Opnieuw zeer lastige dag voor Bo Bendsneyder in Portimão

3301
bo-bendsneyder
Bo Bendsneyder | foto© Randy van Maasdijk

Bo Bendsneyder kijkt terug op twee teleurstellend verlopen eerste dagen van de Grande Prémio Brembo do Algarve. De Nederlander wist zich zaterdag, na drie moeizaam verlopen vrije trainingen, dan ook slechts als negenentwintigste te kwalificeren voor de zondagmiddag te verrijden voorlaatste Moto2 race van het seizoen.

Bo Bendsneyder kende vrijdag in Portimão de nodige problemen tijdens de eerste twee vrije trainingen. Een niet goed werkenden achterband zorgde voor dusdanige problemen dat er geen sprake was van een echt snelle rondetijd. Met een snelste ronde van 1’44.643 noteerde de Nederlander vrijdag de zesentwintigste rondetijd van de dag. De Pertamina Mandalika SAG coureur had na afloop echter goede moed dat het probleem zaterdagochtend tijdens de derde vrije training opgelost zou worden, hij keek vrijdagavond dan ook vol goede moed uit naar de tweede dag.







Bo Bendsneyder: “Het is ons tweede weekend in Portimão en het is altijd leuk om hier terug te zijn. Ik had tijdens de eerste vrije training dan ook veel moeite om een goed tempo te vinden, het is een speciaal circuit en we zullen dan ook echt iets moeten vinden. We hebben de data bekeken en het lijkt erop dat we weten welke kant we op moeten. Het verschil met de vorige keer hier is dat we nu een zachtere achterband hebben, maar op dit moment kunnen we die niet gebruiken omdat we hem te snel kapotrijden. We zijn positief voor morgen, nadat we vanmiddag iets veranderd hebben had ik meteen al een beter gevoel. We kunnen meer ronden rijden met de zachte band. Laten we morgen genieten en ik kan niet wachten om tijdens de derde vrije training weer op de baan te zijn.”

Het verhaal van de Nederlander klopte, zo bleek zaterdagochtend. Bendsneyder wist zijn eigen snelste ronde van de eerste dag in de derde vrije training aan te scherpen tot een rondetijd van 1’43.840. Veel schoot hij er echter niet mee op aangezien de rest van het veld ook sneller rondging. Het resultaat, een zesentwintigste plaats op de samengestelde tijdlijst na drie vrije trainingen.

Met deze klassering moest Bendsneyder aantreden in Q1, de kwalificatiesessie waar de eerste vier coureurs zich alsnog kunnen plaatsen voor Q2, de beslissende kwalificatiesessie waarin de snelste achttien coureurs strijden voor de achttien beste startplaatsen voor de zondag te verrijden race.

Helaas verliep ook deze sessie voor Bendsneyder allesbehalve naar wens. Met een snelste ronde van 1’44.014 wist hij zelfs niet aan zijn eigen snelste rondetijd uit de vrije trainingen te komen. Het gevolg een vijftiende plaats op de tijdlijst en een negenentwintigste startplaats voor de wedstrijd, de voorlaatste Moto2 race van het seizoen.

Bo Bendsneyder: “Het was opnieuw echt een moeilijke dag. Nu moeten we begrijpen wat we moeten doen voor morgen want de race is het belangrijkste. We weten dat het moeilijk wordt omdat we ver achter op de grid starten hoewel alles mogelijk is zoals we in Amerika hebben gezien. Het is een lange race en als we een goede start maken, kunnen we ons nog verbeteren. Zoals ik al eerder zei, het is belangrijk om meer vertrouwen te krijgen met de motor.”

Hoe we het ook wenden of keren, het is vooralsnog niet het weekend van Bendsneyder hier in Portimão. Ondanks dat zijn eigen snelste ronde in de kwalificatie wel aanzienlijk sneller was dan tijdens het eerste Portugese Grand Prix weekend van het seizoen (1’44.773) op hetzelfde circuit is zijn positie op de grid zondag drie plaatsen lager (26e toen en 29e nu). Het tijdverschil vergeleken met de snelste man van het veld was eerder dit seizoen nog 1,872 seconde, dit keer is het opgelopen tot een verschil van 1,913 seconde.

Niet de resultaten waar de Nederlander tevreden mee kan zijn. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Bendsneyder momenteel in een behoorlijke vormcrisis zit, een crisis waarin hij geen schim meer is van de coureur die aan het einde van het seizoen 2020 en het begin van het huidige seizoen zulke fantastische resultaten wist te scoren.

Als we dan toch aan het vergelijken zijn, een jaar geleden noteerde de Rotterdammer hier in Portimão tijdens de kwalificatie op zijn NTS machine een snelste rondetijd van 1’43.062, een kwalificatietijd die dus bijna een seconde sneller was dan zijn vanmiddag gereden rondetijd in Q2. Deze rondetijd was een jaar geleden goed voor de zestiende startplaats, maar wat misschien nog wel veelzeggender is…….deze rondetijd was destijds slechts 0,470 seconde langzamer dan de door Sam Lowes gereden poletijd.

Het moge duidelijk zijn, de Moto2 klasse was, is en blijft een zeer competitieve wegraceklasse, een klasse waarin alles moet kloppen om hard rond te gaan en vooraan mee te doen. Dat alle schakeltjes momenteel bij onze enige Nederlandse Grand Prix coureur even niet op zijn plaats vallen moge duidelijk zijn, zelfs nu hij dit seizoen de beschikking heeft over een zo felbegeerde Kalex machine.

 



Handige links Grande Prémio Brembo do Algarve:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter