na het raceweekend. Daarnaast ben ik voor REV’IT! naast sport ook verantwoordelijk voor het “urban” segment en ben ik betrokken bij de overall marketing strategie van het merk. Mijn functie is dus niet alleen op racing gericht.

Met wie in de paddock ben je goede vrienden:
Vrienden is misschien een groot woord; het blijft werk en je bouwt dus op een andere manier relaties op. Met al onze coureurs heb ik een goede band; je viert succes en je baalt samen met ze als het een keer tegenvalt; zo bouw je wel een bijzondere band op. We werken al jaren samen met RW Racing GP als teamsponsor en zodoende is er altijd een moment in het weekend waarop ik met Jarno Janssen een kop koffie drink; altijd een relativerend moment in een normaalgesproken hectisch MotoGP weekend.

Wie is jouw favoriete MotoGP coureur:
Danilo Petrucci. Niet alleen omdat hij “onze” coureur is, al is er wel een verband dat juist mijn favoriete coureur ook een REV’IT! rijder is. We hebben als merk nooit de ambitie gehad om het hele veld te sponsoren; we willen met coureurs werken die het zien als een partnership en niet enkel als een sponsordeal. We sprongen met hem in het diepe in 2015 en zijn met hem gegroeid tot waar we nu samen staan. Ik heb hem van dichtbij meegemaakt en gezien hoe hij harde kritiek (te zwaar, te langzaam, etc.) zonder blikken of blozen om heeft gezet in klinkende resultaten. Altijd positief, een fantastisch gevoel voor humor, en gewoon bloedsnel op de baan.

Wie is in jouw ogen de meest ondergewaardeerde MotoGP coureur:
Voorheen was dit wellicht hetzelfde antwoord als hierboven, maar ik denk dat het met de waardering nu wel goed zit, haha. Op de huidige grid is dat waarschijnlijk Aleix Espargaró. Hij is de enige coureur in het veld zonder een GP overwinning (verdeeld over alle klassen). Hij is voor de ontwikkeling bij Suzuki en Aprilia van grote waarde geweest, liet op de Forward Yamaha mooie dingen zien, en zat er op de CRT Aprilia destijds gewoon goed bij. Ik ben benieuwd wat hij nu op de Suzuki zou doen; ik denk dat hij gewoon voorin zou mee strijden.

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij:
Je kunt het in de racerij zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar als je een realistisch doel stelt dan valt het qua moeilijke momenten wel mee. Af en toe lukt het niet om een rijder te contracteren waar je je zinnen op hebt gezet; dat is op dat moment balen maar niet meer dan dat. Normaal gesproken werken wij op een stabiele manier waardoor het niet gauw “moeilijk” wordt.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij:
Ontelbaar, al is de overwinning van Danilo in Mugello natuurlijk een mooie, ook omdat het vers is. Overall zou ik zeggen: seizoen 2019. Ons “REV’IT! Racing Technology Center” heeft een vaste plek in de paddock, in alle klassen doen we elke race mee om het podium en we zien dat onze strategie werkt; selectief omgaan met rijders en een langetermijnrelatie aangaan om samen aan succes te werken. Oh, en wat onze World Superbike coureur Álvaro Bautista laat zien is natuurlijk ook prachtig.

Hobby’s buiten de racerij:
Motorrijden; maar dat is natuurlijk een inkopper. Alle disciplines hebben mijn interesse, van wegrace tot cross, supermoto en flattrack; als ik tijd heb dan ben ik zelf op het circuit te vinden. Daarnaast heb ik een aantal oudere Ducati’s en probeer ik zoveel mogelijk mijn kilometers naar kantoor op de motor af te leggen.

Ambities:
We hebben een sterke structuur staan met sterke rijders, dat is iets wat we verder zullen uitbouwen in de toekomst om met onze rijders in de MotoGP paddock te werken aan ontwikkelingen die hun weg vinden naar de producten in onze collectie voor de consument. Niet alleen in de lederen race pakken, maar ook onze Adventure/Touring lijn en onze Urban lijn profiteren van deze ontwikkeling.

Lees ook: 

1. Oranje boven in de MotoGP paddock: Rieko Dalhuisen -JetConsult BV
2. Oranje boven in de MotoGP paddock: Robin Spijkers- Petronas Yamaha SRT

Vrijdag 21 juni: Bart van Heugten, Monteur NTS RW Racing GP

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App