Opnieuw zeer geslaagde Ô501Õ van Assen

168

Het hele jaar wordt er al over gesproken: ‘de 501 van Assen’ Een Endurance race georganiseerd door CRT Holland over maar liefst 111 ronden. Waar de race in 2013 onder zeer zonnige en warme omstandigheden verreden werd waren de vooruitzichten voor de 2014 versie anders.

De eerste twee trainingen worden nog droog verreden maar dan gaan de sluizen open. Het belooft iets voor de race. Op een vochtige baan wordt gestart. De start gaat goed voor iedereen maar al snel vallen de eerste teams uit. Er wordt hard gereden op een opdrogende baan. Later in de race valt de regen weer met bakken uit de hemel. Hoogspanning bij de teams die allemaal proberen de motoren op de juiste banden te krijgen en tussendoor nog een beetje rust proberen te pakken. De tijden en klasseringen worden in de gaten gehouden. Het is spannend en bovenal hangt er ook een geweldige sfeer over het circuit.<br /> &nbsp;<br /> Tijdens de trainingen is het duidelijk dat de grootste kanshebbers op de zege luisteren naar de naam: Team Oldebroek. Arjan van Hooren en Niels Fijn die vooraan meestrijden in de NK SuperCup 1000 hebben in ONK Superbike coureur Kervin Bos een sterke partner gevonden. Ze starten vanaf de eerste plaats. Het team No Pressure met Jardo van Huisstede en de broers Marcel en Wesley van Nieuwenhuizen staan al op twee seconden en ruim een seconde erachter staat het team Ott genoteerd met Alex en Eric Ott en Rob Juwett. Maar liefst 48 teams staan aan de start. Vooraf trekt het team van Mobu Racecracksracing zich terug want Michel Burger valt uit en alleen kan Kevin Mos natuurlijk niet starten. Hij krijgt onderdak bij het team van Eusman waar Marc Eusman zich niet 100% voelt en zich graag terugtrekt om Kevin Mos de gelegenheid te geven deel te nemen aan de race. Team Hoogvliegers staan als 48ste op de grid en dat blijkt ver te zijn vanaf de startstreep. <br /> &nbsp;<br /> Vanaf de start gaat meteen Kervin Bos er snel van door en het duurt niet lang of de eerste rijders worden al op een ronde gezet. De baan droogt snel op en de tijden worden sneller. Na een uur gaat Team Oldebroek aan de leiding gevolgd door Bertus Folkertsma Racing die samen met Roel Hoekstra rijdt en Team Isle of Man met Chris Nobel, Yme-Jan Hofstee en Bjorn Jansen, die voor de gelegenheid allemaal de naam Martin hebben aangenomen en in de echte Manx traditie met enorme bakkebaarden door het leven gaan. No Pressure staat als vierde genoteerd net voor Norg Racing, een team bestaande uit Rene van Eyk, Chris Vogels en Bouke Norg die zijn allerlaatste race rijdt. Een week geleden verkocht hij zijn racer aan het team Start die na een zware crash van Ricardo Brink snel op zoek moest naar een vervangende motor. Voorwaarde was wel dat Bouke Norg de motor weer terugkreeg voor deelname aan de 501. De Daltons staan goed geklasseerd met Erwin Druijff, Gerwin van Harten en Dinis Bax. Team Factory Boys ligt er dan al uit. Het team van Rinze Luimstra en Niels Prins valt uit omdat Rinze Luimstra al na enkele ronden onderuit gaat en zijn sleutelbeen breekt. Pech dus ook voor Niels Prins die in eerste instantie met Tristan Lentink zou rijden maar die teamgenoot al voor de racedag zag afvallen omdat een gebroken kuitbeen nog teveel last opleverde.







Op twee derde van de race gaat Team Oldebroek nog steeds duidelijk aan de leiding. Bertus Folkertsma Racing houdt de tweede plaats nog in handen maar de verschillen zijn kleiner geworden. No Pressure en Troppo Veloce met Andre Niemantsverdriet, Harold Vermeulen en Stephan de Boer komen snel opzetten, gevolgd door Team Isle of Man, Racing Team Twente bestaande uit Axel Bult en Maik Kemerink en Team Kryptonite met Remo Woudstra, Marten van Harten, Paul Kuijper als vervanger van de geblesseerde Willem Moedt en Michael Droste die Peter Koch op het laatste moment kwam vervangen.<br /> <br /> Wanneer in het laatste uur de regen opeens met bakken uit de lucht komt gaan er een paar rijders onderuit en wordt er een aantal malen de 60 km vlag getoond. De race kan doorgaan en de regen, de vele bandenwissels en pitsstops en zeker ook de vermoeidheid zorgen voor verschuivingen in het klassement. De zege voor Team Oldebroek komt niet meer in gevaar. No Pressure rukt op naar plaats twee en Isle of Man weet in het laatste deel net de derde plaats te grijpen. Troppo Veloce mist zodoende net het podium. Spannende race en de inzet en het plezier waarmee gereden is maken het tot een race waarover nog veel zal worden nagepraat. Enkele Duitse teams die voor het eerst deelnamen weten het na afloop al zeker: &lsquo;Wij zijn er volgend jaar weer bij. Wat een geweldige dag!&rsquo;&nbsp; <p>Dat verzuchten ook Esther en Marco van Race en Zo. Zij hebben de vele kinderen bezig gehouden die op minibikes een rondje op de uitgezette baan op de paddock mochten rijden. Ook Marcel en Stanley zijn bekaf na de hele middag suikerspinnen draaien en limonade schenken. Zo is de 501 van Assen meer geweest dan een race. Het is een evenement wat vertier geeft voor het hele gezin en waar een zeer groot aantal mensen op af gekomen zijn terwijl de weersvoorspellingen niet optimaal waren. Volgend jaar weer!<br /> <br /> Een groot deel van de rijders komt naar het podium om de nummers &eacute;&eacute;n, twee en drie te huldigen. Er wordt druk gepraat, ervaringen uitgewisseld en uiteindelijk geklapt voor de winnaars die door een bijna schorre Hennie Lentink naar het podium worden gedirigeerd.&nbsp;</p> <p>Lentink laat na afloop weten blij te zijn met het evenement en dat deze race extra glans heeft gekregen door de omstandigheden:&nbsp;</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Waar je anders alleen tijdens een 24-uurs race zon, regen, wind en donkere luchten ziet is CRT Holland erin geslaagd al deze elementen in 3 1/2 uur te stoppen. Het is mooi geweest.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><a href="https://www.racesport.nl/KALENDER/MotoGP/tabid/95/ModuleID/1427/ItemID/92/mctl/EventDetails/Default.aspx" target="_blank">Volledige uitslag</a><br /> </span> <p> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>