Miguel Oliveira was na de eerste dag op de Sachsenring het snelst in de MotoGP klasse. Sinds KTM het nieuwe chassis in Mugello bracht zijn de resultaten uitstekend voor de Portugees, toch wil hij niet al het succes aan dat ene onderdeel wijden.
Dat het momenteel lekker loopt aan de kant van Miguel Oliveira bij het Red Bull KTM Factory Racing team is wel duidelijk. Na een tweede plaats in Mugello won de Portugees een week later de Grand Prix van Catalunya. In de eerste vijf races van 2021 scoorde Oliveira slechts 9 punten, in de afgelopen twee races waren dat er maar liefst 45. Op vrijdag was de KTM coureur opnieuw het snelst, ditmaal op een zeer warme Sachsenring in Oost-Duitsland.
Het lijkt erop dat Oliveira toch iets extra’s brengt ten opzichte van zijn merkgenoten, de eerstvolgende KTM rijder op de tijdlijst van vrijdag was Danilo Petrucci op P11 (Het Tech3 KTM team beschikt dit weekend pas voor het eerst over het nieuwe chassis). Dat probeerde hijzelf ook kenbaar te maken in zijn media debrief toen er werd gevraagd of het nieuwe chassis de sleutel is tot de huidige resultaten van Oliveira.
De Portugees gaf aan dat het zeker een verbetering is ten opzichte van het vorige chassis en dat het ook aantoont hoe krachtig en snel KTM weet te reageren en ontwikkelen. Toch was dit niet het enige dat ervoor zorgde dat er momenteel een stijgende lijn is te zien in de resultaten. Alle details bij elkaar opgeteld waren voor de inmiddels drievoudig MotoGP racewinnaar minstens even belangrijk en hij is dan ook van mening dat dat aan zijn kant van de pitbox momenteel beter gebeurt dan elders.
Miguel Oliveira: “Het was een goede dag voor ons. We hebben goed gewerkt en alle soorten banden geprobeerd. We hebben veel goede ronden kunnen rijden. Na een goede sessie in de ochtend waren de verwachtingen voor de sessie in de middag hoog. Het gevoel met de machine was niet slecht en ook de snelle ronde aan het eind gaf me de kans om te weten hoe de machine aanvoelt met nieuwe zachte banden. Daar moeten we nog wat stappen in gaan maken. Mijn doel is om morgen rechtstreeks naar Q2 te gaan en goed te kwalificeren. Op dit korte en smalle circuit is een goede startpositie cruciaal.
KTM heeft hard gewerkt aan de verbeteringen met dit nieuwe frame. Toch denk ik niet dat dit het enige is dat ervoor zorgt dat het nu goed gaat, alle kleine details hebben uiteindelijk ook een grote invloed. Ik denk dat we nu beter weten hoe we alle kleine dingen kunnen optimaliseren zodat het uiteindelijke resultaat beter is. Ik denk dat ik dat samen met mijn team momenteel iets beter doe dan de andere rijders dus geeft dat ons een voordeel. Ik zei gisteren al dat het een misverstand is om te denken dat dat ene onderdeel het grote verschil maakt. Het nieuwe chassis sinds Mugello was geen game-changer maar het heeft wel zeker geholpen.”
Zaterdagochtend om 09:55 uur komen de MotoGP coureurs weer in actie op de Sachsenring voor de derde vrije training. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 13:30 uur van start.
Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter