Oranje boven in de MotoGP paddock: Bart van Heugten – NTS RW Racing GP

584
bart-van-heugten
Bart van Heugten | foto© Nico Schneider

Het MotoGP wereldkampioenschap komt van 28 t/m 30 op bezoek in Assen. Tijdens de Motul TT Assen is het niet alleen een thuiswedstrijd voor het Nederlandse NTS RW Racing GP, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh maar ook voor tal van landgenoten die in de MotoGP paddock werkzaam zijn.

Jarno Janssen, Wilco Zeelenberg, Roelof Waninge, Frank Weeink, Peter Bom allemaal namen die regelmatig langskomen tijdens de Grand Prix weekenden. Maar naast deze reeks bekende namen werken er nog een groot aantal Nederlanders in de MotoGP paddock, Van crewchiefs, dataengineers, monteurs tot aan servicemedewerkers van pakken- en helmen leveranciers.







Een tiental van deze Nederlanders hebben we de afgelopen periode opgezocht in de paddock en allemaal (nagenoeg) dezelfde vragen gesteld. De komende dagen tot aan de 2019 editie van de Motul TT Assen zullen we dagelijks een landgenoot aan jullie voorstellen en in de spotlights zetten.

Vandaag: Bart van Heugten, monteur en parts controller bij NTS RW Racing GP

Naam: Bart van Heugten
Functie: Monteur van Steven Odendaal en parts controller bij NTS RW Racing GP

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock:
Sinds 2007 Estoril GP

Wat houdt je functie precies in:
Samen met mijn collega Jordy zijn wij verantwoordelijk voor de NTS machine van Steven Odendaal, deze proberen wij het gehele weekend in een topconditie te houden. Hiernaast ben ik verantwoordelijk voor de diverse spareparts en de voorraad hiervan. Dit is wel eens een uitdaging omdat wij als RW Racing GP het enige team zijn die met het NTS chassis rijden en er regelmatig updates zijn, dus wisselt de voorraad dan ook voortdurend. Als we dan naar de overzeese races gaan moet je ook een selectie maken van wat je meeneemt en wat je denkt nodig te hebben. Gelukkig kan ik dit dan samen met Hans Spaan overleggen die door zijn jarenlange ervaring daar een goede inschatting in kan maken. Maar als we dan weer thuiskomen van alle overzeese trips en we zijn niks te kort gekomen binnen onze beschikbare kilo’s geeft me dit toch wel erg veel voldoening.

Hoe ziet een training /wedstrijddag er voor je uit:
Eigenlijk is dit voor alle klasse ongeveer hetzelfde. Twee uur voor de eerste training van de dag arriveren we in box, gaan de bandenwarmers aan, wordt de motor getankt met het aantal liters die we nodig hebben voor de sessie en wordt de motor nog een keer gestart en warmgedraaid. Vervolgens lopen we alles nog even een keer na. Dan is het afhankelijk van de crewchiefs, zij geven soms nog veranderingen door om bijvoorbeeld de gearing of de vering te veranderen, maar dit zijn vaak geen grote dingen. Dit kan komen door de weersveranderingen of na een meeting of analyse van de data.

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden:
Vaak zijn er toch een aantal dingen die er na het raceweekend geregeld moeten worden, onder andere het mailen en het bestellen van onderdelen. Ook wordt er een regelmatig een tripje langs onze vast spuiter Cees van den Bosch gemaakt die dan weer vol gas aan het werk kan om alles weer klaar te hebben voor het aankomende race weekend zoals, nu voor bijvoorbeeld voor de TT Assen. Verder ben ik naast de teamwerkzaamheden als zelfstandige werkzaam in de motorbranche. Ook probeer ik de tijd te maximaliseren met mijn wederhelft thuis, en ook niet geheel onbelangrijk om wat aan sport te doen anders redden we het niet om b.v. in Thailand – vaak heel erg warm en lange afstand lopen – op de grid te staan voordat de coureur er na de sighting lap arriveren.

Met wie in de paddock ben je goede vrienden:
Door de jaren heen leer je een hoop mensen kennen, mensen van diverse nationaliteiten en er zijn er toch best een aantal waarmee ik een goede klik heb. Dit komt mede omdat je dezelfde passie deelt en lijkt het er dus op dat je in de basis hetzelfde bent en het dus niet uitmaakt in welk land je bent geboren en dat vind ik best bijzonder en erg mooi. Ook is de paddock maar een kleine wereld en kom je elkaar op diverse plekken vaak tegen (vliegveld/hotel/evenement) en dan is het leuk om elkaar even te spreken. Met Jarno Janssen ben ik erg goed bevriend en vaak hebben we ook maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen dit maakt het samenwerken een stuk makkelijker en prettiger, hoe het kan snap ik zelf ook niet haha…

Wie is jouw favoriete MotoGP coureur:
Er is niet één coureur die ik als mijn echte favoriet zie. De heren coureurs zijn stuk voor stuk uitzonderlijke mensen waar ik heel veel respect voor heb. Wat ik zelf wel mooi vind is als je een coureur ziet groeien vanuit bijvoorbeeld het FIM CEV Repsol kampioenschap en zich dan naar de top in de MotoGP ziet vechten door de Moto3 en Moto2 klasse heen met alle ups-and-downs die daarbij horen.

Wie is in jouw ogen de meest ondergewaardeerde MotoGP coureur:
Daar heb ik zo geen naam voor maar wat ik wel jammer vind is dat de coureurs zo weinig tijd hebben/krijgen om zich te ontwikkelen bij teams maar ook bij de fans en dus ook vaak snel worden afgeschreven met de woorden van dat wordt toch nooit iets. Vaak is er geen tijd lees budget voor om een mooi plan van een aantal jaren te maken en hangt de carrière te vaak aan zijde draadje.  Fabio Quartararo is wel een mooi voorbeeld. Doordat er gelukkig een aantal mensen zijn die zijn echte potentiaal zagen en hier in geloofde is deze jongen doorgegroeid en kan hij nu ons ook in de MotoGP mooie dingen laten zien, ja en dan zijn er opeens wel ineens een hoop fans. Maar ook Bo Bendsneyder verdient in mijn ogen deze support, deze jongen werkt hard maar rijdt ook erg hard. Laten we hem alstublieft de tijd geven om zich verder te ontwikkelen zodat ook hij ons meer mooie dingen kan laten zien, en dit dan hopelijk op de NTS bij RW Racing GP uiteraard.

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij:
Zelf vind ik het altijd een klote moment als er een rode vlag is en alle coureurs komen binnen gereden behalve die van jou, dan is het altijd afwachten wat er is gebeurd en hoe het met de coureur gaat. Crashen hoort bij de sport maar allemaal weer heelhuids thuiskomen is toch wel prioriteit nummer 1. Helaas hebben we het al een aantal keer mee gemaakt dat het anders afloopt en dit zijn dan ook de zwarte bladzijdes in het boek. Dit is en blijft het risico van deze sport en gelukkig is dit al vele male minder dan vroeger omdat de veiligheid van onder andere de pakken en helmen gigantisch is verbeterd. Mooi voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de airbag pakken die onze coureurs nu mogen dragen van Rev’it, dat werkt echt super goed.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij:
Dat zijn er verschillende en dat verschilt per jaar. Het is net met welke coureur of project je werkt. Vorig jaar bijvoorbeeld hebben we als team RW Racing GP de eerste WK punten voor NTS gescoord dat is dan wel bijzonder. Op dat moment schrijf je toch een stukje geschiedenis, dat vind ik toch wel erg bijzonder en daar kunnen we toch weer een mooi verhaal over vertellen als we ooit oud en volwassen mogen worden.

Hobby’s buiten de racerij:
Het is een cliché maar dat is toch wel het rijden en sleutelen aan motoren en klassieke auto’s.

Ambities:
Mijn ambities zijn om mijzelf te blijven ontwikkelen op zowel technisch als persoonlijk niveau en om het NTS-project te zien groeien. Het mooie voor mijzelf is dat ik vanaf het begin dat RW Racing GP aan dit project is begonnen in 2017 ik erbij betrokken ben geweest en het nu al heb zien groeien tot een volwaardige Moto2 GP-machine. Met de tools die NTS in huis heeft en de mensen binnen RW Racing GP kan en wordt dit project naar een nog hoger plan getild met het doel om in de toekomst podiumfinishes en overwinningen te gaan scoren, en uiteindelijk een WK titel te behalen.

Lees ook: 

1. Oranje boven in de MotoGP paddock: Rieko Dalhuisen -JetConsult BV
2. Oranje boven in de MotoGP paddock: Robin Spijkers- Petronas Yamaha SRT
3. Oranje boven in de MotoGP paddock: Derek Knipscheer – REV’IT!

Zaterdag 21 juni: Wilko Kleine, Tyre and Fuel Manager / Truck driver LCR Honda Team

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App