Afgelopen weekend stond voor Luuk de Vries de op één na laatste race van dit seizoen in de MIR Racing Moto 5 Cup op de kalender. Ditmaal op het iconische Circuito de Jerez. Waar vorig weekend de World Superbikes nog actief was, was het nu de beurt aan de coureurs uit de Moto 5 klasse. Het weekend was net even iets anders ingedeeld dan normaal, op vrijdag was er een (onofficiele) trainingsdag gepland, gevolgd door 2 kwalificaties op de zaterdag en tot slot 2 races op de zondag.
Op vrijdag stonden er 3 sessies gepland, ieder van 25 minuten. Aangezien dit pas de tweede keer op de grote baan was voor Luuk de Vries was het plan van de eerste training de baan goed te leren kennen. Dit lukte goed, de jonge Nederlander bouwde de sessie mooi op en kwam met nuttige informatie binnen, waarna er verschillende dingen met de vertanding konden worden geprobeerd in training 2. In training 3 had De Vries echt al een goed tempo, klaar voor de zaterdag.
Op zaterdag werden er 2 kwalificaties verreden, maar de dag begon erg nat. Toen de baan op leek te drogen kwam er opnieuw regen uit de lucht en koos De Vires ervoor om in kwalificatie 1 pas van start te gaan zodra de baan op zou drogen. De reden hiervan was dat het ernaar uitzag dat kwalificatie 2 later op de dag droog zou zijn. Uiteindelijk werd er niet gereden in kwalificatie 1, omdat het opnieuw begon te regenen en De Vries geen onnodige risico’s wilde nemen. Drie kwartier voor de start van Q2 stopte het met regenen en droogde de baan snel op. Het leek erop dat de baan nog nat was toen de lichten op groen gingen en om die reden ging De Vries de baan op met regenbanden. “Plan B” lag al klaar voor het moment dat de baan te droog zou zijn voor de regenbanden. Na een ronde komt De Vries naar binnen en binnen no-time wordt de motor voorzien van een set verse slicks. De Vries weet zichzelf te verbeteren en zet een twaalfde tijd op dat moment. Met nog 40 seconden op de klok krijgt de Nederlander helaas te maken met een technisch probleem en is hij genoodzaakt de motor aan de kant te zetten. Jammer, maar toch niet ontevreden met de dertiende startplek onder deze lastige omstandigheden.
Omdat er geen warm up zou zijn op de zondag stonden er deze dag enkel twee races op het programma. Door het Spaanse zonnetje begon de zondag al een heel stuk beter dan de regenachtige zaterdag.
De Vries heeft geen goede start in race 1, maar weet gelukkig in de eerste bocht nog 2 plekken te pakken en komt de eerste ronde door op de twaalfde plaats. Omdat het ‘s nachts veel geregend heeft waren twee bochten nog compleet nat, dus dat was tricky. Door een aantal uitvallers rijdt De Vries op een negende positie en dicht het gat naar de achtste plaats, welke hij over weet te nemen. Dit resulteert in een kuip aan kuip gevecht op het rechte stuk. De Vries rijdt weg bij deze coureur maar helaas door een rode vlag krijgt hij niet de kans om het gat te dichten richting p7. De race wordt eerder afgevlagd en het hele team is heel tevreden met een mooie achtste plaats! Een betere start zal De Vries helpen in race 2.
De Vries kende inderdaad een betere start in de tweede race, maar verloor te veel tijd in zijn eerste drie ronden. De groep voor hem was toen al weg en het gat met hen was intussen opgelopen naar vier seconden. Gelukkig weet De Vries door hard te werken beetje bij beetje weg te komen bij zijn eigen groep. Iedere ronde wordt het gat richting het groepje voor hem ook iets kleiner, wat echt heel knap is gezien De Vries geen moment gebruik kan maken van een slipstream. Tot dat moment rijdt de Nederlander een eenzame race, maar doordat de jongens voor hem met elkaar in gevecht raken en De Vries zijn tijden blijft verbeteren zit hij in de laatste ronde in de groep! De Vries komt naar p11 door een Engelse coureur buitenom in te halen en weet door de slipstream op de streep p10 te pakken! Een ongelofelijk knappe prestatie van De Vries, omdat hij echt vechtlust heeft getoond door zich zo terug te knokken zonder enige hulp van een slipstream of andere coureurs!
Door De Vries zijn prestaties van dit weekend schuift hij in het kampioenschap op naar de achtste plaats!
Begin december reizen De Vries en zijn team voor de laatste keer dit seizoen af naar Spanje. Het laatste raceweekend staat gepland op 7 & 8 december in Cartagena, opnieuw een grote baan.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’