Opnieuw aanpassingen bocht 10 Circuit de Barcelona – Catalunya

1550
circuit-de-barcelona
Lay-out Circuit de Barcelona- Catalunya

Bocht 10 van Circuit de Barcelona – Catalunya wordt opnieuw aangepast. De meest controversiële en de door veel MotoGP vervloekte bocht van het Spaanse circuit wordt deze winter namelijk weer in oude staat hersteld, maar dan met een sterk verbeterde run-off area.

Bocht 10 van het nabij Barcelona gelegen circuit was in het verleden een spectaculaire snelle lange linkse doordraaier die leidde naar de lange en snelle rechterbocht 11. Ruim 15 jaar geleden besloot de Formule 1 organisatie de bocht te laten aanpassen in een scherpe knik gevolgd door een kort recht stuk naar bocht 11.







Dezelfde Formule 1 organisatie gebruikte daarnaast sindsdien een nieuw aangelegde chicane (bocht 14 en 15), een bochtencombinatie die door de MotoGP coureurs verafschuw werd. Tijdens de Grand Prix weekenden bleven de MotoGP coureurs dan ook gebruik maken van de oorspronkelijke lay-out en meden deze nieuw aangelegde chicane. Na het dodelijk ongeval van Luis Salom (2016) in deze voorlaatste bocht, gingen de MotoGP coureurs overstag en in 2017 werd er dan ook voor het eerst gebruik gemaakt van de genoemde chicane.

Niet alleen maakten de coureurs uit het MotoGP wereldkampioenschap in 2017 gebruik van deze nieuwe chicane, ook werd er dat jaar gebruik gemaakt van de nieuwe lay-out van bocht 10. Een jaar later switchten de MotoGP coureurs echter alweer en werd er in 2018 weer gebruik gemaakt van de snelle versie van de voorlaatste bocht, dit nadat er voorafgaand aan het evenement aanpassingen waren aangebracht aan de run-off area nabij deze voorlaatste bocht.

De krappe variant van bocht 10 bleef daarentegen in gebruik, dit tot ongenoegen van veel coureurs. De crash van Jorge Lorenzo in 2019, die in zijn val Andrea Dovizioso, Maverick Vinales en Valentino Rossi meenam, liet zien waarom bocht 10 werd verafschuwd: van 300+ km/u afremmen naar één van de krapste bochten van het seizoen was niet zonder risico.

Het verzoek van de MotoGP coureurs om weer terug te gaan naar de oude lay-out hebben nu gehoor gekregen bij de organisatie van het Spaanse circuit. In samenspraak met de FIM en de FIA is een nieuwe lay-out bedacht, maar dan met een sterk verbeterde run-off area.

De lay-out van de nieuwe bocht 10 komt te liggen tussen de huidige en de oude lay-out, waardoor een iets krappere versie van de oude lange doordraaier zal ontstaan. Doordat het begin van de bocht tussen de oude en de huidige bocht in ligt wordt de uitloopzone vergroot, wat de veiligheid vergroot.

De aanpassingen die aan het circuit worden gedaan is opnieuw een voorbeeld van het besluit van de FIM en de FIA om nauwer samen te werken voor wat betreft de veiligheid van de circuits. Eerder dit jaar werd bekend dat de MotoGP in navolging van de Formule 1 ook met LED-lichtpanelen langs de baan gaat werken en dat deze voorziening binnen afzienbare tijd verplicht zal worden gesteld voor het organiseren van een Grand Prix weekend.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App