Officieel: Technische reglementen MotoGP met ingang van 2027 bekendgemaakt

6672

De technische reglementen voor de MotoGP klasse die ingaan vanaf het seizoen 2027 zijn bekendgemaakt. De cilinderinhoud wordt teruggebracht naar 850cc, de ride height devices worden verboden en de aerodynamica wordt verkleind.

De toekomstige technische reglementen van de MotoGP waren al een tijdje bekend maar zijn nu officieel gepubliceerd. Met ingang van 2027 gaat de MotoGP klasse flink op de schop en begint het aan een vierde fase.







In 2002 werd de MotoGP klasse ingevoerd naast de 500cc klasse waarna het in 2003 nog enkel MotoGP machines waren: viertakten met een maximale cilinderinhoud van 990 cc. De fabrikanten waren destijds vrij om te kiezen hoeveel cilinders er gebruikt werden, dit werd gecompenseerd met een minimaal gewicht van de machine. Toen zagen we onder andere nog Honda met de V5 en Aprilia met een driecilinder.

De MotoGP machines werden te snel voor de circuits waardoor er vanaf 2007 gereden werd met 800cc machines. Er stond echter geen limiet op de boring-slagverhouding waardoor er met zeer hoge toerentallen alsnog veel vermogen werd behaald. Het duurde niet lang voordat de rondetijden sneller waren dan voorheen waarna er met ingang van 2012 werd gekozen om met 1000cc machines te racen, toen wel met een een boringlimiet van 81mm.

Sinds die tijd zijn de technische reglementen grotendeels ongewijzigd gebleven en zijn de overeenkomsten twee keer met vijf jaar verlengd. Aan het einde van de huidige periode komt daar verandering in want met ingang van 2027 gaat de MotoGP klasse flink veranderen.


Motorblokken
Vanaf 2027 wordt de maximale cilinderinhoud teruggebracht van 1000cc naar 850cc. Hierdoor zullen de topsnelheden dalen waardoor de sport veiliger wordt. De maximale boring wordt teruggebracht van 81 naar 75 millimeter, wat de prestaties ook beperkt. Hierdoor hebben de motorblokken meer relevantie met productiemodellen en behouden ze tegelijkertijd de karakteristieken die de MotoGP zo spectaculair maken. Om de sport nog efficiënter te maken, wordt ook het maximum aantal motorblokken per rijder per seizoen teruggebracht van zeven naar zes.

Brandstof
Zoals al eerder aangekondigd zal de MotoGP vanaf 2027 racen met 100% synthetische brandstof – een stijging ten opzichte van de minimale 40% waarmee de sport sinds 2024 racet. Als onderdeel van de nieuwe regels zal de inhoud van de brandstoftank ook worden teruggebracht van 22 liter naar 20 liter en mogen rijders 11 liter gebruiken tijdens de Sprint race.

Aerodynamica
Vanaf 2027 wordt de aerodynamica gereduceerd en strenger gecontroleerd om de negatieve effecten te minimaliseren. De breedte van de bovenkant van de voorkuip wordt 50mm smaller en de neus wordt 50mm naar achteren geschoven, waardoor het effect van aerodynamica wordt verminderd waar het belangrijk is, op de rechte stukken en in de remzones. Het doel hiervan is om het inhalen weer gemakkelijker te maken. De aerodynamica achter de coureur maakt vanaf 2027 deel uit van de homologatie en teams mogen die maar één keer per seizoen updaten om de kosten in de hand te houden.

Ride height devices
In het nieuwe tijdperk vanaf 2027 worden alle rijhoogte- en holeshot-apparaten verboden. Dat zal de prestaties onder controle houden en de sport veiliger maken, vooral tijdens de start van de race. Dit zal ook nog meer belang hechten aan de vaardigheid van elke rijder, net als aero, gericht is op het vergroten van hun vermogen om in te halen.

GPS-data
Om het speelveld nog gelijker te maken zijn de GPS-gegevens van alle rijders na elke sessie beschikbaar voor alle teams. Het verstrekken van gegevens aan alle deelnemers biedt betere mogelijkheden om vooruitgang te boeken voor de minder presterende teams en rijders, en tegen gecontroleerde kosten. Toegang tot dit scala aan gegevens zal de sport veiliger maken en het zal ook het niveau van inzicht dat beschikbaar is voor fans over de hele wereld verhogen.

Concessies
Het huidige concessiesysteem, dat aan het einde van het seizoen 2023 werd geïntroduceerd, blijft bestaan. Maar omdat de nieuwe technische regels in 2027 van kracht worden beginnen alle fabrikanten het seizoen in rang B. Halverwege het seizoen, in de zomer van 2027, worden ze opnieuw beoordeeld en kunnen ze van rang veranderen om toegang te krijgen tot meer of minder concessies. Dit reactieve systeem betekent dat er vanaf dag 1 rekening wordt gehouden met de prestaties van de fabrikanten, waardoor het speelveld zo dicht mogelijk bij elkaar blijft aan het begin van een nieuw tijdperk.

Fabrikanten die in 2026 niet hebben geracet in de MotoGP klasse beginnen het seizoen 2027 in rang D. Hun rangschikking wordt ook herzien op het controlepunt halverwege het seizoen in 2027, gebaseerd op de eerste helft van het seizoen 2027.

Klik hier om het complete officiële document te bekijken



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.