Twee weken geleden begon in Australië een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Yamaha Racing, toen de gloednieuwe R9 op Phillip Island zijn debuut maakte in het FIM Supersport World Championship. Nadat Stefano Manzi eind 2024 de laatste race van het seizoen op de Yamaha R6 wist te winnen won de Italiaan op Phillip Island de eerste race van 2025 op de nieuwe Yamaha R9. Een perfecte start van het seizoen voor zowel de Italiaan als ook de nieuwe Yamaha Next Generation Supersport machine.
Het introduceren van een gloednieuwe motorfiets op wereldkampioenschapsniveau is onder de beste omstandigheden geen gemakkelijke taak, laat staan wanneer de machine die wordt opgevolgd zo’n iconische erfenis heeft als de R6. Het ontwikkelingsteam van Yamaha Motor Europe Motorsport Research and Development werkt al sinds begin 2024 in het geheim aan de R9, in nauwe samenwerking met de ingenieurs uit Japan.
De R9 is een enorm belangrijk nieuw model en om deze betekenis te evenaren, heeft Yamaha zijn sterkste rijders- en teambezetting ooit in de WorldSSP samengesteld. Drie teams, allemaal voormalig wereldkampioen, (Pata Yamaha Ten Kate, Yamaha BLU CRU Evan Bros Racing en GMT94) stellen een zeskoppige rijders line-up op met een mix van jeugd en ervaring om Yamaha de beste kans op succes te geven met de nieuwe machine.
De teams konden voor het eerst proeven van de nieuwe machine in WorldSSP-uitvoering tijdens een test in Cremona afgelopen november, voordat ze op weg gingen naar hun eigen testprogramma’s voor het seizoen. Het slechte weer in Europa beperkte deze tests, waardoor de R9 voor de eerste race van het seizoen als een onbekende op weg ging naar Australië.
De officiële pre-season test op Phillip Island Grand Prix Circuit toonde aan dat de motor potentie had en toen Ronde 1 van start ging, beloofde Lucas Mahias (GMT94 Yamaha) met een startplaats op de eerste rij voor de debuutrace van de R9 nog meer.
Er volgde een spannende race met niet slechts één R9 in de mix, maar meerdere tijdens het tweedelige treffen, waarin halverwege een verplichte pitstop moest worden gemaakt. In poëtische stijl bracht Stefano Manzi (Pata Yamaha Ten Kate) – twee keer tweede in het WorldSSP-kampioenschap – de R9 naar de overwinning in zijn allereerste race, 126 dagen nadat hij als eerste over de finish was gekomen in de laatste race van de R6.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Australian Round↓
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’