Miguel Oliveira heeft op zondag de MotoGP race gewonnen op het Chang International Circuit in Thailand. Voor de tweede keer dit seizoen was de Portugees het sterkst in een regenrace op het Aziatische continent en behaalde hij daarmee zijn vijfde overwinning in de MotoGP klasse.
Bijna een uur later dan gepland vanwege zeer hevige regenval ging de MotoGP race op het Chang International Circuit in Thailand uiteindelijk toch van start over 25 ronden. Miguel Oliveira moest vanaf de elfde plaats komen en dat was vooral in de beginfase behoorlijk lastig vanwege de hoeveelheid spray die van de motoren voor hem afkwam.
Toch had de Portugees in de openingsronde al vier plaatsen goedgemaakt en reed hij op de zevende positie. In de tweede ronde rekende hij af met Luca Marini en Marc Márquez waarna hij in de derde ronde de vierde plaats overnam van Jorge Martin. Na twee ronden Pecco Bagnaia te hebben bestudeerd wist hij ook de Italiaan te passeren waarna hij een ronde later ook Marco Bezzecchi achter zich wist te krijgen.
Vervolgens ging Oliveira op jacht naar Jack Miller en dat was een zwaardere uitdaging. De Red Bull KTM Factory Racing coureur reed ruim acht ronden achter de Australiër – die nota bene volgend jaar op zijn plaats komt te zitten bij het Oostenrijkse team – en wist na een mislukte poging uiteindelijk in de veertiende ronde de koppositie over te nemen.
Miller hield de druk erop bij Oliveira maar de Portugees had al eens eerder met dit bijltje gehakt waardoor hij zich niet gek liet maken en uiteindelijk als winnaar over de streep kwam. Het leek erg op de overwinning eerder dit jaar in Indonesië die ook werd uitgesteld wegens hevige regenval waar Oliveira uiteindelijk ook de overwinnaar was.
Miguel Oliveira: “Het was op mentaal gebied een heel moeilijke race, ik denk dat dat altijd het geval is in een regenrace omdat je geen fout kunt maken. Ik voelde me wel comfortabel maar ook niet helemaal comfortabel op hetzelfde moment. Jack [Miller] reed in het begin van de race weg en daarna zette hij mij flink onder druk, daardoor stond ik constant in ‘aanvalsmodus’. Ik denk dat dat wel goed was want hierdoor kon ik niet ontspannen.
Het begin van de race was moeilijk voor ons allemaal omdat we op de rechte stukken niet veel konden zien en ik had een paar keer last van aquaplaning. Maar het was zeker een mooie race, ik mag zeker niet klagen dat ik weer een regenrace heb gewonnen.”
In de race was duidelijk te zien dat Oliveira en Miller op verschillende delen van het circuit sneller waren. De Ducati van de Australiër wist voornamelijk voordeel te halen uit de lange rechte stukken in de eerste en tweede sector terwijl de Portugees op zijn KTM sneller was in de derde en vierde sector.
Miguel Oliveira: “Jack was veel sterker dan ik bij het remmen, vooral in bocht 1 en 3 was hij veel beter. Maar vanaf bocht 7 tot aan start / finish kon ik best veel tijd goedmaken en ik was daar wel een beetje door verrast. Ik had meer grip daar en kon daardoor nadenken over een inhaalactie bij hem. Toen ik het de eerste keer probeerde lukte het niet, toen besloot ik om even achter hem te blijven zodat we een voorsprong kregen richting Pecco [Bagnaia] die ook erg snel was. Daarna kwam ik weer dichtbij en voerde ik een block pass uit waardoor ik de leiding over kon nemen.”
Het is de tweede zege van Oliveira dit seizoen die beiden in vergelijkbare omstandigheden behaald zijn. Wat zorgt ervoor dat hij zo sterk is in de regen terwijl andere coureurs daar duidelijk meer moeite mee hebben?
Miguel Oliveira: “Ik weet niet precies wat het is. Vorig jaar in het begin van het seizoen wisten we al vrij gauw een regensetting te vinden die bij mijn stijl past en die het beste uit de machine haalt, dat is de enige uitleg die ik ervoor heb. Het enige voordeel voor mij is, als we allemaal droge sessies hebben gehad en de race is nat, dat ik meteen een goed niveau te pakken heb en daardoor een voordeel heb in de eerste 10-15 minuten. Je zag het in Motegi waar we veel tijd hadden in de regen, toen was iedereen ongeveer gelijk omdat iedereen daar een goede setting kan vinden en tijd heeft om een goed gevoel te krijgen. Dat is de enige reden die ik kan verzinnen.”
Een lange relatie met Red Bull en KTM komt aan het eind van dit seizoen ten einde als Oliveira overstapt naar het RNF Aprilia team. De Portugees is daar echter niet weemoedig over en kijkt vooral uit naar wat de toekomst hem zal bieden.
Miguel Oliveira: “Het is altijd mooi om deze resultaten te behalen. Ook de droge sessies waren hoopvol en hebben we een goed potentieel laten zien, het is zeker jammer dat we in Valencia uit elkaar zullen gaan. Aan de andere kant kijk ik ook erg uit naar de nieuwe uitdaging. De klasse is ontzettend gecompliceerd nu, je kunt niet zomaar achter iemand rijden en zeggen dat zijn machine beter is dan die van mij. We moeten focussen om het maximale uit de machine te halen en zorgen dat we een goede groep mensen om ons heen hebben die ons dat laten doen.”
De volgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 14 t/m 16 oktober op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië.
Handige links OR Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter