Oliveira in beeld als vervanger van Márquez bij Repsol Honda Team

4061
Miguel Oliveira | © RNF Racing

Miguel Oliveira is in beeld bij het Repsol Honda Team om de vervanger te worden van Marc Márquez. De Portugees heeft nog een contract bij het CryptoDATA RNF MotoGP Team maar zou vanwege een clausule vrij zijn om te vertrekken naar het fabrieksteam van HRC.

Iets minder dan een week geleden kwam het grote nieuws naar buiten waar al weken over gesproken werd binnen de MotoGP paddock. HRC (Honda Racing Corporation) kwam met een officieel persbericht naar buiten waarin stond dat het contract met achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez na wederzijdse overeenstemming aan het einde van dit seizoen verbroken wordt.







Het lijkt slechts een kwestie van tijd totdat de officiële aankondiging van Gresini Racing komt waarin staat dat Marc Márquez de nieuwe teamgenoot wordt van zijn jongere broertje Alex. De Spanjaard, die zelf dus wilde vertrekken bij HRC, zal dan beschikken over een Ducati Desmocedici GP23 waar onder andere Pecco Bagnaia en Jorge Martin – de nummers 1 en 2 in het huidige kampioenschap – momenteel op rijden.

Dat betekent dat er een heel bijzonder zitje vrijkomt in de MotoGP klasse. Sinds 2013 wordt de linkerkant van de Repsol Honda Team pitbox ingenomen door Marc Márquez maar daar zal volgend seizoen dus voor het eerst in elf seizoenen tijd iemand anders zitten. Waar een plaats binnen het Repsol Honda Team een aantal jaren geleden nog werd gezien als het absoluut hoogst haalbare binnen de motorsport lijkt deze positie inmiddels toch niet meer zo aantrekkelijk. De Honda RC213V is geen gebruiksvriendelijke machine en heeft er dan ook voor gezorgd dat Marc Márquez, Joan Mir en Alex Rins dit jaar al meerdere raceweekenden hebben gemist vanwege blessures.

Maar HRC moet verder en wellicht is het beter voor de Japanse fabrikant dat Márquez nu besloten heeft om het team te verlaten zodat er minder grote schijnwerpers op staan. Het moge duidelijk zijn dat er een flinke reorganisatie plaatsvindt bij HRC aangezien onlangs al sleutelfiguur Shinichi Kokubo is ontslagen. Daarnaast heeft men ook al aangeklopt bij Aprilia om daar CEO Massimo Rivola weg te kapen en sindsdien is ook duidelijk geworden dat men heeft gepoogd om niemand minder dan Ducati Corse General Manager Luigi Dall’Igna weg te kapen van de fabrikant die momenteel de lakens uitdeelt in de MotoGP klasse. Dall’Igna heeft inmiddels al te kennis gegeven dat hij niet op het aanbod van HRC is ingegaan en Ducati trouw zal blijven.

Lees: HRC ontslaat Kokubu en klopt aan bij Aprilia duo Viñales en Rivola

Naast dat er op managementniveau flink wordt geschoven zal HRC dus ook nog op zoek moeten naar een nieuwe coureur bij het Repsol Honda Team. De makkelijkste optie zal zijn om de eerder dit jaar gecontracteerde Johann Zarco van LCR Honda door te schuiven maar daar zitten ook nog haken en ogen aan. Lucio Cecchinello, eigenaar van het LCR Honda team, heeft met de Fransman een topcoureur aangetrokken waarvan verwacht wordt dat hij goede resultaten kan behalen voor het team zoals dat met Alex Rins ook het geval was. De Spanjaard heeft echter gebruikgemaakt van een clausule in zijn contract waarbij hij mag vertrekken bij een aanbieding van een fabrieksteam.

Het LCR Honda Team draait voor het grootste gedeelte op sponsorgelden en deze sponsoren zullen dan ook een toprijder binnen het team willen zien. Het moge duidelijk zijn dat Cecchinello niet zomaar van Zarco af wil om hem beschikbaar te stellen aan het Honda fabrieksteam.

Inmiddels blijkt het zo te zijn dat HRC een lijn heeft uitgegooid naar Miguel Oliveira. Autosport.com heeft gemeld dat de Portugees – met vijf MotoGP zeges achter zijn naam – momenteel prioriteit heeft voor de Japanse fabrikant. Oliveira heeft een tweejarig contract met het CryptoDATA RNF MotoGP team op zak maar, net als Alex Rins, zal daar een clausule in staan dat hij deze mag verbreken als er een aanbieding komt van een fabrieksteam.

De vraag is echter of Oliveira op deze aanbieding in zal gaan. Vergeleken met zijn huidige situatie zal onder andere zijn salaris erop vooruitgaan maar de Aprilia is op dit moment een beter pakket dan de Honda. De Japanners lijken er alles aan te doen om het tij te keren maar de grote vraag is hoe lang dat gaat duren, áls het ze al lukt.

Het is nog niet duidelijk wie de mogelijke vervanger van Oliveira zal zijn als de Portugees besluit in te gaan op het aanbod van HRC. Met de komst van Marc Márquez bij Gresini Racing zit Fabio di Giannantonio zonder zitje voor 2024. Ondanks dat de Italiaan aanbiedingen op zak heeft voor de Moto2 klasse zal hij er alles aan doen om in de koningsklasse te blijven, of dat nou bij LCR Honda of RNF Aprilia is.

Met de aankondiging van Pedro Acosta en Augusto Fernández bij het GASGAS Factory Racing Tech3 team viel er vorige week al een belangrijk puzzelstuk op de plaats.

Voorlopige MotoGP grid in 2024:

  • Ducati Lenovo Team: Pecco Bagnaia en Enea Bastianini
  • Prima Pramac Racing: Jorge Martin en Franco Morbidelli
  • Mooney VR46 Racing Team: Marco Bezzecchi en Luca Marini
  • Gresini Racing: Alex Márquez en Marc Márquez
  • Red Bull KTM Factory Racing: Brad Binder en Jack Miller
  • GASGAS Factory Racing Tech3: Augusto Fernández en Pedro Acosta
  • Monster Energy Yamaha MotoGP: Fabio Quartararo en Alex Rins
  • Repsol Honda Team: Joan Mir en Johann Zarco of Miguel Oliveira
  • LCR Honda: Takaaki Nakagami en Johann Zarco of Fabio di Giannantonio
  • Aprilia Racing: Aleix Espargaró en Maverick Viñales
  • CryptoDATA RNF Racing MotoGP: Raúl Fernández en Miguel Oliveira of Fabio di Giannantonio

Schuingedrukt is gerucht / nog niet zeker.



Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.


 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’