Het besluit van Suzuki om na dit seizoen uit de MotoGP te stappen is de afgelopen dagen groot nieuws. Wat de werkelijke reden van het vertrek is weet vooralsnog alleen de Suzuki directie in Japan. Wat inmiddels wel duidelijk is dat de problemen binnen Suzuki veel verder reiken dan alleen de MotoGP, Suzuki is sinds vorige week namelijk verdachte in een grote fraudezaak aangaande het sjoemelen en het gebruik van illegale software bij dieselmotoren in auto’s.
Tegenvallende verkoopcijfers, een verliesgevende motortak, corona perikelen, de oorlog in de Oekraïne, het zijn allemaal oorzaken die de afgelopen twee dagen de revue zijn gepasseerd als het gaat om de werkelijke redenen aangaande het besluit van Suzuki om na afloop van dit seizoen haar activiteiten binnen de MotoGP stop te zetten, dit ondanks een nog doorlopend contract met Dorna tot aan het seizoen 2026. Het blijft vooralsnog gissen naar de werkelijke reden, maar dat het vertrek niet zonder slag of stoot zal gaan werd dinsdag al duidelijk nadat Dorna in een officieel statement liet weten dat Suzuki haar contract niet zomaar eenzijdig kan beëindigen. Met andere woorden, Suzuki kan een miljoenen claim tegemoet zien vanwege de contractbreuk. Nu mogen we verwachten dat de Suzuki bazen hier voorafgaand aan het besluit wel rekening mee gehouden hebben, sterker nog deze afweging zal men zeker gemaakt hebben.
Dit is echter niet de enige claim die Suzuki momenteel boven het hoofd hangt, sterker nog, de problemen binnen Suzuki zouden nog wel eens vele malen groter kunnen nu bekend is geworden dat Suzuki verdachte is in een grote fraudezaak omtrent het gebruik van illegale software, een vergelijkbare zaak die een aantal jaren terug speelde bij Volkswagen – bij velen beter bekend als de ‘dieselgate’. Zoals we al eerder hebben vermeld, het is voorlopig nog gissen maar dit voorval zou zo maar eens verband kunnen hebben met en één van de belangrijkste redenen kunnen zijn voor het plotselinge, geheel onverwachte en abrupte besluit van Suzuki om na dit seizoen uit de MotoGP te stappen.
Suzuki verdachte in omvangrijke fraudezaak
Officieren van justitie in Duitsland, Italië en Hongarije hebben afgelopen week namelijk huiszoekingen verricht in verband met het gebruik van illegale software (defeat devices) die de uitstoot van Suzuki dieselvoertuigen manipuleerden om zo aan de voorschriften van de Europese Unie te voldoen.
Volgens het parket van Frankfurt wordt Suzuki verdacht van fraude omdat het meer dan 22.000 dieselvoertuigen zou hebben verkocht met ontoelaatbare manipulatievoorzieningen in de uitlaatbehandeling. De software werd destijds gemonteerd in de Suzuki SX4 S-Cross, Swift en Vitara aldus de aanklagers.
Naast managers van Suzuki staan ook leidinggevenden bij Fiat Chrysler (nu Stellantis) en Marelli onder verdenking. De motoren zouden zijn geleverd door Fiat Chrysler en de software zou zijn geleverd door Marelli.
Afgelopen woensdag werden bedrijfspanden van de betrokken bedrijven (Suzuki, Stellantis en Marelli) in respectievelijk Heidelberg in Duitsland, Corbetta in Italië en Esztergom in Hongarije doorzocht. Aanklagers namen daarbij communicatiegegevens, software en planningsdocumenten in beslag,
De huiszoekingen maken deel uit van een gecoördineerde actie van Eurojust, Europa’s agentschap voor strafrechtelijke samenwerking. Volgens een verklaring van het agentschap zou de betreffende software gemonteerd zijn in de in Italië gebouwde dieselmotoren van grote aantallen auto’s, waardoor de indruk werd gewekt dat de stikstofoxide-emissies van de voertuigen in overeenstemming waren met de EU-regelgeving.
Suzuki heeft inmiddels in een verklaring kenbaar gemaakt dat men volledige medewerking zal verlenen aan onderzoeken in deze zaak.
Dieselgate
Het gebruik van illegale software leidde in 2015 tot het “dieselgate”-schandaal bij Volkswagen, de grootste zaak op dit gebied tot nu toe. Volkswagen gaf destijds toe de software te hebben gebruikt om dieselmotor testen te manipuleren en zei dat het wereldwijd om 11 miljoen voertuigen ging. Tot nu toe heeft het schandaal de Duitse autofabrikant meer dan 40 miljard dollar gekost aan aanpassingen aan voertuigen, boetes en voorzieningen voor toekomstige juridische claims.
Nogmaals, het is en blijft vooralsnog gissen maar dat er momenteel het één en ander gaande is bij Suzuki moge duidelijk zijn. Mochten de bovengenoemde verdachtmakingen op waarheid berusten dan hangt de ‘relatief kleine’ Japanse auto-, marine en motorenfabrikant uit Hamamatsu een megaclaim boven het hoofd, een claim die waarschijnlijk nog vele malen hoger zal zijn dan de miljoenen claim die men tegemoet kan zien vanwege de contractbreuk en het plotselinge vertrek uit het MotoGP wereldkampioenschap.
Het één zal zomaar eens met het ander te maken kunnen hebben. De grote vraag is momenteel dan ook, is deze fraudezaak en mogelijke op komst zijnde mega boete mede de oorzaak van het vertrek van Suzuki uit de MotoGP? Het zou zomaar eens kunnen.
Lees ook: BREAKING: Suzuki verlaat MotoGP aan het eind van 2022
Lees ook: Suzuki trekt zich terug uit de MotoGP, het nieuws dat insloeg als een bom
Lees ook: Statement Dorna aangaande MotoGP vertrek Suzuki
Lees ook: Joan Mir verrast en geschrokken van besluit Suzuki om de MotoGP te verlaten
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter