Oliveira (P11) aast op succes: “Zou mooi zijn als ik voor het podium kon gaan”

1989
Miguel Oliveira - Autódromo Internacional do Algarve | © RNF MotoGP Team

Miguel Oliveira begint het 2023 MotoGP seizoen meteen met een thuisrace. De Portugees heeft zich goed aangepast aan de Aprilia en lijkt een kanshebber te zijn om voor het eerst onder toeziend oog van zijn eigen fans op het podium te eindigen.

Toen de MotoGP klasse aan het einde van 2020 voor het eerst aantrad op het Autódromo Internacional do Algarve stak Miguel Oliveira er met kop en schouders bovenuit. Toen nog rijdend voor het Tech3 KTM team wist de Portugees vanaf pole position te winnen met een voorsprong van ruim drie seconden. Echter mochten er vanwege de toen nog geldende coronamaatregelen geen fans naar het circuit komen waardoor Oliveira voor een lege tribune op de hoogste trede van het podium klom.




In 2021 werd er zelfs twee keer geracet in Portimão maar beide races waren een grote teleurstelling met valpartijen voor Oliveira. In 2022 kwam de Red Bull KTM Factory Racing coureur als vijfde over de streep waardoor hij wederom niet op het podium kon staan voor eigen fans.

Wellicht komt daar in 2023 verandering in want na een aantal frustrerende seizoenen in het fabrieksteam van KTM – ondanks dat er een aantal uitschieters waren – is Oliveira overgestapt naar het RNF MotoGP Team op een Aprilia RS-GP van 2022. De machine leek meteen in Valencia al goed bij de Portugees te passen want die test sloot hij af met de vierde rondetijd. In Sepang was het tempo er ook en werd duidelijk dat Ducati en Aprilia er beter voor stonden dan hun Oostenrijkse en Japanse concurrenten.

Het afgelopen weekend reed Oliveira weer op eigen bodem en gedurende deze tweedaagse test werd hij veelvuldig toegejuicht door de Portugese fans die naar het circuit waren gekomen om alvast wat van de MotoGP actie te proeven, twee weken voordat de Grand Prix plaatsvindt. Met een 1’38.584 eindigde Oliveira als elfde op de gecombineerde tijdlijst maar de Aprilia coureur keek met een positieve blik terug op de tweedaagse test in Portugal.

Miguel Oliveira: “Het was een prima test. We hebben van zaterdag naar zondag geen grote stap gemaakt maar het gevoel met de motor was iets beter, dat is het belangrijkste. Een derde testdag zou zeker goed uitkomen maar dat bewaren we maar voor vrijdag tijdens het Grand Prix weekend.

Mijn racesimulatie was redelijk. We hebben de tank gevuld en nieuwe banden gemonteerd waarmee ik vervolgens een lange run heb gereden. Het tempo was niet slecht. Later hebben zowel Raúl [Fernández] als ik een kwalificatierun gedaan waarbij we allebei onderuitgingen. Hij crashte eerst dus ben ik uit pure jaloezie ook maar onderuitgegaan …

Zonder gekheid, het was gewoon een moment om de limiet van de machine op te zoeken, ik wist dat ik nog wat tijd kon goedmaken ten opzichte van de eerdere ‘time attack’ die ik al had gedaan. De crash was niet ideaal, en ik had graag gezien dat ik iets hoger op de tijdlijst zou staan, maar het is een test en ik wil het niet belangrijker maken dan het is. Het is in ieder geval een indicatie dat we competitief zijn en ik kijk er naar uit om te racen. Als de race morgen zou zijn dan denk ik dat we goed kunnen presteren.”

Waar Aprilia een aantal seizoenen geleden nog het lachertje was in de MotoGP klasse heeft de Italiaanse fabrikant in het afgelopen jaar gigantische stappen gemaakt. Aleix Espargaró heeft laten zien dat het mogelijk is om er races mee te winnen en ook Maverick Viñales heeft de RS-GP al op het podium gezet. Weet Oliveira ook al het maximale uit de Aprilia te halen?

Miguel Oliveira: “Het is lastig om te zeggen of ik alles uit het pakket haal, de fabrieksrijders hebben ook hier en daar nog wat problemen. Als ik naar mezelf kijk en alle sectortijden samenvoeg had ik nog wat sneller kunnen zijn, ik denk daardoor dat er nog ruimte voor verbetering is. Alle vier Aprilia coureurs zijn op een aantal vlakken snel, maar het lijkt nog niet zo dat één rijder er alles uit weet te halen.

Het zou mooi zijn als ik voor het podium mee kon doen. Alles is mogelijk, vooral met het nieuwe weekendformat. Als we naar vandaag kijken dan lijkt ons tempo goed voor een plaats in de top vijf, maar het moge duidelijk zijn dat Ducati en met name Pecco [Bagnaia] er het beste voor staan.”

De coureurs en teams hebben nu tien dagen rust voordat ze terugkeren naar het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal om in het weekend van 24 t/m 26 maart de eerste Grand Prix van 2023 te verrijden.

Handige links Portimão MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 42 Alex Rins
  • 44 Pol Espargaró
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 1 Bagnaia
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 37 Augusto Fernandez
  • 41 Aleix Espargaró
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez